Φρένο έχει πατήσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Δημοσιεύθηκε: Τρίτη 07 Μαρ 2017 - 10:38

Τελευταία Ενημέρωση: 09:58

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

Η σημασία που έχει για την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης η πορεία της σύστασης του νέου Υπερταμείου έχει φανεί από το γεγονός ότι στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα ήταν το πρώτο θέμα στην ατζέντα, παρά τα μεγάλα «αγκάθια» που έχουν να κάνουν με το Αφορολόγητο και τις συντάξεις. Παρ’ όλα αυτά οι καθυστερήσεις που σημειώνονται είναι χαρακτηριστικές και φαίνεται πως συμπαρασύρουν όλο το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, που μοιάζει να έχει πατήσει φρένο.

Αν και από τον περασμένο Οκτώβριο ήταν γνωστό ότι ο δεύτερος γύρος αξιολόγησης θα απαιτούσε μέχρι το τέλος του 2016 να έχει οριστεί η διοίκηση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, η διαδικασία στελέχωσης ολοκληρώθηκε μόλις στα μέσα Φεβρουαρίου. Οσο για τον εσωτερικό κανονισμό, ο οποίος ρυθμίζει τη λειτουργία της εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της, πλην του ΤΧΣ, παραμένει σε εκκρεμότητα.

Τα «αγκάθια»

Εν τω μεταξύ, παρά το γεγονός ότι το Διοικητικό Συμβούλιο έχει περιθώριο μέχρι το τέλος Μαρτίου να αξιολογήσει και να διορίσει τις διοικήσεις των θυγατρικών του (πλην ΤΧΣ), πρόοδος δεν έχει σημειωθεί. Μεγάλο παραμένει το ερώτημα σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της μεταφοράς στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) των ΔΕΚΟ (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ και ΕΛΒΟ). Αυτή συστάθηκε μεν με τον νόμο 4389/2016, η μεταβίβαση ωστόσο πρόκειται να γίνει αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα, κατά την ημερομηνία καταχώρισης του καταστατικού της ΕΔΗΣ στο ΓΕΜΗ.

Η καθυστέρηση δεν είναι τυχαία, καθώς παραμένουν μια σειρά ανοικτά μέτωπα, αλλά και διαφορετικές προσεγγίσεις στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Σημαντικότερο «αγκάθι» το ποσοστό 17% της ΔΕΗ που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ και στόχος της κυβέρνησης ήταν να μεταφερθεί και αυτό στην ΕΔΗΣ, μαζί με το 34% του Δημοσίου, προκειμένου να απεμπλακεί από την ιδιωτικοποίησή του. Εκτός όμως από την επιμονή των δανειστών στην πώληση αυτού του ποσοστού από το ΤΑΙΠΕΔ, σοβαρές ενστάσεις έχει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το κλίμα φαίνεται πως βαραίνει ακόμα περισσότερο λόγω της απουσίας του αναθεωρημένου Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο αναμένεται να δώσει ώθηση σε νέα πρότζεκτ για τα έτη 2017-2018. Μέχρι στιγμής το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων παραμένει στάσιμο. Σε πρόσφατη συνέντευξή της μάλιστα, η εντεταλμένη σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κυρία Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, έθεσε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης ως το σημείο που θα φέρει το ΤΑΙΠΕΔ «σε θέση να τρέξει νέους διαγωνισμούς και να επιτύχει τους οικονομικούς στόχους που έχουν τεθεί».

Τα έσοδα

Ακόμα και σίγουρα πρότζεκτ, που αναμένεται να αποτελέσουν τη βάση για μια καλύτερη πορεία των εσόδων από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, δείχνουν τους τελευταίους μήνες να «σέρνονται» σε ρυθμούς διαπραγμάτευσης. Υπενθυμίζεται ότι για το 2016 τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις σημείωσαν απόκλιση 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, σε σχέση με τα 2,5 δισ. που είχαν προϋπολογισθεί. Αντίστοιχα για το 2017, ο στόχος ανέρχεται σε 2,59 δισ. ευρώ, εκ του οποίου ποσό 1,9 δισ. πρόκειται να εισπραχθεί από τις «ουρές» της προηγούμενης χρονιάς, αν και μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει συμβεί.

Η ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών Αεροδρομίων, που θα φέρει στο Ταμείο εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ, προχωράει μεν αλλά με αργούς ρυθμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», αυτή τοποθετείται πριν από το Πάσχα. Προσκόμματα εμφανίζονται συνεχώς. Αφού ξεπεράστηκε το ζήτημα με τις υπηρεσίες πυρασφάλειας, μετά την υπογραφή συμφωνίας με την Πυροσβεστική (τίμημα 10,5 εκατ. ευρώ), εμπόδιο προέκυψε με το ποιος θα επωμιστεί το κόστος των υπηρεσιών υγείας.

Αντίστοιχα, οι εκκρεμότητες που εντοπίζονται στο Ελληνικό, κυρίως με τα δασικά και τα αρχαιολογικά ζητήματα, αλλά και οι αντιδράσεις από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, μεταθέτουν τις υπογραφές στο δεύτερο εξάμηνο του 2017. Γεγονός όμως που συνδέεται άμεσα με την είσπραξη της πρώτης δόσης του εφάπαξ τιμήματος, ύψους 300 εκατ. ευρώ εκ του συνόλου των 915 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development. Επόμενα βήματα είναι η 20ετής επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το 67% του ΟΛΘ στις 24 Μαρτίου 2017, αν και υπάρχουν ήδη αιτήματα για μια ακόμη παράταση εκ μέρους υποψήφιων επενδυτών.