Τι λένε οι παραγωγικοί φορείς για τα μπλόκα των αγροτών

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS/ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS/ΚΥΔΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Καθυστερήσεις στην κίνηση των φορτηγών που μεταφέρουν προϊόντα και πρώτες ύλες, ταλαιπωρία, αλλά όχι ουσιαστικά προβλήματα τροφοδοσίας ή ελλείψεις, έχουν μέχρι στιγμής προκαλέσει στη λειτουργία των βορειοελλαδικών επιχειρήσεων τα μπλόκα των αγροτών κατά μήκος των εθνικών οδών και ο περιοδικός αποκλεισμός των τελωνείων του Προμαχώνα και των Κήπων.

Πάντως, σε περίπτωση επ’ αόριστον αποκλεισμού των τελωνείων και των παρακαμπτήριων οδών, η εικόνα θα είναι πολύ διαφορετική και τα προβλήματα μεγάλα, τόσο σε ό,τι αφορά την τροφοδοσία της αγοράς, όσο και τη φήμη των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, που θα πληγεί λόγω αδυναμίας εμπρόθεσμων παραδόσεων των φορτίων. Τα παραπάνω επισημαίνουν μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας.

Οι βιομήχανοι

“Αντιμετωπίζουμε πρόβλημα αλλά προς το παρόν δεν είναι ιδιαίτερα βαρύ, αφού ροή φορτηγών υπάρχει, έστω με καθυστερήσεις ή από εναλλακτικές οδούς” σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), Αθανάσιος Σαββάκης. Για τις βιομηχανίες της Βόρειας Ελλάδας, το πιθανό πρόβλημα, σε περίπτωση που οι αποκλεισμοί λάβουν χαρακτήρα επ’ αόριστον κινητοποίησης, έχει δύο σκέλη: το πρώτο αφορά τις εξαγωγικές βιομηχανίες, που θέλουν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στις αγορές του εξωτερικού και το δεύτερο έχει να κάνει με την προμήθεια πρώτων υλών για τη μεταποίηση.

Ως πρώτες ύλες, οι βορειοελλαδικές βιομηχανίες εισάγουν κυρίως μέταλλα από την ανατολική και κεντρική Ευρώπη και την Τουρκία και χημικά και είδη συσκευασίας από τις ίδιες αγορές. Πρακτικά και βάσει ροών, αυτό σημαίνει ότι αν κλείσουν οι είσοδοι του Προμαχώνα και των Κήπων και δεν αφεθούν ελεύθερες οι εναλλακτικές οδοί, θα δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα. Πολλές από τις επιχειρήσεις που εισάγουν πρώτες ύλες εμφανίζονται ωστόσο ετοιμοπόλεμες. “Ξεκινώντας και από τον φόβο των capital controls πολλές επιχειρήσεις είχαν δημιουργήσει κάποια αποθέματα πάνω από τις πραγματικές τους ανάγκες κι αυτά αποδείχτηκαν χρήσιμα και τώρα” σημειώνει ο κ. Σαββάκης.

Υπογραμμίζει δε, ότι τα αιτήματα του κάθε κλάδου είναι σεβαστά, αρκεί το συμφέρον του να μην επιβαρύνει άλλους τομείς της οικονομίας, δεδομένου ότι στην τρέχουσα συγκυρία όλοι παλεύουν για να βγει η χώρα από την κρίση. “Μέχρι στιγμής υπάρχει αυτή η λογική από την πλευρά των αγροτών και δεν βλέπω τον λόγο να μη συνεχιστεί” καταλήγει.

Οι εξαγωγείς

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), δρ Κυριάκος Λουφάκης, σημειώνει ότι ναι μεν προς το παρόν τα προβλήματα δεν είναι ιδιαίτερα σοβαρά, αλλά η κατάσταση έχει αρχίσει να επιδεινώνεται στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων, εξαιτίας του περιοδικού αποκλεισμού του Προμαχώνα.

“Εξοργισμένα μέλη μας προς το παρόν δεν έχω δει, αλλά στη βουλγαρική πλευρά ήδη γίνεται redirecting (σ.σ ανακατεύθυνση) εμπορικών φορτίων μέσω Βάρνας για να αποφύγουν τον Προμαχώνα. Το να υπάρχουν τέτοια ζητήματα σε μια χώρα που ήδη έχει τόσα προβλήματα και είναι κατασυκοφαντημένη αποτελεί μεγάλο θέμα. Αντιλαμβάνομαι πλήρως το πρόβλημα των αγροτών με το ασφαλιστικό, το οποίο άλλωστε είναι πρόβλημα όλων των παραγωγικών τάξεων, αφού μιλάμε για ένα καταστροφικό, αντιαναπτυξιακό και αναποτελεσματικό νόμο, που θα φέρει αύξηση φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής και σε καμία περίπτωση δεν θα αποδώσει τα προσδοκώμενα έσοδα του 1,8 δισ. ευρώ. Ωστόσο. αυτό δεν τους δίνει το δικαίωμα να κλείνουν δρόμους. Αυτό μου θυμίζει την ιστορία του απατημένου, που όταν μαθαίνει ότι τον απατάει η γυναίκα του, αυτοευνουχίζεται” σημειώνει ο δρ Λουφάκης.

Οι έμποροι

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων, αλλά όχι ελλείψεις, σημειώνονται και στα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, Παντελή Φιλιππίδη. “Σε ό,τι αφορά τα είδη ένδυσης και υπόδησης, τα ανοιξιάτικα προϊόντα ήδη έρχονται, αφού οι μεταφορές, έστω με δυσκολία, λειτουργούν” εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και προσθέτει ότι για τους εμπόρους των αστικών κέντρων η πιο αισθητή επίπτωση από τις κινητοποιήσεις των αγροτών δεν προέρχεται από τα μπλόκα αλλά από τις κινητοποιήσεις με τα τρακτέρ στο κέντρο των πόλεων.

“Το κομφούζιο με τα τρακτέρ μέσα στην πόλη είναι το χειρότερο, αφού προκαλεί ανακατωσούρα και αποτρέπει τους καταναλωτές από το να βγουν στο κέντρο για να κάνουν τις αγορές τους” υποστηρίζει, προσθέτοντας ωστόσο ότι σε περίπτωση που υπάρξει απόφαση για επ΄ αόριστον κλείσιμο των τελωνείων, θα σταματήσει η προμήθεια σε ευαίσθητες αγορές, όπως αυτές των τροφίμων και θα δημιουργηθεί πανικός.

“Οι διαμαρτυρίες είναι διαμαρτυρίες κι είναι σεβαστές. Καθημερινά όμως τα μέτρα σφίγγουν. Ζητώ από τον αγροτικό κόσμο να σεβαστεί και τα δικά μας προβλήματα. Μην ξεχνάτε ότι περίπου 300.000 συνάδελφοι αναγκάστηκαν τα τελευταία χρόνια να βάλουν λουκέτο” καταλήγει.

Οι εξαγωγείς ένδυσης

Την έντονη ανησυχία και αγωνία των εξαγωγικών επιχειρήσεων ένδυσης για το κλείσιμο των οδικών αξόνων και των συνοριακών σταθμών από τους αγρότες, εκφράζει η διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), με επιστολή προς τους υπουργούς Οικονομίας, Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Εσωτερικών.

Στην επιστολή τονίζεται ότι ο κλάδος βρίσκεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, όπου η παρατεταμένη ύφεση στην εγχώρια αγορά, σε συνδυασμό με τα capital controls, έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις επιχειρήσεις του κλάδου ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, με μείωση των πωλήσεων και έλλειψη ρευστότητας στην αγορά. Οι κινητοποιήσεις των αγροτών έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να επιβιώσουν και προκαλούν νέο πλήγμα στην ήδη ευάλωτη ανταγωνιστικότητά τους.

“Ο κλάδος ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας είναι ένας από τους σημαντικότερους εξαγωγικούς της χώρας και οποιαδήποτε καθυστέρηση στην επίλυση αυτού του σοβαρότατου προβλήματος, θα οδηγήσει σε αδυναμία εκτέλεσης παραγγελιών και σε ακυρώσεις αυτών, με ολέθριες επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις και τις εξαγωγές” επισημαίνει η διοίκηση του ΣΕΠΕΕ και ζητά την παρέμβαση των υπουργών για την εξεύρεση άμεσης λύσης στο πρόβλημα με την απελευθέρωση των οδικών αξόνων και των τελωνείων, προτού οι συνέπειες γίνουν αξεπέραστες για τον κλάδο.