Νέο «πακέτο» με προαπαιτούμενες δράσεις στη Βουλή

Δημοσιεύθηκε: Παρασκευή 30 Οκτ 2015 - 08:40

Τελευταία Ενημέρωση: 10:05

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS

Σειρά προαπαιτούμενων δράσεων που περιλαμβάνονται στο μνημόνιο, μεταξύ των οποίων είναι η αύξηση φορολογίας σε μικροζυθοποιίες, η νομοθετική επικύρωση της αύξησης της φορολογίας στο αγροτικό πετρέλαιο και η ελαστικοποίηση του περιουσιακού κριτηρίου για τη διατήρηση του μηδενικού επιτοκίου στους οφειλέτες της ρύθμισης των 100 δόσεων, περιλαμβάνει το νέο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Tο νέο πολυνομοσχέδιο, που θα ψηφιστεί με τη διαδικασία του επείγοντος, ενσωματώνει την κοινοτική οδηγία για την ενεργειακή απόδοση, θεσμοθετεί τους εθνικούς στόχους για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2020, ενώ καθιερώνει πρόστιμα για τους διανομείς ενέργειας και λιανικής πώλησης έως 150.000 ευρώ, όπως και για τους ενεργειακούς ελεγκτές. Επίσης, παρατείνει τη θητεία των διοικήσεων των Επιμελητηρίων έως τις 15 Οκτωβρίου 2016, ενώ αυξάνεται ο χρόνος που έχει ο καταναλωτής για να προσφύγει στον Συνήγορο για ελαττωματικό προϊόν.

Ευνοϊκότερο για τους μικροοφειλέτες που έχουν εντάξει τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους προς το Δημόσιο στη ρύθμιση των 100 δόσεων γίνεται το καθεστώς των προϋποθέσεων διατήρησης των άτοκων δόσεων. Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 51 του νέου πολυνομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα, το οποίο κατατέθηκε χθες το απόγευμα στη Βουλή, σε περίπτωση ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο μέχρι 5.000 ευρώ ρυθμισμένης με το ν. 4321/2015, το επιτόκιο παραμένει μηδενικό εάν δεν υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων οικοπέδων του οφειλέτη. Δηλαδή, παύει να συνυπολογίζεται στο όριο των 150.000 ευρώ η συνολική αντικειμενική αξία των εκτός σχεδίων πόλεων αγροτεμαχίων που τυχόν κατέχει ο μικροοφειλέτης.

Ειδικότερα, με τη διάταξη που ισχύει σήμερα προβλέπεται ότι αν η συνολική αντικειμενική αξία όλων των ακινήτων του μικροοφειλέτη, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτεμαχίων, υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, τότε η ρυθμισμένη οφειλή του παύει να απαλλάσσεται από τόκους και θα επιβαρύνεται με ετήσιο επιτόκιο 5%.

Με τη νέα διάταξη προβλέπεται ότι αν η συνολική αντικειμενική αξία των ακινήτων η οποία λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, δηλαδή η αντικειμενική αξία μόνο των κτισμάτων και των εντός σχεδίου οικοπέδων είναι πάνω από 150.000 ευρώ, τότε χάνεται η απαλλαγή από τους τόκους και επιβάλλεται ετήσιο επιτόκιο 5%.

Κατά τα λοιπά, στο νέο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται και οι ακόλουθες φορολογικές ρυθμίσεις:

1. Αποσαφηνίζεται ότι η αύξηση του συντελεστή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία από 66 ευρώ σε 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ισχύει για την περίοδο από 1/10/2015 έως 30/09/2016 (παρ. 1, άρθρο 51).

2. Προβλέπεται η μεταφορά 500 οργανικών θέσεων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ (παρ. 1, άρθρο 53).

3. Αυξάνεται από 3.500 σε 4.020 ο αριθμός των υποθέσεων φορολογικού και τελωνειακού ενδιαφέροντος που μεταφέρονται από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ, προκειμένου να αποφεύγονται επικαλύψεις αρμοδιοτήτων (παρ. 2, άρθρο 53).

4. Τροποποιείται από την 1η-1-2016 το καθεστώς του μειωμένου συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για την μπίρα που παράγεται από ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιεία, των οποίων η παραγωγή δεν υπερβαίνει τα 200.000 εκατόλιτρα ετησίως. Ειδικότερα, ο μειωμένος συντελεστής αυξάνεται:

α) από το 50% στο 55% του ισχύοντος κανονικού συντελεστή για τα ζυθοποιεία των οποίων η παραγωγή κυμαίνεται από 15.000-50.000 εκατόλιτρα μπίρας ετησίως,

β) από το 50% στο 60% του ισχύοντος κανονικού συντελεστή για τα ζυθοποιεία των οποίων η παραγωγή κυμαίνεται από 50.000-100.000 εκατόλιτρα μπίρας ετησίως,

γ) από το 50% στο 75% του ισχύοντος κανονικού συντελεστή για τα ζυθοποιεία των οποίων η παραγωγή κυμαίνεται από 100.000 έως 200.000 εκατόλιτρα μπίρας ετησίως.

Οι αλλαγές στην ενέργεια

Σύμφωνα με το κεφάλαιο του νέου νόμου που αφορά την απόδοση κατά τη χρήση ενέργειας, ορίζεται ότι η διεύθυνση ενεργειακών πολιτικών και ενεργειακής αποδοτικότητας της γενικής γραμματείας ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει την ευθύνη σύνταξης της έκθεσης μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση του εθνικού κτηριακού αποθέματος κατοικιών και εμπορικών κτηρίων, δημόσιων και ιδιωτικών. Να σημειωθεί ότι η πρώτη έκθεση έχει ήδη δοθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2014.

Παράλληλα υιοθετούνται τα καθεστώτα επιβολής από το 2017 ως αποτελεσματικός τρόπος επίτευξης των στόχων ενεργειακής απόδοσης μέχρι τον Δεκέμβριο 2020. Επίσης η γενική γραμματεία ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει τη δυνατότητα να απαιτεί μια φορά ετησίως στοιχεία από τα υπόχρεα μέρη σχετικά με τους τελικούς καταναλωτές. Το ύψος των προστίμων κυμαίνονται από 5.000 ευρώ έως 50.000 ευρώ. Υπάρχουν και περιπτώσεις με πρόστιμα από 5.000 έως 100.000 ευρώ. Και πρόστιμα για τους διανομείς ενέργειας και λιανικής πώλησης από 5.000 έως 150.000 ευρώ. Για τους ενεργειακούς ελεγκτές το πρόστιμο κυμαίνεται από 500 έως 10.000 ευρώ και αποκλεισμό τους για 1 έως 3 έτη.

Αναφορικά με τους τελικούς καταναλωτές γίνεται διάκριση της δυνατότητας ενεργειακών ελέγχων σε τρεις κατηγορίες: κτήρια κατοικιών, μικρά κτήρια γραφείων, μικρά εμπορικά καταστήματα και επαγγελματικά εργαστήρια. Προβλέπεται επίσης η υποχρεωτική εγγραφή των ενεργειακών ελεγκτών σε Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών και η ηλεκτρονική υποβολή των εκθέσεων αποτελεσμάτων των ενεργειακών ελέγχων σε Αρχείο Ενεργειακών Ελέγχων. Επίσης θεσπίζεται η υποχρέωση των διανομέων ενέργειας και των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας να παρέχουν ατομικούς μετρητές στους τελικούς καταναλωτές.

Ακόμη προβλέπεται η εγκατάσταση και χρήση ατομικών μετρητών και έξυπνων συστημάτων μέτρησης ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού χρήσης σε ανταγωνιστικές τιμές. Επίσης προβλέπεται η προώθηση της αγοράς ενεργειακών υπηρεσιών και η πρόσβαση επιχειρήσεων και καταναλωτών σε αυτή, η αξιοποίηση του δυναμικού συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης και αποδοτικής τηλεθέρμανσης/τηλεψύξης.

Λιπάσματα Δραπετσώνας

Εν τω μεταξύ, η περιοχή των λιπασμάτων της Δραπετσώνας «ανοίγει τις πύλες της» για να υποδεχθεί του κατοίκους των γύρω περιοχών. Η έκταση των 645 στρεμμάτων, που παρέμενε ανεκμετάλλευτη για πολλά χρόνια, αλλάζει πλέον χρήση και σύμφωνα με τη δέσμευση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα προωθείται η ανάπτυξη χώρων για αναψυχή και για πάρκο, με τρόπο που θα δίνει διέξοδο προς τη θάλασσα για τους πολίτες.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το άρθρο 28 του σχεδίου νόμου, θα τροποποιηθεί η παράγραφος 5 του τμήματος του Παραρτήματος IV του ν.4277/2014 το οποίο αναφέρεται στα «προγράμματα ειδικών παρεμβάσεων μητροπολιτικού χαρακτήρα για την Αττική».

Πιο συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι θα γίνει: Οργανωμένη πολεοδομική ανασυγκρότηση-ανάπτυξη στο παραλιακό μέτωπο 640 στρεμμάτων του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας αξιοποιώντας πλεονεκτήματα της θέσης λόγω γειτνίασης με τον λιμένα του Πειραιά, σύμφωνα με τις εξής κατευθύνσεις:

  • Δημιουργία πόλου υπερτοπικής εμβέλειας για την αναβάθμιση του Δυτικού Πειραιά, με χρήσεις πολιτισμού εκπαίδευσης, υγείας, αθλητισμού, πρασίνου και αναψυχής. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση χρήσεων αυτού του χαρακτήρα, άμεσα συνδεδεμένων με τη λειτουργία του αστικού ιστού και τη χωροθέτηση συμπληρωματικών χρήσεων αναψυχής προς το θαλάσσιο μέτωπο.
  • Προστασία και ανάδειξη των μνημείων βιομηχανικής χρήσης αρχαιολογίας με επανάχρησή τους με συμβατές στις ανωτέρω χρήσεις δραστηριότητες οι οποίες ανάγονται στην ιστορικότητα, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της περιοχής.

Επίσης θα προβλέπεται η προσβασιμότητα με μέσα σταθερής τροχιάς για την εξυπηρέτηση του Πειραιά αλλά και για τη σύνδεση της περιοχής με τον Δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας, καθώς και η ανάπτυξη εκτεταμένου πάρκου με κοινόχρηστο πράσινο. Προτεινόμενος μέγιστος συντελεστής δόμησης προτείνεται να είναι το 0,15 στο σύνολο της έκτασης.

Διατάξεις για την Παιδεία

Τη δυνατότητα συμμετοχής στις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ με το παλιό σύστημα ή με το σύστημα εισαγωγής που θεσπίστηκε με τον νόμο 4327/2015 παρέχεται σε όσους είχαν δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις με το σύστημα του σχολικού έτους 2014-2015, με διάταξη η οποία περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Δίδεται επίσης κατ’ εξαίρεση για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 το δικαίωμα συμμετοχής στο 10% των θέσεων εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε όσους έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις ημερήσιων λυκείων το έτος 2014.

Επανακαθορίζεται επίσης η συγκρότηση των υπηρεσιακών συμβουλίων εκπαιδευτικού προσωπικού, προβλέπεται η λήξη της θητείας των υφιστάμενων συμβουλίων και παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με υπουργική απόφαση, όλων των θεμάτων αναφορικά με τη λειτουργία τους βάσει των νέων ρυθμίσεων.

Μέγαρο Μουσικής

Παράλληλα, παρατείνεται έως τις 31 Ιανουαρίου 2016 η απαλλαγή του Μεγάρου Μουσικής από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας με όλες τις συνέπειες της ρύθμισης αυτής (αναστολή συμψηφισμών και μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εναντίον του Μεγάρου για οφειλές του, μη υπολογισμός τόκων και προστίμων για χρέη από καταπτώσεις εγγυήσεων του ελληνικού Δημοσίου κ.τ.λ.). Σημειώνεται ότι ανάλογη διάταξη για την απαλλαγή του Μεγάρου Μουσικής έληξε στις 31 Αυγούστου 2015.

Τέλος, με άλλη διάταξη απαλλάσσεται η Μεταλλουργική Βιομηχανία Ηπείρου Α.Ε. από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής ενημερότητας προκειμένου να εισπράξει απαιτήσεις της από τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε.

Πηγή: Ναυτεμπορική