Κατάληψη ζωτικού δημόσιου χώρου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης για το μετρό

Οκτώ χρόνια και εννέα μήνες από την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, κι ενώ το έργο είναι ουσιαστικά σταματημένο, η διευθύνουσα εταιρεία και ο εργολάβος εξακολουθούν να δεσμεύουν ζωτικούς χώρους πρασίνου στο κέντρο της πόλης, χρησιμοποιώντας τους ως γραφεία και πάρκιγκ αυτοκινήτων, αδιαφορώντας για τις αρνητικές επιπτώσεις των περιφράξεων στην οικονομία της πόλης.

 

Οι περίπου 200 καταστηματάρχες (όπως υπολογίστηκαν από τους φορείς) που πλήττονται από τα εργοτάξια του μετρό δίνουν τιτάνιο αγώνα, για να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους.

 

Μεγάλος αριθμός εμπόρων με το ξέσπασμα και της κρίσης δεν άντεξε και έβαλε λουκέτο.

 

Τις μεγαλύτερες ζημιές υπέστησαν οι επαγγελματίες των περιοχών Μοναστηρίου, Εγνατίας, Ίωνος Δραγούμη, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Πλάτωνος και Δελφών, όπου εξαιτίας των εργοταξίων έκλεισαν συνολικά περίπου 67 καταστήματα.

 

Η “Εφημερίδα Μακεδονία” έκανε αυτοψία στα εργοτάξια του μετρό και στους χώρους που έχουν καταληφθεί για εγκατάσταση γραφείων.

Στο νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης είναι κατειλημμένο το μεγαλύτερο μέρος της πλατείας από την έναρξη των εργασιών, το καλοκαίρι του 2006. Στην ανατολική οπίσθια πλευρά μάλιστα βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της κατασκευάστριας κοινοπραξίας σε διώροφα κοντέινερ. Η ύπαρξη του εργοταξίου είναι η αιτία των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που γίνονται ανά διαστήματα για την είσοδο των αστικών λεωφορείων στο σταθμό μετεπιβίβασης του ΟΑΣΘ, που λειτουργεί στη δυτική πλευρά του σταθμού. Η είσοδος γίνεται από την πλευρά της Αγίων Πάντων, ενώ το τελευταίο εξάμηνο διαμορφώθηκε μία νέα είσοδος λεωφορείων από την ανατολική πλευρά και επρόκειτο να μετακινηθούν μερικές στάσεις. Η εμπλοκή του έργου ωστόσο ανέτρεψε τα σχέδια και η “Αττικό Μετρό” αναγκάστηκε να περιφράξει ξανά με λαμαρίνες και συρματοπλέγματα το τμήμα της πλατείας Σιδηροδρομικού Σταθμού που θα έδινε σε χρήση. Η κατάληψη του χώρου συνεχίζεται…
Κραυγαλέα περίπτωση μακροχρόνιας δέσμευσης ζωτικού δημόσιου χώρου για τις ανάγκες των γραφειοκρατικών διαδικασιών του έργου, που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν με ενοικίαση γραφείων, είναι η κατάληψη της πλατείας Δημοκρατίας (Βαρδάρι) εκατέρωθεν της Εγνατίας. Στα πάρκα της νότιας πλευράς, όπου είναι το άγαλμα του βασιλέα Κωνσταντίνου, η “Αττικό Μετρό Α.Ε.” και ο εργολάβος κατασκεύασαν δύο αποθήκες, για να φυλάσσουν τις πινακίδες οδικής σήμανσης των διάφορων εργοταξίων. Εννέα χρόνια μετά την κατάληψη των πάρκων οι αποθήκες φαίνονται εγκαταλειμμένες, ενώ οι πινακίδες είναι σκόρπιες στον αύλειο χώρο. Η λαμαρινένια περίφραξη εμποδίζει την πρόσβαση.

Το πάρκο της βόρειας πλευράς της πλατείας Δημοκρατίας έχει περιφραχτεί επίσης από το 2006, για να εγκατασταθούν τα γραφεία της “Αττικό Μετρό” και της αναδόχου κοινοπραξίας σε διώροφα κοντέινερ. Σήμερα στα γραφεία της κοινοπραξίας εργάζονται μόλις δύο υπάλληλοι και ένας επιβλέπων μηχανικός, ενώ στην είσοδο του πάρκου υπάρχει φυλάκιο με έναν υπάλληλο. Ο δεύτερος όροφος είναι άδειος. Έτσι για συνολικά τρία άτομα δεσμεύεται ο χώρος του πάρκου και διατηρούνται οι περιφράξεις. Την ίδια ώρα στις οικοδομές πέριξ της πλατείας υπάρχουν άδεια γραφεία, τα οποία θα μπορούσαν να νοικιάσουν οι υπεύθυνοι του έργου και να απελευθερώσουν το δημόσιο χώρο. Τα ενοίκια κυμαίνονται στα 150 ευρώ το μήνα για ένα γραφείο 25 τ.μ.

Οι λαμαρίνες του βόρειου πάρκου της πλατείας Δημοκρατίας εκτός των άλλων κρύβουν τις προσόψεις των καταστημάτων, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στους εμπόρους. “Περνούν οι καταναλωτές από την Εγνατία και δεν βλέπουν ότι εδώ υπάρχουν καταστήματα. Ο τζίρος μας έπεσε κατά 60% εξαιτίας των εργοταξίων σε συνδυασμό με την κρίση”, αναφέρει καταστηματάρχης. Εξαιτίας του εργοταξίου στο σταθμό Δημοκρατίας, που είναι δυτικά από την πλατεία, λίγο πριν από τη Λαγκαδά, έκλεισαν επτά καταστήματα στη βόρεια και οκτώ στη νότια πλευρά της Μοναστηρίου. Τον Ιανουάριο του 2010 το Επαγγελματικό Επιμελητήριο κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα για τις καθυστερήσεις του έργου. Το Μάρτιο του 2010 οι επαγγελματίες της περιοχής προχώρησαν σε δημόσια διαμαρτυρία. Έναν χρόνο αργότερα μερικοί εξ αυτών έστειλαν ευχαριστήρια επιστολή στην “Αττικό Μετρό” για την πρόοδο του έργου!

 

ΕΡΓΟΤΑΞΙΑ… ΠΑΡΚΙΓΚ

Η επόμενη προκλητική κατάληψη δημόσιου χώρου στο πλαίσιο του μετρό για… γραφειοκρατικούς λόγους έγινε στην πλατεία του μνημείου Αλκαζάρ από την πλευρά της Ίωνος Δραγούμη. Εκεί από την έναρξη του έργου τοποθετήθηκαν κοντέινερ που λειτουργούν ως γραφεία των μηχανικών της “Αττικό Μετρό”. Η είσοδος στο χώρο γίνεται από τα δυτικά (Ίωνος Δραγούμη) έπειτα από έλεγχο από υπάλληλο ιδιωτικής εταιρείας σεκιούριτι, ο οποίος στεγάζεται σε φυλάκιο. Η αυλή χρησιμοποιείται ως πάρκιγκ για τα αυτοκίνητα των υπαλλήλων, οι οποίοι δεν ξεπερνούν τους επτά. Γύρω από την κατειλημμένη πλατεία βρίσκονται οικοδομές με άδεια γραφεία, που θα μπορούσαν να νοικιάσουν οι εμπλεκόμενοι με το έργο, ενώ ακριβώς πίσω, στο παλαιό δημαρχείο, λειτουργεί πάρκιγκ. Τα λυόμενα γραφεία του Αλκαζάρ είναι πριν από το εργοτάξιο του σταθμού Βενιζέλου, στο οποίο δεν εκτελούνται εργασίες εδώ και σχεδόν δυόμισι χρόνια εξαιτίας της εμπλοκής που σημειώθηκε με τον εντοπισμό των σημαντικών αρχαιοτήτων. Λόγω του εργοταξίου έκλεισαν έντεκα καταστήματα (από τα 23), στη βόρεια και τη νότια πλευρά της Εγνατίας, στο τμήμα από την Ίωνος Δραγούμη μέχρι τη Χαλκέων.
Σε πάρκιγκ αυτοκινήτων των εργαζομένων φαίνεται να έχει μετατραπεί η έκταση της πλατείας Μακεδονομάχων, που καταλήφθηκε για τις ανάγκες εγκατάστασης των γραφείων μηχανικών και αρχαιολόγων του εργολάβου. Ο αριθμός των υπαλλήλων που εργάζονται στα γραφεία δεν μας έγινε γνωστός, αλλά είναι βέβαιο ότι είναι αρκετά περιορισμένος σε σχέση με αυτόν στην έναρξη του έργου. Η περιφραγμένη πλατεία χρησιμοποιείται πλέον ως πάρκιγκ, διαθέτοντας μάλιστα και φύλακα στην είσοδο! Η περίφραξη της πλατείας και γενικότερα τα εργοτάξια του σταθμού Αγίας Σοφίας προκάλεσαν τις αντιδράσεις των επαγγελματιών, που είδαν τον τζίρο των καταστημάτων τους να πέφτει κατακόρυφα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα άλλωστε παρέμενε κλειστή η Πλάτωνος, από το ύψος της Πατριάρχου Διονυσίου μέχρι την Εγνατία. Σε αυτό το τμήμα έκλεισαν επτά από τα έντεκα καταστήματα. Τέσσερα καταστήματα έκλεισαν και στην Εγνατία, στη βόρεια πλευρά, και τρία στη νότια πλευρά. Οι έμποροι προ επταετίας συμβουλεύτηκαν νομικούς, για να προσφύγουν σε βάρος της “Αττικό Μετρό”, οι οποίοι “μας είπαν ότι πρέπει να περιμένουμε να τελειώσει το μετρό το 2012 και στη συνέχεια να καταθέσουμε αγωγή για διαφυγόντα κέρδη. Δεν είχαν λάβει υπόψη το ενδεχόμενο της καθυστέρησης και της εμπλοκής. Έτσι δεν κάναμε καμία κίνηση”, εξηγεί καταστηματάρχης.
Ανατολικότερα, στην Ανάληψη, η δέσμευση του δρόμου της Δελφών από τη Μάρκου Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα αρχικά για διάστημα δυόμισι ετών και πέρυσι για τρεισήμισι μήνες είχε ως αποτέλεσμα τον οικονομικό μαρασμό όλης της περιοχής. Στη νότια πλευρά της Δελφών από τα εννέα καταστήματα έκλεισαν τα επτά και στη βόρεια είκοσι έβαλαν λουκέτο παραμένοντας ανοικτά μόνον έξι. Καταστήματα έκλεισαν και στη Δροσίνη.

Στο πλαίσιο της αυτοψίας η “Εφημερίδα Μακεδονία” επισκεφθήκε και το ενεργό εργοτάξιο του σταθμού Πανεπιστημίου, όπου γίνονται εργασίες κατασκευής των μικροπασάλων θεμελίωσης. Εργασίες αποξήλωσης αντηρίδων γίνονται στο εργοτάξιο του νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, στο νότιο τμήμα της Αγίας Σοφίας τοποθετήθηκαν οι αντηρίδες και αναμένεται να αρχίσουν αρχαιολογικές ανασκαφές. Σε εξέλιξη είναι η αρχαιολογική ανασκαφή στο σταθμό Συντριβανίου, ενώ στο σταθμό Ευκλείδη γίνεται εγκατάσταση κυλιόμενων σκαλών. Στο εργοτάξιο του σταθμού Ανάληψης κατασκευάζεται φρεάτιο εξαερισμού. Στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας κατασκευάζονται η πλάκα ισογείου και τα υποστυλώματα του πρώτου ορόφου.

 

Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία