Οι επιχειρηματικοί φορείς καταθέτουν αγωγές για τις κινητοποιήσεις στον ΟΛΘ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

Στα απύθμενα νερά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης βουλιάζει το επιχειρείν της Βόρειας Ελλάδας που δέχεται ένα καίριο πλήγμα από τις συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον ΟΛΘ.

Οι κυλιόμενες απεργίες, ως αντίδραση στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, έχουν μέχρι στιγμής ένα υψηλότατο κόστος μεταφοράς για τις επιχειρήσεις χρήστες της ΟΛΘ που αγγίζει περί τα 30 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογίζονται οι ζημιές επειδή προϊόντα εξαγωγής δεν παραδόθηκαν στην ώρα τους, ή αλλοιώθηκαν ή επειδή χάθηκαν πελάτες αφού δεν υπάρχει επάρκεια πρώτων υλών για να προχωρήσει η παραγωγή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η επί πλέον επιβάρυνση ανά container, που εκφορτώνεται αναγκαστικά στο λιμάνι του Πειραιά ανέρχεται περίπου σε 1.000 ευρώ, την ώρα που η αξιοπιστία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης πλήττεται ανεπανόρθωτα.

Νωπές παραμένουν ακόμη οι μνήμες των κινητοποιήσεων του 2008  όταν ο επιχειρηματικός κόσμος της Βόρειας Ελλάδας υπέστη οικονομική καταστροφή και το λιμάνι απαξιώθηκε, χάνοντας ένα μεγάλο μέρος του transit φορτίου το οποίο ουδέποτε επέστρεψε, αφού κατευθύνθηκε στα λιμάνια του Δυρραχίου, του Μπουργκάς και της Βάρνας.

Σε μία προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης ανέλαβε την πρωτοβουλία για τη διοργάνωση σύσκεψης επιχειρηματικών φορέων της πόλης και των επιμελητηρίων της Κεντρικής Μακεδονίας, οι οποίοι αποφάσισαν να ακολουθήσουν τη δικαστική οδό.

Πιο συγκεκριμένα οι συμμετέχοντες στη σύσκεψη αποφάσισαν να προχωρήσουν σε:

-αγωγή φορέων και επιχειρήσεων της Κεντρικής Μακεδονίας για την κήρυξη της απεργίας παράνομης και καταχρηστικής.

-παρέμβαση στον εισαγγελέα για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.

-διευκόλυνση των μελών των επιμελητηρίων και των φορέων για την υποβολή  αγωγών για τις ζημιές που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις.

-αίτημα για άμεση παράσταση στον πρωθυπουργό.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο ΒΕΘ, παραβρέθηκαν ο α΄ αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μανώλης Βλαχογιάννης, ο α΄ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ηλιάδης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ημαθίας, Νίκος Ουσουλτζόγλου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς, Παύλος Τονικίδης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Σερρών Χρήστος Μέγκλας, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιώργος Γκιλής, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας, Γιάννης Σταύρου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας, Κυριάκος Λουφάκης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, Βασίλης Καμπάκης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κοσμίδης και το μέλος του Συλλόγου Κώστας Καρούλης.

Ενημέρωση για την κατάσταση που επικρατεί στο λιμάνι έκανε στην αρχή της σύσκεψης ο αντιπρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιχειρηματικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, μεταξύ των οποίων και το ΒΕΘ, απέστειλαν στις 26 Μαΐου, επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στην οποία εξέφραζαν την αγωνία των επιχειρήσεων της περιοχής για τις επαναλαμβανόμενες απεργίες στον ΟΛΘ και έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για πρόκληση ανεπανόρθωτων βλαβών στην ήδη χειμαζόμενη επιχειρηματικότητα.

Ενδεικτική της απροθυμίας για εξεύρεση λύσης ήταν η απάντηση που απέστειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρής Δρίτσας, είκοσι ημέρες μετά την επιστολή των επιχειρηματικών φορέων, στην οποία αναφέρει χαρακτηριστικά ‘πιστεύουμε ότι βρισκόμαστε πλέον σε ώριμο στάδιο διαμόρφωσης μία στερεής λύσης. Κατανοούμε ότι ο χρόνος έχει εξαντληθεί. Επαναλαμβάνουμε για μία ακόμη φορά, την έκκλησή μας για εξεύρεση πνεύματος καλής θέλησης και συνεργασίας προς όλες τις πλευρές και βεβαίως προς την πλευρά των εργαζομένων».

Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε μετά το πέρας της σύσκεψης ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που ακολούθησε «την ώρα που το λιμάνι απαξιώνεται και πολλές επιχειρήσεις υπολειτουργούν ως απόρροια των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στον ΟΛΘ, ο υπουργός Ναυτιλίας δεν λέει τίποτε για την ταμπακέρα. Η κατάσταση με τις επαναλαμβανόμενες απεργίες είναι ιδιαιτέρως δυσμενής καθώς προκαλεί «έμφραγμα» στις θαλάσσιες μεταφορές και κατ’ επέκταση σοβαρά προβλήματα στο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, αλλά και στο θαλάσσιο τουρισμό. Είμαστε υποχρεωμένοι να διαφυλάξουμε τις επιχειρήσεις μέλη μας που βρίσκονται σε μία ιδιότυπη ομηρεία την ώρα που το επιχειρείν της χώρας δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα».

Η απεργία βλάπτει τη Βόρεια Ελλάδα

Κοινός τόπος για όλους τους συμμετέχοντες ήταν η ανάγκη άμεσης λύσης της απεργίας,  η οποία όπως διατύπωσαν ‘βλάπτει σοβαρά τη Βόρεια Ελλάδα’ ενώ συμπλήρωσαν ότι στο όνομα της διεκδίκησης αιτημάτων μίας μερίδας εργαζομένων δεν μπορούν άλλοι εργαζόμενοι, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, να βουλιάζουν στην αβεβαιότητα.

Για την τραγικότερη στιγμή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, Βασίλης Καμπάκης επισημαίνοντας ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις επιχειρήσεων που ενώ επωμίζονται ένα βαρύ κόστος στρέφονται στο λιμάνι του Πειραιά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ερωτηματικά για την επόμενη ημέρα του ΟΛΘ λέγοντας χαρακτηριστικά «θα περνούν τα φορτία από μπροστά μας και δεν θα μπορούμε να κάνουμε τίποτε».
Για απώλεια του έργου τους κατά 100% , τις ημέρες των απεργιακών κινητοποιήσεων έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κοσμίδης επισημαίνοντας ότι ο κλάδος τους έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. «Οι συνάδελφοι μου βρίσκονται σε οικονομική και ψυχολογική ένδεια» είπε χαρακτηριστικά.

Προσχηματική χαρακτήρισε την απεργία των εργαζομένων στον ΟΛΘ ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ Κυριάκος Λουφάκης προσθέτοντας ότι το γεγονός ότι δεν υπάρχει μία κεντρική πολιτική για την επίλυση του προβλήματος δημιουργεί σειρά προβλημάτων στην οικονομία, στους εργαζόμενους και στους επιχειρηματίες αλλά και στο λιμάνι που συνεχώς απαξιώνεται.

«Η επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις γίνεται ακόμη μεγαλύτερη σε εποχή capital controls καθώς οι αγοραπωλησίες των φορτίων γίνονται με προπληρωμές. Επιπλέον, επιχειρήσεις που έχουν έλλειψη πρώτων υλών, δίνουν άδειες στο προσωπικό τους για να μην αναγκαστούν να προβούν σε απολύσεις» ανέφερε o πρόεδρος του Επιμελητηρίου Σερρών Χρήστος Μέγκλας.

Παράδειγμα της ζημίας που υφίστανται επιχειρήσεις, έδωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής Γιώργος Γκιλής. Επιχείρηση της Χαλκιδικής, που έφερε 18 containers από τον Πειραιά, αναγκαστικά, επιβαρύνθηκε με επιπλέον 1.000 ευρώ ανά container, ενώ από παραγγελίες που δεν εκτελέσθηκαν είχε διαφυγόντα κέρδη 350.000 ευρώ.