Τηλεοπτικό πρόγραμμα διαδικτυακά

Πώς θα σας φαινόταν να βλέπατε τηλεόραση με προγράμματα της επιλογής σας, από όλο τον κόσμο, όπου και αν βρίσκεστε, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και χωρίς να χρειάζεστε τον παραδοσιακό τηλεοπτικό δέκτη; Αυτό το σενάριο, που πριν από μερικά χρόνια φάνταζε τουλάχιστον δύσκολο, φαίνεται πλέον να μπαίνει στην τελική τροχιά υλοποίησής του.

Τη χρονιά που μας πέρασε το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CBS ανακοίνωσε μεικτά κέρδη της τάξης των 3.63 δισ. δολαρίων! Είναι το δίκτυο με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στις ΗΠΑ, όπου η συνδρομητική τηλεόραση –η λεγόμενη καλωδιακή– γνωρίζει τα τελευταία χρόνια τεράστια άνθηση προσφέροντας τόσο ποσότητα όσο και ποιότητα προγραμμάτων. Παρ’ όλα αυτά, οι υπεύθυνοι των καναλιών αυτών μόνο ήσυχοι δεν είναι. Γνωρίζουν καλά πως η διάδοση του γρήγορου Ιντερνετ και των δυνατοτήτων που αυτό προσφέρει μπορούν εύκολα να ανατρέψουν τη σημερινή εικόνα της ευημερίας.

Ηδη το πλήρως ιντερνετικό δίκτυο του Netflix, ανεξάρτητο (και πολύ πιο φθηνό) σε σχέση με τις δικές τους «καλωδιακές» χρεώσεις, διεκδικεί μεγάλο μερίδιο της αγοράς έχοντας συμπληρώσει πάνω από 30 εκατομμύρια συνδρομητές στις ΗΠΑ και κοντά στα 50 εκατομμύρια παγκοσμίως. Η τακτική του μάλιστα να δημιουργεί πλέον το ίδιο τις δικές του τηλεοπτικές παραγωγές –αντί να φιλοξενεί υλικό τρίτων– το μεταβάλλει αυτόματα σε πολύ πιο υπολογίσιμο παίκτη, γεγονός που φάνηκε και στην εχθρική στάση που κρατήθηκε έναντι των τηλεοπτικών σειρών του Netflix στην περασμένη απονομή των Emmy.

Μηνιαία συνδρομή

Η πολεμική ωστόσο σπάνια λύνει τα προβλήματα. Αυτό αντιλήφθηκαν καθώς φαίνεται και οι επικεφαλής των παραδοσιακών καναλιών και έσπευσαν σε κινήσεις προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Ηδη στα μέσα του προηγούμενου μήνα και με μόλις μία ημέρα διαφορά το ένα από το άλλο, τόσο το CBS όσο και ο έτερος τηλεοπτικός κολοσσός HBO ανακοίνωσαν τη δημιουργία ανεξάρτητης διαδικτυακής πλατφόρμας την οποία θα προσφέρουν έναντι σχετικά μικρού αντιτίμου (5-6 δολάρια ανά μήνα) στους ενδιαφερόμενους. Η υπηρεσία θα προσφέρει το πλήρες πρόγραμμα των καναλιών (εξαιρούνται προς το παρόν μόνο τα σπορ, όπου τα δικαιώματα είναι τεράστια) σε live streaming και on demand, καθαρά μέσω Διαδικτύου και με τις ανάλογες εφαρμογές για tablet και smartphone.

Με τον τρόπο αυτό η διόλου ευκαταφρόνητη συνδρομή των περίπου 100 δολαρίων τον μήνα για πάνω από 1.000 κανάλια καθίσταται πλέον περιττή. Σε μια (παραπάνω από) πιθανή εισαγωγή και άλλων δικτύων σε παρόμοιες πλατφόρμες, ο καταναλωτής πια θα μπορεί να επιλέγει και να πληρώνει μόνο τα κανάλια, ακόμα και τις εκπομπές, που τον ενδιαφέρουν.

Πρωτοβουλίες λοιπόν που απαντούν στις ανάγκες των καιρών. Η όλο και αυξανόμενη –και πρακτικά ανεξέλεγκτη– διαδικτυακή πειρατεία οδηγεί τους παραγωγούς σε πιο έμμεσες λύσεις επικεντρωνόμενοι ακόμα πιο εξαντλητικά σε εκείνα που το κοινό ζητάει, με την προσδοκία να περιοριστούν οι απώλειες. Επίσης είναι φανερό πως τα τηλεοπτικά δίκτυα στοχεύουν στην προσέγγιση του κοινού εκείνου, συνήθως νεανικού, που προτιμά να βλέπει τηλεόραση εναλλακτικά και δεν διατίθεται να πληρώσει συμβατικές συνδρομές.

Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του CBS Λέσλι Μουνβς, «το κανάλι θέλει να μείνει σε επικοινωνία με τη νέα γενιά που δεν είχε ποτέ καλωδιακή (cord nevers) αλλά και με όσους έχουν διακόψει τη συνδρομή τους (cord cutters). Είναι σημαντικό κομμάτι του μέλλοντός μας. Δουλειά μας είναι να παράγουμε το καλύτερο περιεχόμενο και να αφήνουμε το κοινό να το απολαμβάνει με όποιο τρόπο θέλει. Ο κόσμος πηγαίνει προς αυτή την κατεύθυνση».

Και στην Ευρώπη

Πόσο όμως εύκολη ή πιθανή είναι η εξάπλωση αυτών των πρακτικών και εκτός ΗΠΑ; Μάλλον αναπόφευκτη, είναι η απάντηση. Οσο περισσότερο τα δίκτυα οπτικών ινών αντικαθιστούν τα παραδοσιακά καλώδια προσφέροντας υψηλότατες ταχύτητες τόσο η πρόσβαση σε ανάλογες υπηρεσίες θα γίνεται απλούστερη και «αναγκαία». Ηδη άλλωστε το Netflix έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά του σε έξι ευρωπαϊκές χώρες (με χρέωση 8 ευρώ/μήνα) και με προοπτική για άμεση περαιτέρω εξάπλωση.

Οπως καταλαβαίνει κανείς, είναι απλά ζήτημα χρόνου η «απάντηση» και από την πλευρά των Ευρωπαίων παρόχων, μιας και ο ανταγωνισμός, για την προσέλκυση ιδιαίτερα του λεγόμενου δυναμικού κοινού, είναι πραγματικά ανελέητος. Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε πως μετά τις ανακοινώσεις των δύο τηλεοπτικών δικτύων που αναφέρθηκαν παραπάνω, η αξία της μετοχής του Netflix κατρακύλησε…

 

Και η Sony

Χωρίς να υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις ακόμα, πρόσφατα διέρρευσε πως και η Sony ετοιμάζει τη δική της διαδικτυακή πλατφόρμα, χωρίς μάλιστα να έχει προηγούμενη παρουσία στη συνδρομητική τηλεόραση. Τα δύο ελληνικά συνδρομητικά κανάλια (Nova και Ote TV) προσφέρουν στους πελάτες τους ήδη περιεχόμενο on demand μέσω των ιστοτόπων τους. Ωστόσο δεν έχει γίνει προς το παρόν λόγος για ανεξάρτητη υπηρεσία.

Με δεδομένο ότι οι πάροχοι του Ιντερνετ είναι σε γενικές γραμμές οι ίδιοι με εκείνους της συνδρομητικής τηλεόρασης, οι οικονομικές απώλειες είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες, αφού υπερκαλύπτονται από τα κέρδη της αυξημένης διακίνησης δεδομένων.

 

 

Πηγή: Καθημερινή