Περιστέρη: Τάφος πολύ σημαντικής προσωπικότητας

Τάφος κάποιας πολύ σημαντικής προσωπικότητας και έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη χαρακτήρισε το απίθανο ταφικό συγκρότημα της Αρχαίας Αμφίπολης η επικεφαλής της ανασκαφής, Αικατερίνη Περιστέρη.

 

Για εξέχον μνημείο και εξαιρετικά σημαντικό που του προσδίδει χαρακτηριστικά μοναδικότητας έκανε λόγο η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μετά την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου με την παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης.

 


► Δείτε επίσης: Η Περσεφόνη, το τρίτο πρόσωπο στο ψηφιδωτό του τύμβου Καστά


 

Η προϊσταμένη της ΚΗ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Αικατερίνη Περιστέρη, αφού τόνισε, ότι “η αρπαγή είναι ένα καθαρά ταφικό θέμα” και ότι “έχουμε ένα ακόμη δείγμα χρονολόγησης του τάφου: τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π. Χ.”, πρόσθεσε, ότι δεν μπορεί να βγει συμπέρασμα για το φύλο του νεκρού από την παράσταση του βοτσαλωτού δαπέδου, ενώ διευκρίνισε ότι “είναι νωρίς” να ειπωθεί αν ο τάφος είναι βασιλικός.

 

“Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο”, είπε.

 

Επίσης, διευκρίνισε, ότι έχουν βρεθεί κινητά ευρήματα, όπως κεραμική, καρφιά κ.α. , “όμως δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σε ένα δελτίο τύπου. Δεν μπορούμε να πούμε βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Όλα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη”, επεσήμανε.

 

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που βρήκαμε έναν τέτοιο καταπληκτικό τάφο, ένα πραγματικά απίθανο ταφικό συγκρότημα, και ακόμα πιο πολύ περήφανοι και χαρούμενοι που έχουμε βρει ένα ψηφιδωτό, το οποίο είναι μοναδικό στο είδος του και ταυτίζεται και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα, με μια παράσταση μοναδική, με τον Ερμή Ψυχοπομπό, τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη που πραγματικά είναι έργο μεγάλου καλλιτέχνη και σίγουρα αυτός είναι ένας τάφος κάποιας πολύ σημαντικής προσωπικότητας» είπε χαρακτηριστικά η αρχαιολόγος.

 

Σε ερώτηση ως προς το κείμενο με τις 140 υπογραφές, που συγκέντρωσαν συνάδελφοί της και στο οποίο κάνουν λόγο για “ποινικοποίηση” επιστημόνων που έχουν εκφράσει άλλη επιστημονική άποψη για την ανασκαφή, η κ. Περιστέρη απάντησε ως εξής: “Προτιμώ να προχωρεί η ανασκαφή από να ασχολούμαι από διάφορα θέματα τα οποία θεωρώ κακοήθειες”.

 

Μενδώνη: Η σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης συνδέεται με τον οίκο των Μακεδόνων

 

Για παρόμοιες σκηνές με την αρπαγή της Περσεφόνης, που έχουν βρεθεί σε τοιχογραφία στον λεγόμενο τάφο της Περσεφόνης στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών και στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές, καθώς και στην πιθανή σύνδεση του “ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο, αναφέρθηκε η γγ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων για τις ανασκαφές που διενεργούνται στον τύμβο της Αμφίπολης.

 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση Τύπου του ΥΠΠΟΑ, η κ. Μενδώνη δήλωσε τα εξής:

 

«Βρίσκουμε τη σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία – κάθοδος στον Αδη -, καθώς και με τις διονυσιακές τελετές.

 

» Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου.

 

» Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του “ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές”.

 

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Μενδώνη διευκρίνισε, ότι “ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας”, καθώς “η πολιτική του υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα -ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί”, ενώ ως προς τα γεωλογικά δείγματα που έχουν σταλεί στο εξωτερικό ενημέρωσε, ότι η ανάλυσή τους, “είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου.

 

» Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσουμε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση”.