Στο απυρόβλητο οι λαθρέμποροι των καυσίμων

Δημοσιεύθηκε: Τετάρτη 14 Οκτ 2015 - 09:48

Τελευταία Ενημέρωση: 10:14

benzini1

Δεκαεπτά χρόνια φαγούρας… από τις κυβερνήσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων.

Το αποτέλεσμα είναι από το 1998, οπότε και συστάθηκε η πρώτη επιτροπή αντιμετώπισης της παράνομης διακίνησης, έως και σήμερα να μην είναι γνωστός ο αριθμός των βενζινάδικων και των δεξαμενών αποθήκευσης στη χώρα αλλά και να παραμένει ασύλληπτη και ανυπολόγιστη η φοροδιαφυγή, το ύψος της οποίας εκτιμάται… μπακαλίστικα από 350 εκατ. ευρώ έως 1 δισ. ευρώ.

Το προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) προχώρησε σε απίστευτες καταγγελίες για την έκταση της παρανομίας αλλά κυρίως για τις παλινωδίες και τις ολιγωρίες όλων των κυβερνήσεων ως προς την πάταξη του λαθρεμπορίου. Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Ασμάτογλου, στη διάρκεια χθεσινής ενημερωτικής συνάντησης με τους δημοσιογράφους, προέτρεψε τη σημερινή κυβέρνηση να «συγκρουστεί ολομέτωπα με τα ισχυρά συμφέροντα της παράνομης διακίνησης των καυσίμων».

kausima-ethnos14-10-2015

Οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών απαρίθμησαν τουλάχιστον 10 «μαύρες τρύπες» στο λαθρεμπόριο και στη νοθεία των καυσίμων, οι οποίες παραμένουν ανοιχτές εδώ και χρόνια είτε λόγω ελλιπών και ανύπαρκτων ελέγχων είτε επειδή δεν εφαρμόζονται ακόμη και νόμοι και αποφάσεις που ψήφισαν οι ίδιες οι κυβερνήσεις:

• Δεκαεπτά χρόνια οι κυβερνήσεις συγκροτούσαν επιτροπές για τη μελέτη της έκτασης της λαθραίας διακίνησης καυσίμων και παρέπεμπαν στις καλένδες τα πορίσματά τους. Ψήφισαν τουλάχιστον έξι νόμους, εξέδωσαν πλειάδα υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων, αλλά οι λαθρέμποροι συνεχίζουν το πάρτι… της φοροδιαφυγής. Από τους τόμους της νομοθεσίας, όπως καταγγέλλει η ΠΟΠΕΚ, οι κυβερνήσεις εξάντλησαν την αυστηρότητά τους στους βενζινοπώλες με περισσότερες από 50 διατάξεις και εγκυκλίους…

Τα πρατήρια
• Αγνωστος παραμένει ο αριθμός των πρατηρίων, των εγκαταστάσεων εμπόρων πετρελαίου θέρμανσης αλλά και των υπόλοιπων αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενές επιχειρήσεων, ΚΤΕΛ, ΔΕΚΟ κ.λπ.) αφού οι περισσότερες περιφέρειες δεν έχουν ενημερωμένο αρχείο και κανείς φορέας δεν προχώρησε σε απογραφή.

• Καμία εικόνα δεν υπάρχει για την έκταση της παράνομης διακίνησης ναυτιλιακού καυσίμου. Είναι χαρακτηριστικό πως αν και αγοράστηκαν δύο ειδικά σκάφη του Λιμενικού έναντι 2.030.000 ευρώ, εντούτοις παραμένουν παροπλισμένα και δεν διενεργούν ελέγχους στη θάλασσα.

• Ανεφάρμοστη παραμένει διάταξη του νόμου 4072 του 2012 για την τοποθέτηση ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών.

• Δεν έχει λάβει «σάρκα και οστά» η εγκατάσταση ηλεκτρονικού σήματος εντοπισμού σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα με δυνατότητα τηλεματικής μεταφοράς όπως προβλέπει πάλι ο ν. 4072/2012.

• Χωρίς εφαρμογή βρίσκεται άλλη διάταξη του ίδιου νόμου, σύμφωνα με την οποία όλες οι ποσότητες υγρών καυσίμων που καταναλώνονται, διακινούνται και αποθηκεύονται θα πρέπει να ιχνηθετηθούν με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες.

• Κανείς δεν ξέρει αν υπάρχει Σύστημα Διαχείρισης Στοιχείων και Πληροφοριών για την αναλυτική παρακολούθηση της παραγωγής, διύλισης, αποθήκευσης, εισαγωγής, εξαγωγής και διακίνησης αργού πετρελαίου, ημικατεργασμένων και πετρελαιοειδών προϊόντων, όπως προβλέπει υπουργική απόφαση του 2012.

Εισροές – εκροές
• Δεν έχει εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει ο ν. 4177/2013 για την εφαρμογή συστημάτων ελέγχου και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα καθώς και στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων. Τα πρατήρια ιδιωτικών και δημόσιων επιχειρήσεων, οργανισμών και υπηρεσιών εκτιμώνται σε πάνω από 500 και διακινούν ποσότητες ίσες με το 40% της νόμιμης και μετρημένης ποσότητας του ντίζελ κίνησης.

• Δεν προβλέπεται η εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών σε εταιρείες που διαθέτουν χώρους στάθμευσης των οχημάτων και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και συντήρησή τους.

• Τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διενεργούν ελέγχους μόνο στα πρατήρια της Αττικής, όπως καταγγέλλουν οι βενζινοπώλες. Η αρμοδιότητα επεκτείνεται, όπως συμπληρώνουν, σε όλο το φάσμα της διακίνησης και αποθήκευσης καυσίμων.

Οι εκπρόσωποι της ΠΟΠΕΚ υπαινίχθηκαν πως οι έλεγχοι διεξάγονται μόνο στα βενζινάδικα της Αττικής, καθώς είναι πιο εύκολο να πιάνουν τον στόχο της επιπλέον αμοιβής. Σύμφωνα με υπουργική απόφαση, αυτή είναι στα 97,15 ευρώ ανά έλεγχο για τον επικεφαλής του κλιμακίου και στα 77,12 ευρώ ανά έλεγχο για το κάθε μέλος. Βέβαια, να σημειωθεί ότι στην ίδια απόφαση προβλέπεται μηνιαίο «πλαφόν» του επιδόματος στα 300 ευρώ.
Το ράβε – ξήλωνε των επιτροπών

Eνα πρωτοφανές ιστορικό των παλινωδιών και των ολιγωριών των κυβερνήσεων ως προς την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου των υγρών καυσίμων παρουσίασαν οι εκπρόσωποι της ΠΟΠΕΚ.

• Το 1998, για πρώτη φορά, το υπ. Οικονομικών αποφασίζει τη συγκρότηση επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλης της αγοράς για τη μελέτη και την πρόταση πάταξης της παράνομης διακίνησης.

• Το 1999 η επιτροπή εκδίδει το πόρισμα, αλλά η ηγεσία το παραπέμπει στο αρχείο.

• Το 2002 οι βενζινοπώλες προτείνουν την εγκατάσταση του ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων σε όλα τα στάδια της διακίνησης. Την ίδια χρονιά θεσπίζεται πλαίσιο για την οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών που προβλέπει αυστηρές παραβάσεις για τους παράνομους διακινητές.

• Το 2005 ψηφίζεται νέος νόμος που ιδρύει τα ΚΕΔΑΚ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με δυνατότητα επιτόπιων ελέγχων και επιβολής προστίμων. Το τελευταίο, όμως, ποτέ δεν εφαρμόστηκε γιατί δεν εξοπλίστηκαν επαρκώς τα οχήματα.

• Το 2006 το υπουργείο Οικονομικών συγκροτεί νέα ομάδα για το λαθρεμπόριο.

• Το 2007 εκδίδεται το πόρισμα, αλλά και πάλι αρχειοθετείται…

• Το 2008 αποφασίζεται η συγκρότηση νέας, τρίτης, επιτροπής…

• Το 2009 ψηφίζεται νόμος που υποχρεώνει μόνο τους πρατηριούχους να τοποθετήσουν τα συστήματα εισροών – εκροών καυσίμων.

• Το 2012 ψηφίζεται νόμος που επεκτείνει τα συστήματα εισροών – εκροών και σε άλλα στάδια της διακίνησης καυσίμων. Η ενεργοποίησή τους, όμως, παραπέμπεται σε υπουργικές αποφάσεις.

• Το 2013 χρειάζεται κι άλλος νόμος… για να περάσουν διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες τα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών θα πρέπει να τοποθετηθούν και σε αποθηκευτικούς χώρους.

• Το 2014 η εγκατάσταση των συστημάτων για εισροές – εκροές ολοκληρώνεται μόνο στα βενζινάδικα και στους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης.