Οι κρυφές διαδρομές στο λαθρεμπόριο καυσίμων

Φως… στους δρόμους και τους τρόπους του λαθρεμπορίου των υγρών καυσίμων επιδιώκει να φέρει μελέτη του καθηγητή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Δημήτρη Μάρδα.

 

Πρόκειται για έρευνα με νέα επικαιροποιημένα στοιχεία μέσα από την οποία αποκαλύπτει τα κόλπα των επιτήδειων με τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων και την παράνομη διακίνηση του ναυτιλιακού πετρελαίου, ενώ επιμένει στην εκτεταμένη νοθεία της βενζίνης. Με πιο απλά λόγια, στη μελέτη που έκανε για λογαριασμό της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων αναδεικνύεται η «απουσία πολιτικής βούλησης» για την πάταξη του λαθρεμπορίου που στερεί δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους. Παραθέτει επίσης τις πασίγνωστες προτάσεις των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας καυσίμων για την αντιμετώπιση του προβλήματος, οι οποίες όμως μέχρι τώρα δεν υιοθετούνται από τις κυβερνήσεις.

 

Στο κεφάλαιο των εικονικών εξαγωγών, ο κ. Μάρδας παρουσιάζει στατιστικά στοιχεία από το τμήμα διεθνούς εμπορίου του ΟΗΕ που δείχνουν τις ποσότητες που δηλώνει η Ελλάδα για τις ποσότητες καυσίμων που εξάγει σε Βουλγαρία, Τουρκία, FYROM και Αλβανία.

 

Επίσης δημοσιοποιεί και τις αντίστοιχες των εισαγωγών που κοινοποιούν οι ίδιες χώρες. Από την αντιπαραβολή τους προκύπτει ότι η Ελλάδα δηλώνει πολλαπλάσιες ποσότητες εξαγωγών βενζίνης και ντίζελ σε σχέση με αυτές που κατέγραψαν ότι έλαβαν οι γειτονικές χώρες.

Οι μέθοδοι

 

Ο κ. Μάρδας περιγράφει τα κόλπα:

 

«1. Ο Ελληνας οδηγός του βυτιοφόρου βενζινών δηλώνει το προς εξαγωγή ποσό στα σύνορα και κατόπιν, αντί να βρεθεί στα απέναντι φυλάκια της γειτονικής χώρας, κάνει μια στροφή 180° και επιστρέφει στη βάση του στην Ελλάδα με ένα φορτίο που δήθεν εξήχθη.

 

2. Ενα απλό επιβατικό αυτοκίνητο σταματά στα σύνορα, σφραγίζει τα τιμολόγια του εικονικού φορτίου των καυσίμων που δήθεν εξάγονται και αφού ο οδηγός κεράσει έναν καφέ (ολίγον ακριβό φυσικά) στις εκεί εποπτικές αρχές επιστρέφει στο σπίτι του.

 

3. Το βυτιοφόρο δηλώνει στα ελληνικά σύνορα την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που αντιστοιχούν σε ένα πλήρες φορτίο, ενώ μεταφέρει τη μισή ποσότητα, η οποία δηλώνεται ακολούθως στο απέναντι φυλάκιο (συνήθης πολιτική των διπλών τιμολογίων στο διακοινοτικό εμπόριο κυρίως)».

 

Αλλη μία… σκοτεινή διαδρομή των λαθρεμπόρων είναι η διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου. Σύμφωνα με τη μελέτη, το κίνητρο είναι: «Με 713.000 κυβικά, το ναυτιλιακό καύσιμο με τζίρο της τάξης των 72 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 20% των διακινούμενων ποσοτήτων ετησίως προκαλεί το ενδιαφέρον κάθε εμπλεκόμενου».

 

Επίσης αυτό δεν έχει φορολογική επιβάρυνση, διακινείται ατελώς. Ο τρόπος της διάθεσης είναι αποκαλυπτικός:

 

«H όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα ”σλέπια” ή ”μπάρτζες”, δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔOE, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων», αναφέρει ο καθηγητής και συνεχίζει: «Παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν, πολλές φορές εν αγνοία πλοιάρχου και μηχανικού, εικονική αίτηση αγοράς την οποία καταθέτουν στο τελωνείο. Προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, αντί όμως αυτή να καταλήξει στο σύνολό της στο πλοίο, ένα μεγάλο μέρος ξεφορτώνεται σε βυτία, τα οποία τη μεταφέρουν σε παράνομες δεξαμενές του Aσπρόπυργου και της Eλευσίνας. Οι παράνομες δεξαμενές, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι 200».

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΑΤΤΙΚΗ – «Καλπάζει» η νοθεία σε βενζίνη και ντίζελ

 

Εκρηκτικές διαστάσεις έχει πάρει και η νοθεία των καυσίμων. Ο κ. Μάρδας επικαλείται έρευνα του ΕΜΠ που έγινε το 2007 και δείχνει: «Στην Αττική διατίθεται νοθευμένη βενζίνη από το 5,2% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν. Ειδικά, όμως, στη σούπερ – αμόλυβδη (100 οκτανίων) το ποσοστό νοθείας ανέρχεται κοντά στο 10%. Υψηλότερα είναι τα ποσοστά της νοθείας στο πετρέλαιο και συγκεκριμένα η έρευνα το προσδιορίζει στο 10,3% για το Λεκανοπέδιο της Αττικής. Το ποσοστό νοθείας βενζίνης και ντίζελ στην επαρχία βρίσκεται σε ποσοστά αρκετά πολλαπλάσια σε σχέση με την Αθήνα, ίσως κοντά στο 20%, σύμφωνα με την ίδια έρευνα». Σύμφωνα με τη μελέτη του κ. Μάρδα, οι τρόποι νόθευσης των υγρών καυσίμων είναι οι ακόλουθοι:

 

Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων: Νοθεύεται με προσθήκη άλλων χημικών ουσιών, όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Είναι το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάντζες, σωληνάκια κ.λπ.

 

Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων: Συνήθως νοθεύεται με απλή αμόλυβδη βενζίνη. Σε αυτοκίνητα που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθήσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του.

 

Diesel κίνησης: Νοθεύεται με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας και σπανιότερα με white spirit. Η νοθεία με diesel θέρμανσης ή ναυτιλίας μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας.

 

Πηγή: Έθνος