«Φούρνος» για 9η ημέρα το κουφάρι του πλοίου

Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στο κουφάρι του «Norman Atlantic» κρατούν ακόμα κρυμμένα μυστικά στα αμπάρια του πλοίου, ενώ την ίδια ώρα τα αρχεία του ελληνικού θαλάμου επιχειρήσεων που καταγράφουν το ιστορικό των ενεργειών εκθέτουν τον Ιταλό καπετάνιο.

 

αρότι το «Norman Atlantic» βρίσκεται αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Μπρίντιζι από την Παρασκευή, οι Ιταλοί πραγματογνώμονες αδυνατούν να εισχωρήσουν στα «έγκατα» του πλοίου, καθώς εξακολουθούν να αναπτύσσονται υψηλές θερμοκρασίες 180°C, αποτρέποντας τον απαιτούμενο ενδελεχή έλεγχο στα γκαράζ.

 

Η φωτιά εξακολουθεί να σιγοκαίει και από τον οπτικό έλεγχο που έχει γίνει σε ορισμένα σημεία του πλοίου από τον Ιταλό δικαστικό λειτουργό και τρία μέλη επιτροπής πραγματογνωμόνων, παρουσία ειδικής ομάδας της πυροσβεστικής, δεν έχει προκύψει κάποιο ιδιαίτερο εύρημα. Εξετάσαμε ορισμένα μέρη σήμερα και δεν έχουμε βρει πτώματα. Ελπίζουμε να συνεχίσουμε έτσι» δήλωσε ο εισαγγελέας Ετορε Καρντινάλι.

 

Το γεγονός πάντως ότι λίγο πριν αποπλεύσει το πλοίο από το λιμάνι της Πάτρας άνδρες του Λιμενικού είχαν ανακαλύψει μετανάστες που επιχειρήθηκε να μπουν στο πλοίο, ενισχύει τους φόβους να υπήρχαν πολλοί λαθρεπιβάτες κρυμμένοι στο γκαράζ του «Norman Atlantic».

 

Ανύρπακτη συνεργασία

 

Οπως προκύπτει πάντως από το ιστορικό ενεργειών του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος από τη στιγμή που ενημερώθηκε για το περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς, μέχρι και τη χρονική στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία με το πλοίο, προκύπτουν σοβαρές αστοχίες από την πλευρά του πλοιάρχου του «Norman Atlantic» στον τρόπο διαχείρισης του ατυχήματος που εξελίχθηκε σε τραγωδία.

 

Ο Ιταλός καπετάνιος με δική του πρωτοβουλία μιλούσε με τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων, παρότι το πλοίο βρισκόταν σε ελληνικό χώρο ευθύνης, μπλοκάροντας τη συχνότητα επικοινωνίας με τις ελληνικές αρχές.

 

Παρά τις συνεχείς προσπάθειες του ελληνικού θαλάμου επιχειρήσεων να επικοινωνήσει με το «Norman Atlantic», αυτό δεν κατέστη δυνατό, καθώς παρεμβαλλόταν συνεχώς παράκτιος σταθμός Ιταλίας που μιλούσε με το πλοίο σε άλλη συχνότητα.

 

Ο ελληνικός θάλαμος επιχειρήσεων επιχειρούσε να επικοινωνήσει με τους Ιταλούς, ζητώντας να απελευθερωθεί η συχνότητα και να αποκατασταθεί η επικοινωνία. Παρ’ όλα αυτά, ο καπετάνιος του πλοίου επέμενε να μιλά με τον σταθμό στο Μπάρι, μπλοκάροντας και πάλι την επικοινωνία με τις ελληνικές αρχές.

 

Λίγο αργότερα και συγκεκριμένα στις 06.13 ο θάλαμος επιχειρήσεων επικοινώνησε με τους Ιταλούς, τους οποίους πληροφόρησε ότι έχουν προχωρήσει σε δέσμευση των παραπλεόντων πλοίων και ζήτησαν εκ νέου απελευθέρωση συχνοτήτων για να μιλήσουν με το πλοίο. Οι Ιταλοί τούς ανέφεραν ότι σε επικοινωνία που είχαν λίγο νωρίτερα με το «Norman Atlantic» ο πλοίαρχος δήλωσε ότι η πυρκαγιά ήταν υπό έλεγχο.

 

Η πρώτη επικοινωνία με τον πλοίαρχο κατέστη τελικά εφικτή στις 07.03. Σε αυτή όμως δόθηκε μια εντελώς διαφορετική εικόνα. Γνωστοποίησε ότι έχει καθελκύσει την αριστερή λέμβο χωρητικότητας 150 ατόμων και λόγω της φωτιάς δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη δεξιά. Ανέφερε ότι έχει 411 επιβάτες και 55 άτομα πλήρωμα, η κατάσταση πυρκαγιάς ήταν πολύ άσχημη, το πλοίο δεν είχε ρεύμα και ζήτησε συνδρομή εναέριων μέσων.

 

ΜΑΡΤΥΡΙΑ-ΣΟΚ: Η φωτιά ξέσπασε από μετανάστες που προσπαθούσαν να ζεσταθούν

 

Αναφορά σε τέσσερα πιθανά αίτια της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο «Norman Atlantic» κάνουν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.

 

Η πυρκαγιά ξέσπασε από φωτιά που είχαν ανάψει λαθρομετανάστες μέσα στο γκαράζ για να ζεσταθούν. Την εκδοχή αυτή υποστηρίζει μαρτυρία Τούρκου επιζώντος της ναυτικής τραγωδίας, την οποία μετέδωσε η RAI.

 

Η «La Stampa», επισημαίνοντας ότι οι έρευνες στη γέφυρα του πλοίου ενδέχεται να είναι καθοριστικές για την εξακρίβωση των αιτιών που προκάλεσαν τη φωτιά, κάνει αναφορά σε τρία σενάρια:

 

Το ενδεχόμενο βραχυκυκλώματος.: Πυρκαγιά που ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο.

Από σπίθες που προήλθαν από το πάνω μέρος φορτηγού που ήταν πολύ ψηλό για να ταξιδέψει με αυτό το πλοίο.

 

Το ενδεχόμενο βραχυκυκλώματος υποστηρίζεται από το γεγονός ότι στο πλοίο υπήρχαν περίπου 60 φορτηγά ψυγεία, όλα συνδεδεμένα με το ηλεκτρικό σύστημα του πλοίου. Για τον συγκεκριμένο αριθμό κάνει λόγο ο πλοίαρχος Αρτζίλιο Τζιακομάτζι, ο οποίος επικαλείται τα στοιχεία που του έδωσε ο ύπαρχος Παύλος Φαντάκης.

 

Γίνεται λόγος επίσης για φορτηγά διαφόρων τύπων, 128 συνολικά και 200 αυτοκίνητα .

 

Αναφέρεται επίσης ότι στο πλοίο υπήρχαν φορτηγά που μετέφεραν λάδι, καθώς και η μαρτυρία ενός Αφγανού λαθρομετανάστη, ο οποίος δήλωσε ότι, ενώ διέφευγε από το γκαράζ της γέφυρας 4, είδε το πάνω μέρος ορισμένων από αυτά τα φορτηγά να τρίβεται στο ταβάνι. Από κει προκύπτει μία από τις πιθανότητες που εξετάζονται από την ιταλική εισαγγελία, μια σπίθα ενδεχομένως να προκάλεσε τη φωτιά.

 

Πηγή: Έθνος