Εξώδικα για τον «ρουκετοπόλεμο»

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

Ο «ρουκετοπόλεμος» στον Βροντάδο της Χίου ξεκίνησε φέτος νωρίς, με… εξώδικα, και απειλεί με ματαίωση το φαντασμαγορικό όσο και αμφιλεγόμενο πασχαλινό έθιμο, για πρώτη φορά έπειτα από 23 χρόνια.

Συνολικά 53 πολίτες που υπογράφουν τις δύο εξώδικες επιστολές (32 και 21 αντίστοιχα) καταγγέλλουν ότι ζουν κάθε χρόνο αυτές τις μέρες υπό την απειλή για τη σωματική τους ακεραιότητα και για τις περιουσίες τους από τις φλεγόμενες ιπτάμενες ρουκέτες που εκτοξεύονται κατά δεκάδες χιλιάδες τη νύχτα της Ανάστασης με στόχο εκατέρωθεν τις εκκλησίες των δύο ενοριών, Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερειθιανής. Κάνουν λόγο για μια «προδήλως παράνομη και ποινικά κολάσιμη» δραστηριότητα και ζητούν από τον Δήμο Χίου να αναλάβει επισήμως την ευθύνη της διοργάνωσης του ρουκετοπόλεμου, με τη δέσμευση ότι θα αποζημιώσει τις φθορές στα σπίτια τους.

Eπειτα από αυτή την εξέλιξη, οι ομάδες των «ρουκετατζήδων» εξέδωσαν ανακοίνωση, στην οποία κάνουν γνωστό πως σύμφωνα με κοινή τους απόφαση φέτος «δεν θα πέσει καμία ρουκέτα», παρά το γεγονός ότι έχουν μειώσει δραστικά τον αριθμό των ρουκετών σε μόλις 20.000 από 100.000.

Η δημοτική αρχή της Χίου, από την πλευρά της, υπερασπίζεται το έθιμο, που προβάλλει το νησί σε Ελλάδα και εξωτερικό, προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες, και ζητά τη θεσμική κατοχύρωσή του ώστε να γίνεται οργανωμένα και να μην αφήνει τους «ρουκετατζήδες» εκτεθειμένους έναντι του νόμου και των συμπολιτών τους.

Ο δήμαρχος, Μανώλης Βουρνούς, έχει αναλάβει σχετική πρωτοβουλία από το περασμένο καλοκαίρι, καλώντας τους δύο βουλευτές του νομού να προβούν σε νομοθετική παρέμβαση.

Μάλιστα, για την τεκμηρίωση του αιτήματος επικαλέστηκε άλλα επικίνδυνα έθιμα στο εξωτερικό που έχουν λάβει θεσμική μορφή και διοργανώνονται νόμιμα, όπως το «κυνήγι των ταύρων» στην Παμπλόνα της Ισπανίας ή η ρίψη χιλιάδων ρουκετών την Πρωτοχρονιά στο Βερολίνο.

Το έθιμο του ρουκετοπόλεμου ξεκίνησε στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, αρχικά με τη μορφή του πετροπόλεμου μεταξύ των Παναγούσων (ενορίτες της Παναγίας της Ερειθιανής) και των Αγιομαρκούσων (ενορίτες του Αγίου Μάρκου). Σύμφωνα με τα όσα έχουν μεταδοθεί από γενιά σε γενιά, έπειτα από μια επεισοδιακή Ανάσταση το 1889 η οθωμανική διοίκηση το απαγόρευσε.

«Πολεμοφόδια»

Τα επόμενα χρόνια το έθιμο επέστρεψε με «πολεμοφόδια» αυτοσχέδιες ρουκέτες που πρωτοέφτιαξε ο πυροτεχνουργός Κορακάκης και από την αυγή του 20ού αιώνα κατασκεύαζαν κι άλλοι. Από τότε μέχρι σήμερα έχει την ίδια μορφή: οι Παναγούσοι βάζουν στόχο τον τρούλο και το έμβλημα της εκκλησίας του Αγίου Μάρκου, και οι Αγιομαρκούσοι το ρολόι της Παναγίας Ερειθιανής.

«Οι μόνες περίοδοι που δεν έγινε ο ρουκετοπόλεμος είναι για τρία χρόνια στη γερμανική Κατοχή (από το 1940 ως το 1943), στη δικτατορία από το 1967 ως το 1972, και το 1993, όταν είχαμε ένα τραγικό δυστύχημα με δύο νεκρά παιδιά κατά την παρασκευή ρουκετών τη Μεγάλη Εβδομάδα», είπε στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Βροντάδου, Μάρκος Κοσμάς.