Τεχνικό Επιμελητήριο: Κόκκινη κάρτα κατά Γ.Μπουτάρη και Αττικό Μετρό

Επικρίνει μάλιστα την απόφαση του δήμου Θεσσαλονίκης να αναθέσει σε ξένους συμβούλους τη διερεύνηση της δυνατότητας παραμονής των αρχαίων με ταυτόχρονη κατασκευή του έργου, υποστηρίζοντας ότι “είναι άκαιρη χρονικά και άστοχη πολιτικά”.

 

Το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας θεωρεί άστοχους και τους χειρισμούς της “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, υποστηρίζοντας ότι “ένα έργο εξαιρετικής σημασίας για την πόλη κινδυνεύει να εξελιχθεί σε ακόμη μία τρύπα στην καρδιά της, όμοια με αυτή της πλατείας Διοικητηρίου”.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει ότι η πιο πρόσφορη λύση είναι αυτή της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων από το σταθμό της Βενιζέλου, πρόταση με την οποία έχουν συμφωνήσει όλοι οι επιστημονικοί φορείς της πόλης, το υπουργείο Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). “Θεωρώ ότι με τα τεχνικά και οικονομικά μέσα που διαθέτουμε το να ψάχνει κανείς λύση, που προβλέπει την παραμονή των αρχαιοτήτων στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου, είναι τουλάχιστον ανεδαφική”, τόνισε στη  ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου-Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ “ο μεν δήμος Θεσσαλονίκης, υιοθετώντας ακραίες απόψεις, που δεν στηρίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, οδηγείται σε πρακτικές που προκαλούν εξαιρετικά προβλήματα στην εξέλιξη του έργου. Η δε Αττικό Μετρό Α.Ε.’, διαβεβαιώνοντας τους πάντες ότι δεν υπάρχει άλλη εφικτή λύση για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων πλην της απόσπασης και απομάκρυνσης τους, έκανε το τραγικό λάθος να προσπαθήσει να κρύψει κάτω από το χαλί το θέμα, όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα αλλά και από τις δημόσιες τοποθετήσεις της διοίκησής της στο παρελθόν”.

 

Αττικό Μετρό “Άδικη η κριτική”

 

Για ανεπίτρεπτα άδικη κριτική από το τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας κάνει λόγο η “Αττικό Μετρό” σε ανακοίνωσή της, υποστηρίζοντας ότι συνεργάστηκε από την πρώτη στιγμή με όλους τους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς της πόλης για το ζήτημα των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου.

“Η Αττικό Μετρό’ έχει υλοποιήσει την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού για ανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου, η οποία επιτρέπει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων σε ποσοστό περίπου 85%. Άλλωστε η ανωτέρω απόφαση έλαβε υπόψη και τις προτάσεις τόσο του ΑΠΘ όσο και του ΤΕΕ/ΤΚΜ”, αναφέρεται στην ανακοίνωση της εταιρείας. Επισημαίνεται δε ότι σε κάθε περίπτωση σέβεται παγίως τις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που είναι το μόνο αρμόδιο να λάβει την τελική απόφαση.

Ως προς τις κατηγορίες για διοίκηση του έργου του μετρό της Θεσσαλονίκης από την Αθήνα, η “Αττικό Μετρό” απαντά: “Βάσει του νόμου για την εκτέλεση των δημοσίων έργων η διοίκηση ενός έργου ασκείται από τη διευθύνουσα υπηρεσία, στην προκειμένη περίπτωση από τη διεύθυνση του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία ως γνωστόν εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Επομένως τα περί τηλεδιοίκησης του έργου είναι άστοχα και παραπλανητικά”.

 

Εφικτή λύση τεχνικά και οικονομικά

 

Όπως ανέφερε ο κ. Μπίλλιας, το ΤΕΕ/ΤΚΜ αυτοβούλως είχε αναλάβει την πρωτοβουλία να συγκροτήσει ομάδα εργασίας, αποτελούμενη από ειδικούς, καταθέτοντας πρόταση, η οποία αποδείκνυε ότι είναι εφικτό τεχνικά και οικονομικά να αποσπαστούν τα αρχαία και να επανατοποθετηθούν στη θέση τους σε ποσοστό 85%. Στη συνέχεια, όπως είπε, στο ίδιο πνεύμα κινήθηκαν και οι προτάσεις που κατέθεσαν οι επιτροπές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι οποίες θεωρούν υποχρέωση της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” ως κύριου του έργου να τις μελετήσει. “Είναι υποχρέωσή της να καταθέσει άμεσα πλέον ολοκληρωμένη λύση, η οποία θα περιλαμβάνει την απόσπαση των ευρημάτων, τον τρόπο κατασκευής του σταθμού και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων”, επισημαίνεται σε ανακοίνωση του Επιμελητηρίου.

Ο ίδιος φορέας εκτιμά ότι το δεύτερο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να συσταθεί επιτροπή κοινωνικού ελέγχου από ειδικούς, ενώ πιστεύει ότι είναι προαπαιτούμενο η λειτουργία της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” από τη Θεσσαλονίκη. “Η Αττικό Μετρό Α.Ε.’ οφείλει να δώσει τις απαιτούμενες λύσεις, στελεχώνοντας με το απαραίτητο προσωπικό και αναβαθμίζοντας τη διεύθυνση Θεσσαλονίκης του μετρό σε ανεξάρτητη οντότητα, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή κατασκευή τόσο της βασικής γραμμής όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά. Το μετρό, το μεγαλύτερο έργο της Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί να τηλεδιοικείται”, υπογραμμίζεται στην ίδια ανακοίνωση. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως τονίζεται, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και να δώσει την απαιτούμενη λύση.

“Η πόλη διαθέτει το απαιτούμενο στελεχιακό δυναμικό και μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις του έργου”, σημειώνει η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

 

Πηγή: Μακεδονία