Ραγδαία μείωση στις οικονομικές και εισοδηματικές προσδοκίες των Ελλήνων

Μείωση στις οικονομικές και εισοδηματικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών καταγράφει η μελέτη υπό τον τίτλο “Consumer Climate Europe” (Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη) της GfK για το δεύτερο τρίμηνο του 2015

 

Συγκεκριμένα, ενώ ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος αυξήθηκε κατά 27,4 μονάδες αγγίζοντας τις 14,3 μονάδες στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου – Μαρτίου, ενώ παρέμεινε στις -9,9 μονάδες τον Ιούνιο. Συνεπώς, οι οικονομικές προσδοκίες μειώθηκαν κατά 24,2 μονάδες φτάνοντας τις αντίστοιχες του προηγούμενου έτους (Ιούνιος 2014: -10 μονάδες).

 

Σύμφωνα με την μελέτη της GFK, η καταναλωτική αστάθεια που σχετίζεται με την οικονομική κατάσταση της χώρας αποτυπώθηκε στις εισοδηματικές προσδοκίες. Μετά την μεγάλη άνοδο κατά το πρώτο τρίμηνο (+29,1 μονάδες στο επίπεδο του 6,9), οι Έλληνες δεν προσδοκούν επί του παρόντος σταθερούς μισθούς και εισοδήματα δεδομένης της τωρινής κατάστασης, σύμφωνα με την ίδια μελέτη. Από τον Ιανουάριο, οι εισοδηματικές προσδοκίες μειώνονται σταθερά. Στο τέλος του δεύτερου τριμήνου, ήταν -12,6 μονάδες.

 

Παρά την αρνητική διάθεση των καταναλωτών που σχετίζεται με την πτωτική τάση στους μισθούς και τα εισοδήματα καθώς και με την οικονομική κατάσταση, η πρόθεση για αγορές εμφανίζεται θετική. Ο δείκτης αυξήθηκε κατά 19 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο αγγίζοντας τις -17,5 μονάδες. Αποφασιστική στάθηκε η ελπίδα των καταναλωτών για την επιτυχή έκβαση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τους πιστωτές.

 

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της μελέτης, οι μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές της επηρεάζουν ξεκάθαρα τη στάση των καταναλωτών στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

 

Ιδιαίτερα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης GfK Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 έχει αυξηθεί κατά 1 μονάδα συνολικά από το Μάρτιο αγγίζοντας τις 10,8 μονάδες.

 

Σύμφωνα με την GFK, η ελληνική κρίση έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη στάση των ευρωπαίων καταναλωτών κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους με αποτέλεσμα οι οικονομικές προσδοκίες σε πολλές χώρες να έχουν παραμείνει στάσιμες ή να έχουν μειωθεί.

 

Κατά την περίοδο της έρευνας, η οποία διεξήχθη τις δύο πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου, οι διαπραγματεύσεις ανάμεσαστην Ελλάδα και τους δανειστές της βρίσκονταν σε κρίσιμο σημείο. Η σταδιακή κλιμάκωση – η προσωρινή διακοπή των διαπραγματεύσεων, η αργία των ελληνικών τραπεζών, το δημοψήφισμα και η θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων – δεν αποκρυσταλλώνεται σε αυτή τη μελέτη.

 

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η στάση των Ευρωπαίων, κυρίως εντός της νομισματικής ένωσης, είναι πολύ πιθανόν να επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αυτό ισχύει κυρίως για χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία, οι οποίες είτε βαρύνονται με μεγάλο μέρος από το χρέος της Ελλάδας είτε αντιμετωπίζουν δυσχερείς οικονομικές συνθήκες.

 

Η εξέλιξη που αφορά στις προσδοκίες που αφορούν στα εισοδήματα και η πρόθεση για πραγματοποίηση αγορών ποικίλλει μεταξύ των χωρών. Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη κάθε χώρα κατά το δεύτερο τρίμηνο επηρέασαν περισσότερο από μία πιθανή έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης GfK Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 αυξήθηκε κατά 1 μονάδα συνολικά από το Μάρτιο φτάνοντας στις 10,8 μονάδες για το δεύτερο τρίμηνο.