Φάτε μάτια ψάρια… η κυριακάτικη κίνηση στα εμπορικά

Πολύς κόσμος σιο κέντρο, αλλά λίγα ψώνια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και περιορισμένη κίνηση στις αγορές των περιφερειακών δήμων, όπως και στις αγορές των άλλων αστικών κέντρων της χώρας ήταν η εικόνα της χθεσινής (κυριακάτικης) λειτουργίας της αγοράς, η οποία σύμφωνα με τους εκπροσώπους των φορέων του εμπορικού κόσμου δεν μπόρεσε να «ζεσταθεί» λόγω της «κρύας» τσέπης των καταναλωτών, που δεν έχουν ακόμη λάβει το Δώρο των Χριστουγέννων (όσοι ακόμα το λαμβάνουν στον ιδιωτικό τομέα) ή έστω το δεκαπενθήμερο τους, αλλά και της ακόμα πιο «παγωμένης» διάθεσης για κατανάλωση λόγω των πολιτικών εξελίξεων.

Με το γνωστό ρητό «φάτε μάτια ψάρια» παρομοιάζει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) Βασίλης Κορκίδης, την εικόνα που επικράτησε χθες στα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς η επισκεψιμότητα ήταν μεν υψηλή, αλλά όσον αφορά το «διά ταύτα» αποδείχθηκε επί το πλείστον διερευνητική και δεν μεταφράστηκε σε γεμάτα ταμεία.

 

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον κ. Κορκιδη η χθεσινή Κυριακή «πήγε μάλλον χειρότερα» από την αντίστοιχη περσινή, γεγονός που αποδίδει τόσο στο ότι ακόμα δεν έχει καταβληθεί το Δώρο των Χριστουγέννων στον ιδιωτικό τομέα, ή έστω το δεκαπενθήμερο του μισθού, όσο και στην επίδραση των πολιτικών εξελίξεων στην ψυχολογία του καταναλωτή. Οι πολιτικές εξελίξεις και ειδικότερα το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών κατά τον κ. Κορκιδη θα επηρεάσει τη χριστουγεννιάτικη αγορά και η ΕΣΕΕ απεύχεται διά στόματος του προέδρου της και δεν συμφωνεί με τη διενέργεια πρόωρων εκλογών, δεν θεωρεί ότι αυτές αποτελούν λύση και τονίζει ότι «δεν μπορούμε να έχουμε εκλογές κάθε ενάμιση χρόνο».

 

Η ελληνική αγορά, επαναλαμβάνει ο κ. Κορκιδης, έχει περάσει τόσα δεινά την εξαετία της ύφεσης, που πλέον δεν φοβάται πολλά, ωστόσο δεν επιθυμεί άλλες περιπέτειες και εάν η διαδικασία εκλογής Προέδρου οδηγήσει τελικά σε πρόωρες εκλογές, η υπόλοιπη χειμερινή περίοδος και ιδιαίτερα οι τακτικές εκπτώσεις Ιανουαρίου Φεβρουαρίου θα «πάνε περίπατο».

 

Και δύο συγκεντρώσεις

 

Από την πλευρά της η Ενωση Εμποροϋπαλλήλων Νομού Θεσσαλονίκης διοργάνωσε χθες δύο κινητοποιήσεις ενάντια στην άρση της κυριακάτικης αργίας. Η πρώτη απεργιακή συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε το πρωί έξω από γνωστό σούπερ μάρκετ. Σε ανακοίνωσή της η Ένωση τονίζει ότι «η κατάργηση της κυριακάτικης αργίας οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργαζομένων στο εμπόριο, σε απλήρωτη δουλειά και σε χρεοκοπία και κλείσιμο χιλιάδων μικρών μαγαζιών».
Η δεύτερη συγκέντρωση διοργανώθηκε από μέλη της Ελευθεριακής Συνδικαλιστικής Ενωσης (ΕΣΕ), με τη συμμετοχή και άλλων φορέων, με αφετηρία την πλατεία Αριστοτέλους και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε πορεία με ενδιάμεσες στάσεις σε πολυκαταστήματα και καταστήματα πολυεθνικών.

Σύμφωνα με την ΕΣΕ, η παροχή ρεπό μια άλλη μέρα της βδομάδας αντί της Κυριακής σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστά την κυριακάτικη αργία, τη μέρα αργίας δηλαδή της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζομένων.

 

ΕΣΘ: Ας σταματήσει η τρομοκράτηση των καταναλωτών

 

Με μια «μέτρια καθημερινή» ημέρα λειτουργίας της αγοράς παρομοιάζει από την πλευρά του τη χθεσινή κυριακάτικη αγοραστική κίνηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης (ΕΣΘ) Παντελής Φιλιππίδης, δίνοντας στο ερώτημα «πώς πήγε η κίνηση;» την απάντηση «δεν πήγε!».

Όπως στην Αθήνα, έτσι και στη Θεσσαλονίκη ο κόσμος χθες το πρωί και το μεσημέρι στο κέντρο της πόλης ήταν μεν πολύς, αλλά, όπως σημειώνει ο κ. Φιλιππίδης «τα ταμεία δεν γέμισαν ως όφειλαν».

 

Ο ΕΣΘ, πάντως, που από πέρυσι ζητούσε να μη λειτουργεί η αγορά τη συγκεκριμένη Κυριακή, αλλά την Κυριακή πριν από την Πρωτοχρονιά, δηλώνει ότι δεν εκπλήσσεται από την αποτίμηση της χθεσινής χλιαρής κίνησης, δεδομένου, όπως σημειώνει, ότι ο καταναλωτής δεν έχει αρχίσει ακόμη να μπαίνει σε χριστουγεννιάτικη διάθεση αγορών, τόσο λόγω του αντικειμενικού γεγονότος ότι στις 14 Δεκεμβρίου δεν έχει τα χρήματα για να ξοδέψει, όσο όμως και λόγω της αρνητικής επιρροής της πολιτικής επικαιρότητας στην ψυχολογία του καταναλωτή.

«Η ψυχολογία του καταναλωτή σίγουρα επηρεάζεται και θα επηρεαστεί σαφέστατα και η χριστουγεννιάτικη αγορά, γιατί η ατζέντα έχει αλλάξει και από πολιτική τείνει να γίνει “τρομοκρατική”, υπό την έννοια ότι οι πολιτικοί από κάθε πλευρά κάθε ημέρα τρομοκρατούν τον κόσμο για τις καταστροφές που θα γίνουν αν εκλεγεί ο ένας ή ο άλλος, με εύλογο αποτέλεσμα ο καταναλωτής να “κουμπώνεται”. Προσωπικά κουράστηκα να με τρομοκρατούν κάθε μέρα. Ας τα βρουν μεταξύ τους, να δούμε π θα γίνει, να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα».

Πρόσθετο «εμπόδιο» στο ήδη προαναφερόμενο δύσκολο περιβάλλον, που αποφάσισαν να υπερβούν με ίδια πρωτοβουλία και έξοδα οι έμποροι της Θεσσαλονίκης είναι ο… ανύπαρκτος χριστουγεννιάτικος φωτισμός στο κέντρο της πόλης.

«Δεν μας φτάνει που η ψυχολογία του καταναλωτή δέχεται τις προαναφερόμενες αρνητικές επιρροές από τις πολιτικές εξελίξεις, η πόλη είναι αστόλιστη και τα όποια σχέδια του δημάρχου, κ. Μπουτάρη, για τον στολισμό της πλατείας Αριστοτέλους αφενός θα εφαρμοστούν ιδιαίτερα καθυστερημένα (σ.σ: από τις 20 Δεκεμβρίου), αφετέρου σαφώς δεν επαρκούν. Κέντρο σε καμία περίπτωση δεν είναι μόνο η Αριστοτέλους. Γι’ αυτό ως ΕΣΘ αποφασίσαμε και με δικές μας δυνάμεις και έξοδα και μέσω χορηγιών που αναζητήσαμε και βρήκαμε ξεκινάμε από μόνοι μας να στολίσουμε τουλάχιστον τους τρεις κεντρικούς οδικούς άξονες: Τσιμισκή, Εγνατία και Μητροπόλεως».

Συνεργεία του ΕΣΘ από χθες βράδυ άρχισαν να τοποθετούν φωτεινές «κουρτίνες» στην Τσιμισκή, από το ύψος του μεγάρου της Τράπεζας Πειραιώς πλησίον της ΧΑΝΘ μέχρι το τέλος της και θα ακολουθήσει η τοποθέτηση χριστουγεννιάτικων λαμπιονιών στα δέντρα κατά μήκος της Εγνατίας και της Μητροπόλεως. 

 

Πηγή: Ναυτεμπορική