Θα τρέχουν πάλι για τις μεταφορές μαθητών

Την τελευταία στιγμή και μαζί με το πρώτο κουδούνι στα σχολεία τον ερχόμενο Σεπτέμβριο φαίνεται πως θα αναζητείται και φέτος λύση για τη μεταφορά χιλιάδων μαθητών στα σχολεία της χώρας. Σε πάνω από δέκα περιφερειακές ενότητες (πρώην νομούς) της χώρας δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαγωνισμοί για την επιλογή μεταφορέων, στις περισσότερες συλλέγονται προσφορές μέσα στο καλοκαίρι και μόνο σε μία έχει επιλεγεί ανάδοχος!

 

Το πρόβλημα που αφορά σχεδόν έναν στους έξι μαθητές πανελλαδικά χαρακτηρίσθηκε χθες από το νέο υφυπουργό Εσωτερικών Γ. Ντόλιο ως «ένα από τα πλέον επείγοντα προς επίλυση» και ο ίδιος ανέφερε κατά τη διάρκεια άτυπης ενημέρωσης των δημοσιογράφων ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση ώστε να καλυφθεί το χρονικό κενό μέσω διαπραγματεύσεων με τους ενδιαφερόμενους μεταφορείς.

 

Η ίδια ρύθμιση θα προβλέπει ότι όπου υπάρχει καθυστέρηση και δεν έχει καν ξεκινήσει διαγωνισμός, δεν θα επιτρέπεται ούτε διαπραγμάτευση, οπότε και οι μαθητές θα μείνουν χωρίς μεταφορικά μέσα…Η σοβαρή αστοχία στο σύστημα επιλογής αναδόχων μεταφορέων για τους μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αλλά και εκατοντάδων σχολικών μονάδων ειδικού χαρακτήρα (ΕΠΜ, ΕΠΑΣ, μουσικά, ειδικά κ.λπ.) δεν παρατηρείται για πρώτη φορά.

 

Εδώ και τρία χρόνια, επιχειρείται η διενέργεια διαγωνισμών αλλά κάθε φορά διαπιστώνεται αδυναμία και βρίσκεται την τελευταία στιγμή «λύση» με παράταση του προηγούμενου καθεστώτος. Η αρμοδιότητα πηγαινοέρχεται ανάμεσα στους δήμους, τις πρώην νομαρχίες και τις περιφέρειες, η τρόικα ζητά μείωση του κόστους, αλλά η πίεση για εξεύρεση λύσης οδηγεί συχνό και σε αύξησή του. 

 

Επισημάνσεις

 

Ενδεικτικές είναι οι επισημάνσεις που έγιναν τον περασμένο Ιανουάριο από την Κεντρική Ενωση Δήμων (ΚΕΔΕ) η οποία ανέφερε ότι το κόστος ξεπέρασε το 201 3 τα 207 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί 1 40 εκατ. και είχαν εξαγγελθεί μέτρα για να πέσει στα 55. Είχε προηγηθεί, τον Οκτώβριο του 2013, παρέμβαση του τότε υπουργού Εσωτερικών Γ. Μιχελάκη που υποστήριζε ότι το κόστος έχει κάπως μειωθεί από τα 226 εκατ. το 2010 στα 1 75 εκατ. ευρώ, αλλά ζητούσε παρέμβαση εισαγγελέα, επειδή στην Περιφέρεια Θεσσαλονίκης γίνονταν μεταφορές μαθητών σε καρότσες αγροτικών οχημάτων.

Η αρμοδιότητα της επιλογής μεταφορέων βρίσκεται πάντως αυτή τη στιγμή στις 13 αιρετές περιφέρειες της Ελλάδας, σι οποίες χωρίζονται σε 74 περιφερειακές ενότητες. Στη μεγαλύτερη όλων, την Περιφέρεια Αττικής, ο διαγωνισμός είναι ενιαίος και σε εξέλιξη, με προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ για τα σχολικά έτη 201 4201 5 και 201 5-201 6. Είκοσι πέντε μεταφορείς έχουν ήδη υποβάλει ενστάσεις κατά της διαδικασίας και σι προσφορές των ενδιαφερομένων θα κατατεθούν τον Ιούλιο για να αξιολογηθούν μες στο κατακαλόκαιρο.

Οι μαθητές που εξυπηρετούνται από δημόσια σύμβαση (πούλμαν, ταξί κ.λπ.) υπολογίζονται σε περίπου 11.000, ενώ υπάρχουν ακόμη 9.000 παιδιά που θα εφοδιασθούν με μαθητικό δελτίο εισιτηρίου.

Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκονται σε εξέλιξη επτά διαγωνισμοί, ένας για κάθε περιφερειακή ενότητα (Θεσσαλονίκη, Ημαθία, Πέλλα, Πιερία, Σέρρες, Χαλκιδική, Κιλκίς).

Χαρακτηριστικό της πολυπλοκότητας είναι ότι δεν ισχύει καν το «μία προσφορά ανά νομό» καθώς υπάρχουν μεταφορείς που ενδιαφέρονται μόνο για συγκεκριμένες διαδρομές. Ο συνολικός προϋπολογισμός φθάνει πάντως τα 25 εκατ. ευρώ για ένα έτος και αφορά περίπου 20.000 μαθητές. Εκτιμάται ότι συνολικά εξυπηρετούνται ανά την Ελλάδα περίπου 230.000 μαθητές σε σύνολο 1,4 εκατομμυρίου σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ο κ. Ντόλιος δεν αποκάλυψε χθες ποιες είναι οι περιφερειακές ενότητες όπου δεν έχει καν ξεκινήσει διαγωνισμός, αλλά εκτίμησε ότι η πίεση που Θα ασκηθεί από τη νέα νομοθετική ρύθμιση θα έχει αποτέλεσμα. Είπε μόνον ότι ο διαγωνισμός που απέδωσε ήδη ανάδοχο είναι στον Εβρο, όπου εκλέγεται και ο ίδιος.

 

Πηγή: Ελεύθερος Τύπος