Αυξήθηκαν οι αγορές μέσω διαδικτύου το 2012

Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των ηλεκτρονικών (on-line) αγορών στην χώρα μας και τούτο λόγω των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, ενώ οι καταναλωτές σταδιακά εξοικειώνονται ολοένα και περισσότερο με την τεχνολογία, όπως προκύπτει από μελέτη της Infobank Hellastat ΑΕ.

Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία του ELTRUN (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), το 2012 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Έλληνες καταναλωτές ανήλθαν σε 2,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική άνοδο 71% από το προηγούμενο έτος (1,7 δισ. ευρώ).

Κατά τη διάρκεια την περιόδου 2008-2012, οι δαπάνες για on-line αγορές αυξήθηκαν κατά 55,2% ετησίως (κατά μέσο όρο), ρυθμός που αποτελεί έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ) εκτιμά ότι το παραπάνω μέγεθος το 2013 θα προσεγγίσει τα 3,5 δισ. ευρώ, γεγονός που μεταφράζεται σε περαιτέρω άνοδο της τάξης του 20%-25%.
Οι on-line καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατ. ευρώ (από 1,9 εκατ. ευρώ το 2012), αποτελώντας το 35% των χρηστών του διαδικτύου, σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη.

Αναφορικά με το πρώτο εννεάμηνο του 2013, οι on-line καταναλωτές πραγματοποίησαν τουλάχιστον μια αγορά που σχετιζόταν κατά κύριο λόγο με τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες σε ποσοστό 74%, ενώ ακολούθησαν οι κατηγορίες της διαμονής σε καταλύματα (67%), εξαρτημάτων και εξοπλισμού Η/Υ (65%), ειδών ένδυσης και υπόδησης (57%), κρατήσεων για εισιτήρια θεαμάτων (56%), βιβλίων (51%) κ.λπ.
Οι περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών εμφάνισαν μεγαλύτερα ποσοστά on-line αγοραστών έναντι του 2012, δεικνύοντας την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ολοένα και ευρύτερο φάσμα του εμπορίου.
Ωστόσο, αρκετοί Έλληνες χρήστες παραμένουν διστακτικοί, καθώς θεωρούν ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shop) δεν προσφέρουν ασφαλείς πληρωμές ενώ εκτιμούν ότι τα προσωπικά τους δεδομένα ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν.

Σύμφωνα με την Infobank Hellastat, η καχυποψία των καταναλωτών απορρέει από την έλλειψη βασικών πληροφοριών σε αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα, αν και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ορίζει ρητά τις πληροφορίες που πρέπει να περιέχονται στις ιστοσελίδες.
Ειδικότερα, το 10% των e-shop δεν αναφέρουν βασικές πληροφορίες όπως διεύθυνση, επωνυμία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λπ., το 40% δεν αναφέρουν τους όρους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, ενώ επίσης το 40% εμφανίζουν ασάφειες ως προς τους όρους χρήσης.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ