Παρανομίες των εισπρακτικών εταιρειών

mellon_contact_services

Δεν είναι μόνο εξοργιστικές, αλλά είναι και παράνομες, πολλές από τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι εισπρακτικές εταιρείες που τηλεφωνούν και πιέζουν, εκβιάζουν, προσβάλλουν και ειρωνεύονται τους δανειολήπτες που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους.

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με την υπ΄αριθμ. 26/2016 απόφασή της έκρινε ότι είναι παράνομη η ανακοίνωση από τις εισπρακτικές εταιρείες «σε τρίτο – µη οφειλέτη» όπως είναι συγγενικά και φιλικά πρόσωπα, του συνόλου των στοιχείων που φορούν τον οφειλέτη.

Πάντως, «τεράστιο ζήτημα» χαρακτήριζαν δικηγόροι – μετά τη δημοσιοποίηση της σχετικής απόφασης της Αρχής – την εξάπλωση που έχει προσλάβει η μετατροπή πολλών δικηγορικών εταιρειών σε εισπρακτικές, οι οποίες μάλιστα καλύπτονται πίσω από τη δικηγορική ιδιότητα και δεν γνωστοποιούν κατά τις τηλεφωνικές κλήσεις τους προς τους οφειλέτες ότι είναι ουσιαστικά εισπρακτικές εταιρείες. Αντίθετα μάλιστα, προς εκφοβισμό των οφειλετών χρησιμοποιούν τη δικηγορική τους ιδιότητα.

Χαρακτηριστικά δε, δικηγόροι ανέφεραν ότι ακόμα και μέλη Διοικητικών Συμβουλίων Δικηγορικών Συλλόγων έχουν μετατρέψει τις δικηγορικές εταιρείες τους σε εισπρακτικές.

Η τακτική είναι γνωστή σε πάρα πολλούς δανειολήπτες που είχαν την ατυχία να φτάσουν σε τέτοιο οικονομικό σημείο που να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους. Απειλές για κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων, ύβρεις, εκβιασμοί είναι μερικές από τις καταγγελίες που έχουν γίνει από δεκάδες δανειολήπτες κατά των εισπρακτικών εταιριών.

Ειδικά όταν ο δανειολήπτης τολμήσει να ξεστομίσει ότι τη δεδομένη στιγμή δεν μπορεί να πληρώσει, τότε αρχίζουν οι εκβιασμοί και ο ψυχολογικός πόλεμος και οι απειλές για κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο τζίρος των εισπρακτικών εταιρειών στην Ελλάδα είναι κάποιες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, με τις τάσεις των καθαρών κερδών τους να είναι σταθερά ανοδικές. Το 2003 ο τζίρος των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών μετά βίας ξεπερνούσε τα 10 εκατ. ευρώ. Πέντε χρόνια μετά είχε ανέλθει στα 60 εκατ., ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχει σημειωθεί αύξηση του τζίρου κατά 10%. Το 2012 έφτασαν στα γραφεία της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή 687 καταγγελίες, ενώ σημαντική αύξηση παρουσίασε ο αριθμός πέρυσι. Πρόκειται για τηλεφωνικές οχλήσεις σε ακατάλληλες ώρες στο σπίτι ή το γραφείο, παραβίαση προσωπικών δεδομένων, απειλές, ακόμα και εκβιασμούς. Μέχρι σήμερα η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει προβεί στην επιβολή προστίμων ύψους 390.000 ευρώ σε έξι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, σε έναν δανειστή και μια εταιρεία μη εγγεγραμμένη στο Μητρώο των Εταιρειών Ενημέρωσης.

Κι ενώ αυτές οι εταιρείες ενοχλούν καθημερινά τον κόσμος με τηλεφωνήματα και απειλές, παρέμεναν άγνωστες οι αμοιβές που δίνουν στους εργαζόμενούς τους στη διάρκεια της κρίσης. Στη δημοσιότητα βγήκαν οι μισθοδοσίες της εταιρείας «MELLON», επειδή μαζί της ασχολήθηκε ιδιαίτερα η Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Οι αποδοχές των εργαζομένων της συγκεκριμένης εταιρείας ξεκινούν από 756.66 ευρώ για εργαζόμενο με προϋπηρεσία 1- 2 χρόνια, και – ανά περίπτωση και ειδικότητα – ανέρχονται ως 1.133,73 ευρώ, 1.202,34 ευρώ, και 917 ευρώ.

Θα έλεγε κανείς ότι είναι και χαμηλές σχετικά με το έργο που κάνουν. Τον εκβιασμό και τις απειλές προς τους οφειλέτες – δανειολήπτες.

Οι υπάλληλοι της συγκεκριμένης εταιρείας, πέρα από τις απειλές, τον εκβιασμό και τον ψυχολογικό πόλεμο στον οποίο υπέβαλλαν τους οφειλέτες, προχωρούσαν και σε μια ακόμη παρανομία. Σύμφωνα με την Αρχή Δεομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, γνωστοποιούσαν σε τρίτους – μέλη της οικογένειας του οφειλέτη, τα οποία τύχαινε να απαντήσουν στο τηλέφωνο – τα στοιχεία της οφειλής του συγγενικού τους προσώπου. Κάτι που είναι τελείως παράνομο. Η Αρχή στηρίχτηκε σε δεδομένα από τις τηλεφωνικές συνομιλίες που διατηρούσε η εταιρεία. Η ηχογράφηση είναι κάτι που πολλοί καταναλωτές δεν δέχονται και δυσανασχετούν όταν τους ανακοινώνεται ότι η συνομιλία τους καταγράφεται. Αλλά σε αυτή τη περίπτωση, βγήκε σε καλό και αυτός που βγήκε ζημιωμένος ήταν η συγκεκριμένη εταιρεία, η οποία παρανομούσε. Η εταιρεία προσπάθησε να τα μπαλώσει και απάντησε ότι ακολουθεί άλλη τακτική. Αλλά στην ουσία ομολόγησε ότι καταπατούσε το νόμο, γιατί η πρακτική είναι συγκεκριμένη και επιβάλλεται από τη νομοθεσία για τη προστασία του οφειλέτη. Κι αυτό γιατί, με την τηλεφωνική επικοινωνία των εισπρακτικών εταιρειών µε τρίτο πρόσωπο – µη οφειλέτη, οι σχετικές νομοθετικές διατάξεις «πρέπει να ερµηνευθούν υπό το πρίσµα της αρχής της αναλογικότητας, και δη της ειδικότερης έκφανσης αυτής, της αναγκαιότητας, αλλά και υπό το πρίσµα της αρχής του σκοπού (ν. 2472/1997), η οποία, δεδοµένου ότι ο σκοπός στην επικοινωνία µε τον τρίτο είναι η τηλεφωνική ανεύρεση του οφειλέτη, περιορίζει τα δεδοµένα που πρέπει να ανακοινώνονται στο πλαίσιο αποκλειστικά του σκοπού αυτού». Και υπογραμμίζεται ότι: «Η ανακοίνωση σε τρίτο – µη οφειλέτη του συνόλου των στοιχείων που επιβάλλει ο ν. 3758/2009 για την ενηµέρωση του οφειλέτη δεν είναι νόµιµη», γιατί το νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει ότι η κάθε εισπρακτική εταιρεία «οφείλει να ενηµερώνει τόσο για την ιδιότητά του (εταιρεία ενηµέρωσης ή δανειστής) και τα λοιπά στοιχεία που προβλέπονται στο ν. 3758/2009 όσο και το γεγονός της καταγραφής πριν από την έναρξη κάθε επικοινωνίας από οποιοδήποτε πρόσωπο και αν απαντηθεί η κλήση, δηλαδή είτε αυτή απαντηθεί από τον ίδιο τον οφειλέτη είτε από τρίτο πρόσωπο …» θίγεται υπέρµετρα ο οφειλέτης από την συνεπαγόµενη αποκάλυψη σε τρίτους (συνηθέστερα στους οικείους του) της αναζήτησής του από εισπρακτική εταιρεία προφανώς για ληξιπρόθεσµη οφειλή του».

Ας δούμε όμως ποια είναι η εταιρεία «MELLON». Στις 21 Δεκεμβρίου 2012 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση δια απορροφήσεως της Fintrust Α.Ε. από την Mellon Contact Services Α.Ε. H Fintrust A.E., είναι η πρώτη Ελληνική Ανώνυμη Εταιρία που δημιουργήθηκε το 1995 με κύριο σκοπό και στόχο την ενημέρωση οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων και απαιτητών οφειλών τους προς τους πελάτες της.

Η εταιρεία συνεργάζεται πλέον με την Τράπεζα Πειραιώς και συνεχίζει το θεάρεστο έργο της, καλώντας οφειλέτες σε ακατάλληλες ώρες. Παίρνει τα στοιχεία του οφειλέτη από τη συγκεκριμένη τράπεζα, αν και προφανώς δεν έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που έχουν δηλωθεί στην οποιαδήποτε τράπεζα. Αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να το εξετάσει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών καθώς και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς για 50-60 ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών σε μια πιστωτική κάρτα, ενοχλούν σε κινητά, σπίτια και εργασία κάθε λογής απατεώνες.

Αλλά εδώ και 3 χρόνια, η συγκεκριμένη εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση και με την Εθνική Τράπεζα. Και συνεχίζει να καλεί καθημερινά, όχι διαφορετικούς, αλλά συγκεκριμένους οφειλέτες, ακόμα και στα κινητά τους τηλέφωνα. Και καλεί ακόμη και σε ώρες εργασίας, όταν ο κόσμος δεν μπορεί να μιλήσει ελεύθερα και δεν θέλει να ακουστεί ότι συζητάει για το δάνειό του. Όμως οι ανάλγητοι υπάλληλοι της εταιρείας, εξοργισμένοι πλέον απειλούν τους οφειλέτες ότι θα ενημερώσουν τους εργοδότες τους και ότι θα τους δημιουργήσουν πρόβλημα στην εργασία τους, αν δεν πληρώσουν. Κι όταν ο οφειλέτης ζητάει να συζητήσουν άλλη ώρα επειδή εκείνη τη στιγμή βρίσκεται στην εργασία του, τότε ο υπάλληλος της «MELLON» απαντάει επί λέξει: «ας μην σηκώνατε το τηλέφωνο».

Αυτές είναι λοιπόν οι ελληνικές εισπρακτικές εταιρείες και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν. Είναι τρομακτικό να φανταστεί κανείς τι θα γίνει όταν πουληθούν τα κόκκινα δάνεια των δανειοληπτών σε ξένες εταιρείες και funds. Αν οι Έλληνες συμπεριφέρονται κατά αυτό τον τρόπο και παράνομα στους δανειολήπτες, τι διαφορετικό μπορεί να περιμένει από τους ξένους;