Αυξάνεται η τιμή στο εισιτήριο του ΟΑΣΘ από το νέο έτος

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ

Αυξημένο κατά 20% θα είναι το εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης από την αρχή του νέου έτους, ανεβάζοντας στο 1,20 την τιμή του βασικού από 1 ευρώ που είναι σήμερα. Στην τιμή αυτή προσανατολίζεται σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο εξέτασε δύο βασικά σενάρια τιμολογιακής πολιτικής. Το πρώτο προβλέπει αύξηση του εισιτηρίου στο 1,10 αλλά με ταυτόχρονη αύξηση και στις τιμές των διαφόρων καρτών απεριορίστων διαδρομών, τις οποίες χρησιμοποιούν οι μόνιμοι χρήστες της αστικής συγκοινωνίας. Το δεύτερο, που είναι και το επικρατέστερο, προβλέπει την αύξηση του βασικού εισιτηρίου στο 1,20 ευρώ, ώστε να παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα οι κάρτες. Η επιλογή της τιμής του 1,20 σύμφωνα με πηγές του υπουργείου γίνεται και για τεχνικούς λόγους. Συγκεκριμένα οι επιτελείς του υπουργείου θεωρούν ότι, εάν το βασικό εισιτήριο ανέβει στο 1,10 ευρώ, θα είναι δύσκολο στους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου (μισού) να διαθέτουν ακριβώς 55 λεπτά, για να προμηθευτούν το εισιτήριό τους από τα σημεία πώλησης, ή ακριβώς 65 λεπτά, για να εκδώσουν εισιτήριο από τα μηχανήματα εντός του λεωφορείου, καθώς τα πεντάλεπτα δεν πολυχρησιμοποιούνται στις συναλλαγές του κοινού. Αντίθετα θεωρείται ευκολότερο να βρεθούν ακριβώς 60 ή 70 λεπτά για την έκδοση του μισού εισιτηρίου.

Την αύξηση των εισιτηρίων στον ΟΑΣΘ έχει ήδη ζητήσει από τις 6 Οκτωβρίου η γενική γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Πέτη Πέρκα από το προεδρείο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών σε συνάντηση που είχε μαζί του. Με αφορμή την αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια από το 13% στο 23% η κυρία Πέρκα ζήτησε την ενσωμάτωσή της στο κόμιστρο, δηλαδή τη διαμόρφωση του εισιτηρίου στο 1,10 ευρώ και μάλιστα από την 1η Νοεμβρίου. Οι υπεύθυνοι του φορέα συγκοινωνιών απάντησαν ότι είναι δύσκολο να αντικατασταθούν τα εισιτήρια σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα (ούτε ένας μήνας) και εξήγησαν πως απαιτούνται τουλάχιστον δύο μήνες για αυτήν την αλλαγή. Ο λόγος είναι ότι πρέπει να τυπωθούν νέα εισιτήρια στο εξωτερικό, τα οποία φέρουν υδατογραφήματα και χρειάζονται ειδική επεξεργασία. Επιπλέον απαιτείται επαρκής χρόνος για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού και την αντικατάσταση των παλαιών εισιτηρίων. Η κυρία Πέρκα αποδέχτηκε το ότι ο ΟΑΣΘ δεν προλαβαίνει να κάνει αυτές τις ενέργειες και έκτοτε δεν επανήλθε. Σημειώνεται ότι η γ.γ. μετέφερε την επιθυμία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη να διατηρηθούν ίδιες οι τιμές στις μηνιαίες κάρτες απεριόριστων διαδρομών. Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, όπως ανέφερε στη “Θ”, θα μεταβεί τις επόμενες ημέρες στην Αθήνα, προκειμένου να έχει επαφές στο υπουργείο Υποδομών.

Εν τω μεταξύ ο ΟΑΣΘ έχει καταθέσει τον προϋπολογισμό του οργανισμού για το 2016 πριν από τις 10 Οκτωβρίου, όπως προβλέπεται από το νόμο, και αναμένει την απάντηση του υπουργείου. Βάσει αυτού του προϋπολογισμού το προσήκον εισιτήριο καθορίζεται στα 1,47 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ της τάξης του 23%. Το προσήκον εισιτήριο υπολογίζεται με βάση τα προβλεπόμενα ετήσια έσοδα-έξοδα του οργανισμού και τον αριθμό επιβατών στη διάρκεια του έτους. Η κυβέρνηση στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, προκειμένου να είναι μειωμένη η τιμή του εισιτηρίου, καταβάλλει τη διαφορά. Για παράδειγμα, εάν το εισιτήριο οριστεί στο 1,10 ευρώ, τότε το υπουργείο Οικονομικών θα επιδοτήσει τον ΟΑΣΘ με 0,37 ευρώ ανά επιβάτη ή, εάν θέλει να ορίσει το εισιτήριο στο 1,20 ευρώ, πρέπει να καταβάλει τη διαφορά των 0,27 ευρώ ανά επιβάτη. Δεδομένου ότι ο αριθμός των επιβατών του ΟΑΣΘ αγγίζει τους 180.000.000 ετησίως, γίνεται αντιληπτό ότι η επιδότηση από το υπουργείο πρέπει να κινείται μεταξύ 50 εκατ. και 70 εκατ. ευρώ αναλόγως της τελικής τιμής του εισιτηρίου. “Όσα υπουργεία επίσης ζητούν μειωμένα εισιτήρια καταβάλλουν τη διαφορά. Το υπουργείο Παιδείας ζητά μισό εισιτήριο για τους φοιτητές και τους μαθητές, το υπουργείο Εργασίας για τους άνω των 65 ετών, τους πολύτεκνους, τους έχοντες 67% αναπηρία κ.λπ. Έτσι καλούνται να πληρώσουν τη διαφορά. Πάντως για το 2015 τα υπουργεία αυτά οφείλουν 25 εκατ. ευρώ στον οργανισμό κι όμως εμείς επιτρέπουμε τις παραπάνω κατηγορίες να κυκλοφορούν με μισό εισιτήριο. Δεν αρνηθήκαμε και περιμένουμε την εξόφληση της οφειλής”, αναφέρει ο Χρήστος Στεφανίδης, πρόεδρος του ΟΑΣΘ.

Οι άνεργοι περιμένουν ακόμη
Οι άνεργοι σύμφωνα με υπουργική απόφαση του περασμένου Ιουνίου κινούνται δωρεάν στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ωστόσο, για να εφαρμοστεί αυτή η απόφαση στην αστική συγκοινωνία Θεσσαλονίκης, πρέπει να προηγηθεί η υπογραφή σύμβασης μεταξύ του υπουργείου Εργασίας και του ΟΑΣΘ, ώστε να καλυφθεί από το δημόσιο το κόστος των μετακινήσεων. “Με δική μας πρωτοβουλία, επί υπουργίας Ρέππα στο Υποδομών, εντάχθηκε η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Είχαν εγκριθεί 15 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. στο νομό Αττικής και τα 5 εκατ. για το νομό Θεσσαλονίκης βάσει της απογραφής του 2011”, αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. “Αυτά τα χρήματα δεν τα έχουμε πάρει. Πρέπει, τώρα που υπάρχει νομοθεσία, να υπογράψουμε σύμβαση, να μας δώσει το υπουργείο Εργασίας τον κατάλογο των πιστοποιημένων ανέργων στο νομό Θεσσαλονίκης και να προχωρήσουμε στην εφαρμογή της διευκόλυνσης. Τίποτε δεν μας ζητήθηκε όμως σε αυτήν την κατεύθυνση. Παρά ταύτα έχουμε πάρει απόφαση στο δ.σ. του οργανισμού να διαγράφουμε τα πρόστιμα των ανέργων. Έρχεται ένας εκπρόσωπος των ανέργων, καταθέτει τα πρόστιμα στο γενικό διευθυντή και με ομόφωνη απόφαση του δ.σ. ακυρώνονται, με την προϋπόθεση να αφαιρεθούν από το κονδύλι των 5 εκατ. ευρώ που αφορά τη μετακίνηση των ανέργων”.

Οι προηγούμενες αυξήσεις
Η προηγούμενη αύξηση των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ έγινε την 1η Οκτωβρίου 2014, όταν το απλό εισιτήριο πήγε από το 0,80 στο 1 ευρώ. Η χρονική διάρκεια αυτού του εισιτηρίου μάλιστα μειώθηκε από 90 σε 70 λεπτά της ώρας. Οι μηνιαίες κάρτες διατηρήθηκαν στα 30 ευρώ, οι τριμηνιαίες μειώθηκαν από 86 στα 84 ευρώ, θεσπίστηκαν πρώτη φορά εξαμηνιαίες κάρτες με κόμιστρο 150 ευρώ και η ετήσια κάρτα μειώθηκε από τα 320 στα 270 ευρώ. Επίσης τον Ιανουάριο του 2011 είχε γίνει αύξηση του εισιτηρίου, με το βασικό να διαμορφώνεται από τα 60 στα 80 λεπτά (33,33%), ενώ το Μάιο του 2010 αυξήθηκε από τα 50 στα 60 λεπτά.

Πηγή: Εφημερίδα Θεσσαλονίκη