«Τρύπα» περίπου 1 δισ. ευρώ στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων

Συγκρατημένοι παρά την περίοδο των εορτών ήταν οι καταναλωτές τον Δεκέμβριο, ενώ «απέχουν» από τις αγορές στην περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων που ακολούθησε, δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΕΣΕΕ

 

Αναλυτικά, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή την Παρασκευή, ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών για τον τελευταίο μήνα του 2014 υποχώρησε κατά 3,7% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2013. Στον όγκο των πωλήσεων η μείωση ήταν στο -1,2%, ενώ χωρίς να συνυπολογίζονται τα καύσιμα σημειώθηκε μικρή αύξηση κατά 0,4%.

Από την ανάλυση του δείκτη όγκου ανά κλάδο καταστημάτων προκύπτει ότι η αγορά στις γιορτές είδε τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων να αυξάνουν τον τζίρο τους, κατά 5%, σε ετήσια βάση, όπως και τα καταστήματα με Βιβλία-Χαρτικά-Είδη Δώρων κατά 1,4%. Στις υπόλοιπες κατηγορίες σημειώθηκε πτώση, και συγκεκριμένα: Τρόφιμα-Ποτά-Καπνός -15,4%, Πολυκαταστήματα -5,2%, Καύσιμα-Λιπαντικά -4,6%, Επιπλά-Ηλεκτρικά-Οικιακός Εξοπλισμός -3,1%, Ενδυση-Υπόδηση -2,1%, Φαρμακευτικά-Καλλυντικά -1,5%.

Για το σύνολο του 2014 πάντως ο όγκος των πωλήσεων βρέθηκε «μόλις» στο -0,4%, ενώ αν δεν συνυπολογιστούν τα καύσιμα οι απώλειες έφτασαν το -0,7%. Τα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού παρουσίασαν την χειρότερη επίδοση με -5,5%, ακολούθησαν τα πολυκαταστήματα με -4,4%, ενώ μικρότερες απώλειες Φαρμακευτικά – Καλλυντικά (-1,7%) και Επιπλά-Ηλεκτρικά-Οικιακός Εξοπλισμός (-1,4%). Ενισχυμένος κατά 7,1% ήταν ο όγκος των πωλήσεων σε Βιβλία-Χαρτικά-Λοιπά Είδη Δώρων και κατά 5,4% στην Ενδυση-Υπόδηση.

 

Καθίζηση και στο τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων

 

Στο -17,3%, κυμάνθηκε μεσοσταθμικά η μείωση στη λιανική πώληση κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία και το ποσοστό της πτώσης του κύκλου εργασιών του πρώτου διμήνου του 2015, στα επίπεδα της μεταβολής μεταξύ των ετών 2011/2010 (-17,64%).

Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς και με στοιχεία από μικρομεσαίες και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, και η οποία φέτος όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, «δεν επιτρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς».

Η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης το 2015 σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2014 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2014: τζίρος σε απόλυτα νούμερα 5,37 δισ. ευρώ και μείωση -2,37% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013), κυμαίνεται στα επίπεδα του -17,3%, ενώ ο εκτιμώμενος τζίρος για τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί το 2015 περίπου στα 4,44 δισ. ευρώ, καταγράφοντας απώλειες 930 εκατ. ευρώ (μείωση -17,3% σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2014).

Πιο αναλυτικά, η πλειονότητα των ερωτώμενων (70%) δηλώνουν ότι οι πωλήσεις ήταν συρρικνωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, ενώ δύο στους δέκα (22%) ότι κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα και μετά βίας ένας στους δέκα (8%) λίγο καλύτερα από πέρυσι. Όσον αφορά στο εύρος της μειούμενης εμπορικής κίνησης οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς 23% δηλώνουν πτώση της τάξης του 11- 20%, επίσης 23% μείωση πωλήσεων 21%- 30% και μόνο 10% πτώση της τάξης του 0- 10%. Ένας στους πέντε (20%) δηλώνει ποσοστό πτώσης του 30- 40% και σχεδόν ένας στους τέσσερεις (23%) δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου ξεπέρασε το 40%. Τέλος, οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 92% αποτύπωσαν την ανύπαρκτη επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης, ενώ μόνο 42% των καταστημάτων παρέμειναν ανοικτά τη Κυριακή 18 Ιανουαρίου.

Τα ποσοστά των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς οι περισσότεροι έμποροι προέβησαν σε γενναίες μειώσεις τιμών που ξεκινούσαν από 30% και στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 50%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξαν και το 80%. Είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από 5 στους 10 εμπόρους (55%) υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 12/1 έως 31/1, παρά τη διενέργεια των εκλογών. Αντίστοιχα 3 στους 10 υπέδειξαν την περίοδο από 1/2 έως 15/2 ως την πιο αποδοτική και λιγότεροι από 2 στους 10 (15%) εκείνη από 16/2 έως 28/2, παράμετρος η οποία υποδηλώνει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως η πολιτική λιτότητας έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά των τελευταίων δύο ετών έχουν παγιωθεί. Η εγχώρια αγορά, τον Ιανουάριο του 2015 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014 σημείωσε κατακόρυφη πτώση -2,8% από-1,5% (Ιανουάριος 2014/2013), με αποτέλεσμα η αδιάλειπτη για 23-ο μήνα υποχώρηση του επιπέδου των τιμών να διαμορφώσει τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις 104,32 μονάδες, εξέλιξη που συνιστά τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων περίπου 4,5 ετών.

Συνοψίζοντας, η ΕΣΕΕ επισημαίνει:

 

  • Το έντονο πρόβλημα ρευστότητας σε συνδυασμό με τις πολιτικές εξελίξεις επιδείνωσαν περαιτέρω τη κατανάλωση.
  • Η εγχώρια αγορά, αδυνατεί να αντιδράσει στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων, των χαμηλών εισοδημάτων, της υψηλής ανεργίας και της φτώχειας.
  • Ο αποπληθωρισμός στην ελληνική αγορά, όχι μόνο έχει παγιωθεί αλλά επιδεινώθηκε περισσότερο τον φετινό Ιανουάριο.
  • Περιπτώσεις με πολύ μεγάλα ποσοστά έκπτωσης, ενώ υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «Εκλογικές Εκπτώσεις» και «Δεύτερες Εκπτώσεις».
  • Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκε σχετικά μικρή υποχώρηση της καταναλωτικής κίνησης, ενώ σε συγκεκριμένες αγορές σταθεροποιητικές τάσεις, σε αντίθεση με τις περισσότερες περιφερειακές αγορές.
  • Οι πολιτικές διευθετήσεις δημιούργησαν επιπλέον καταναλωτική αδράνεια και εξασθένιση κάθε ενδιαφέροντος για αγορές την προεκλογική περίοδο.
  • Φοβία του δυνητικού καταναλωτή τη μετεκλογική περίοδο και μέχρι την επίτευξη της πρώτης συμφωνίας με τους δανειστές.
  • Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, ακόμα και λίγο πριν τις εκλογές, παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
  • Η «τρύπα» στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων, εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από ένα δισ. ευρώ, δημιουργώντας μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά.
  • Το ελληνικό εμπόριο συνεχίζει την μεγάλη προσπάθεια για ανάκαμψη, ενώ ο κλάδος του λιανεμπορίου συνεχίζει τις προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές.