«Στα σκαριά» δίκτυο πρατηρίων αερίου

Δημοσιεύθηκε: Σάββατο 13 Δεκ 2014 - 16:00

Τελευταία Ενημέρωση: 16:00

Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, καθώς στα σχέδια της ΔΕΠΑ, η οποία προγραμματίζει να λειτουργεί 15 πρατήρια έως τον ερχόμενο Ιούνιο, προστίθενται και ξένοι επενδυτές που επιθυμούν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά, στοχεύοντας κατά κύριο λόγο στον στόλο βαρέων οχημάτων, δηλαδή λεωφορεία και φορτηγά.

Με φυσικό αέριο κινούνται παγκοσμίως 16,7 εκατομμύρια οχήματα, εκ των οποίων το 1,5 εκατομμύριο στην Ευρώπη

 

Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν μόνο τέσσερις σταθμοί τροφοδοσίας φυσικού αερίου, ένας στην Ανθούσα για τον ανεφοδιασμό των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και οι υπόλοιποι τρεις στην Κηφισιά, τη Νέα Φιλαδέλφεια και τη Θεσσαλονίκη.

 

Η έλλειψη σημείων ανεφοδιασμού αποτελεί ένα βασικό «αγκάθι» για την ανάπτυξη της αυτοκίνησης με φυσικό αέριο. Ετσι αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι στη χώρα μας με αυτό το καύσιμο κινούνται 600 αστικά λεωφορεία, 200 απορριμματοφόρα και μόλις 300 ΙΧ.

 

Την ίδια στιγμή, παγκοσμίως με φυσικό αέριο κινούνται 16,7 εκατομμύρια οχήματα, εκ των οποίων το 1,5 εκατομμύριο στην Ευρώπη.

 

Τον μεγαλύτερο στόλο τέτοιων οχημάτων διαθέτουν χώρες όπως το Ιράν με 3 εκατομμύρια, το Πακιστάν με 2,9 εκατομμύρια, η Αργεντινή με 2,1 εκατομμύρια, ενώ στις ΗΠΑ με φυσικό αέριο κινούνται 127.735 οχήματα και στη Γερμανία 95.498.

 

Αντίστοιχα σε όλο τον κόσμο λειτουργούν περίπου 20.000 σταθμοί ανεφοδιασμού, από τους οποίους οι 3.800 στην Ευρώπη.

Στοιχεία
Ο αριθμός των οχημάτων που θα κινούνται με φυσικό αέριο και στην Ελλάδα, πάντως, αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια ακολουθώντας την παγκόσμια τάση κυρίως λόγω της εξοικονόμησης χρημάτων, αφού υπολογίζεται ότι η κίνηση με φυσικό αέριο είναι κατά 50% φθηνότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη και κατά 30-35% συγκριτικά με το πετρέλαιο.

 

Ηδη νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, το οποίο ψηφίζεται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, ανάβει το πράσινο φως για τη μετατροπή των κινητήρων πετρελαίου σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο.

 

Η άρση και αυτού του εμποδίου φέρνει στην Ελλάδα επενδυτικές προτάσεις, όπως αυτήν της εταιρείας τεχνικών μελετών και διαχείρισης έργων CTIP Oil & Gas S.R.L., η οποία, όπως ανακοίνωσε, ετοιμάζεται να προχωρήσει σε επένδυση ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ με διπλό στόχο:

 

Την ανάπτυξη δικτύου 40 σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου στο Λεκανοπέδιο στα επόμενα πέντε χρόνια.

Τη μετατροπή περίπου 40.000 πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε οχήματα dual fuel στον Νομό Αττικής.

 

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν ήδη συναντηθεί με τους αρμόδιους υπουργούς και αναμένεται να προχωρήσουν στην επένδυσή τους μόλις αρθούν και τα τελευταία εμπόδια. Στόχος της εταιρείας είναι κατά κύριο λόγο βιομηχανίες και επιχειρήσεις που διαθέτουν μεγάλο στόλο φορτηγών, και ήδη βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τριάντα επιχειρήσεις.

 

Επαφές

Για την ολοκλήρωση του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού θα απαιτηθεί διάστημα 6-8 μηνών ώστε να υπάρξει η κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού, ενώ, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στο κάθε πρατήριο 24ωρης λειτουργίας θα απασχολούνται περί τα 40 άτομα, οι οποίοι θα είναι Ελληνες.

 

«Παρά την κρίση εκτιμούμε ότι είναι η κατάλληλη εποχή για μια τέτοια επένδυση, αφού η ύφεση απαιτεί ευφυείς ενέργειες που οδηγούν σε εξοικονόμηση», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της CTIP, Reda Ginema.

 

Οπως συμπλήρωσε ο ίδιος μάλιστα, το κόστος για τη μετατροπή ενός κινητήρα ντίζελ ώστε να τροφοδοτείται και με φυσικό αέριο θα ξεκινά από περίπου 600 ευρώ και θα αυξάνεται ανάλογα με τον κυβισμό, τις προδιαγραφές του κινητήρα αλλά και τη χρήση του οχήματος.

Tα υπέρ και τα κατά του CNG

 

Αν και το φυσικό αέριο θεωρείται μια εξαιρετικά οικονομική λύση για την αυτοκίνηση, δεν αποτελεί την ιδανική φόρμουλα για όλα τα οχήματα. Στα μεγάλου κυβισμού (άνω των 1.600 κ.εκ.) δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, καθώς ο κινητήρας τους έχει την ισχύ που απαιτείται για την απρόσκοπτη κίνηση του ΙΧ, όταν χρησιμοποιεί ως καύσιμο το CNG. Ειδικά σε φορτηγάκια είναι η ενδεδειγμένη οικονομική λύση.

 

Πρόβλημα παρουσιάζεται στα μικρά αυτοκίνητα με κυβισμό 1.000-1.200 κ.εκ., τα οποία με καύσιμο το CNG -που ως γνωστόν είναι βραδύκαυστο- χάνουν μέρος της ισχύος τους και αυτό είναι εμφανές όταν πιεστούν, καθώς δεν ανταποκρίνονται. Επιπλέον πρόβλημα σε ορισμένες περιπτώσεις αποτελεί και το βάρος της δεξαμενής αποθήκευσης του καυσίμου. Λόγω υψηλών πιέσεων είναι ενισχυμένη. Ζυγίζει περίπου 100 κιλά και έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύσει 10 κιλά CNG.

 

Προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη αυτονομία, προτείνεται η τοποθέτηση δύο δεξαμενών, άρα 200 κιλά επιπλέον στο βάρος του αυτοκινήτου, που σημαίνει ότι το όχημα θα χρειαστεί επέμβαση στις αναρτήσεις του. Επίσης το φυσικό αέριο θεωρείται πιο κατάλληλο σε επίπεδες διαδρομές και γενικά για χαλαρή οδήγηση. Σήμερα ένα κιλό CNG (σε κιλά είναι η μονάδα μέτρησης) κοστίζει περίπου 1 ευρώ (δεν περιλαμβάνεται η έκπτωση 15% που ανακοινώθηκε). Με ένα kg καυσίμου μπορεί ένα μεσαίου/μεγάλου κυβισμού ΙΧ να διανύσει περίπου 15 χιλιόμετρα. Αρα με 6,7 ευρώ μπορεί κάποιος να διανύσει περίπου 100 χιλιόμετρα! Στα πιο μικρά αυτοκίνητα, το κέρδος είναι μεγαλύτερο, σχεδόν διπλάσιο (απαιτούν περίπου 4kg/100 χλμ.), καθώς με 3-4 ευρώ μπορείς να διανύσεις την ίδια απόσταση (100 χλμ.).

 

Εταιρείες όπως οι Citroen, FIAT, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, VW, Volvo κ.ά. έχουν λανσάρει οχήματα που είναι εργοστασιακά εφοδιασμένα με διπλό σύστημα τροφοδοσίας, βενζίνης και φυσικού αερίου. Στην ελληνική αγορά οι εταιρείες αυτές μπορούν να τα διαθέσουν κατόπιν παραγγελίας. Οι τιμές τους σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις είναι περίπου 20% ακριβότερες.

 

Σημαντικά, πάντως, είναι και τα οφέλη για το περιβάλλον από τη χρήση του φυσικού αερίου, το οποίο ανήκει στα «καθαρά» καύσιμα αφού μειώνει τις εκπομπές μη μεθανιούχων υδρογονανθράκων μέχρι και 80%, ελαχιστοποιεί τις εκπομπές καρκινογόνων αρωματικών και πολυκυκλικών υδρογονανθράκων, μειώνει τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα κατά 90%, διοξειδίου του άνθρακα έως 20%, οξειδίων του αζώτου έως 85%, καθώς επίσης των μικροσωματιδίων έως και κατά 99%.

 

Πηγή: Έθνος