Η αγωνία του ΑΠΘ για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Με την ψήφιση του νομοσχεδίου «ΣυνέργειεςΠανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά́ Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» συντελείται η μεγαλύτερη απορρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, με την ολοκλήρωση της συνοπτικής διαδικασίας συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση του διακριτού τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως κατ’ επανάληψη έχει επισημανθεί και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής,

  • χωρίς συγκεκριμένη στόχευση
  • χωρίς ένταξη σ’ έναν μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχεδιασμό 
  • χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα
  • χωρίς τεκμηριωμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, αρχές και διαδικασίες
  • χωρίς σεβασμό σε θεσμοθετημένους μηχανισμούς πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών, τμημάτων και ιδρυμάτων και
  • χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την ίδρυση και τη λειτουργία πληθώρας νέων τμημάτων.

Η Σύγκλητος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι με την παραπάνω συνοπτική διαδικασία της τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και της κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, πολλά από τα οποία είναι συναφή με υπάρχοντα, σε συνθήκες μάλιστα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της ανώτατης εκπαίδευσης, οδηγείται σε γενικότερη υποβάθμιση η ποιότητα των σπουδών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ζητά:

  • την άμεση κάλυψη των κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από αφυπηρετήσεις στα υφιστάμενα τμήματα, τα οποία έχουν υποστεί μεγάλη μείωση προσωπικού, με  συνέπεια να υπολειτουργούν και να απειλείται το επίπεδο των σπουδών τους
  • την αλλαγή του ισχύοντος «χαλαρού» συστήματος μετεγγραφών, ώστε να αποφευχθεί η μαζική μετακίνηση φοιτητών από τα νέα, περιφερειακά τμήματα προς τα κεντρικά πανεπιστήμια, η οποία θα αποψιλώσει από φοιτητικό πληθυσμό την περιφέρεια, καθιστώντας θνησιγενή τα νέα τμήματα και παράλληλα δύσκολη, αν όχι αδύνατη, την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα κεντρικά ιδρύματα 
  • την άμεση αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την κάλυψη όλων των πάγιων και λειτουργικών αναγκών που γιγαντώθηκαν στην περίοδο της οικονομικής κρίσης.

            Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης επιλέγει τη σταθερή -και ανοδική- πορεία που το ανέδειξε σε ένα από τα μεγαλύτερα και εγνωσμένου κύρους πανεπιστήμια της χώρας, επιδιώκοντας την αριστεία, την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, την πρωτοπόρα έρευνα με παγκόσμια απήχηση και ένα περιβάλλον που προάγει την ελευθερία, τη δημιουργία και την ανάπτυξη άξιων νέων επιστημόνων.