Μάχη 8 ημερών για την ψήφο των αναποφάσιστων

Ολες τις δυνάμεις τους θα δώσουν τα κόμματα την τελευταία εβδομάδα πριν ανοίξουν οι κάλπες, για να πείσουν τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους, οι οποίοι αποτελούν ένα από τα βασικά «κλειδιά» που θα δώσουν τον νικητή στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου.

 

Παράλληλα η στάση των αναποφάσιστων θα καθορίσει και την είσοδο στη Βουλή μικρότερων κομμάτων που διεκδικούν την κοινοβουλευτική τους εκπροσώπηση, όπως καταγράφεται και στις δημοσκοπήσεις. Το ποσοστό του «κόμματος» των αναποφάσιστων κυμαίνεται στα όρια του 10%. Η GPO στην τελευταία δημοσκόπηση κατέγραψε τους αναποφάσιστους στο 13,5%, η εταιρεία MARC στο 9,6% και η ALCO στο 10,3%.

 

Με δεδομένο ότι η διαφορά που δίνουν οι τρεις εταιρείες δημοσκοπήσεων μεταξύ των δύο μονομάχων κυμαίνεται από 3%-3,5% όπου καταγράφεται πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ έναντι της ΝΔ, αναδεικνύεται η σημασία της ψήφου των αναποφάσιστων, που κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα μπορούσαν με τη στάση τους στην κάλπη να διευρύνουν τη διαφορά, δίνοντας ακόμα και αυτοδυναμία στο πρώτο κόμμα υπό προϋποθέσεις ή να ανατρέψουν το πολιτικό σκηνικό.

 

Παράλληλα, όμως, θα κρίνουν και την είσοδο στη Βουλή κομμάτων, όπως οι Ανεξάρτητοι Ελληνες και το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις καταγράφουν ποσοστά που κινούνται οριακά κάτω από το 3% (μεταξύ 2,4 και 2,8%).

Τέλος η ψήφος των αναποφάσιστων θα καθορίσει σε σημαντικό βαθμό και την τρίτη θέση στην κατάταξη των κομμάτων, που θα δώσει την «τρίτη εντολή» για τον σχηματισμό κυβέρνησης, την οποία διεκδικούν το Ποτάμι, το ΠΑΣΟΚ αλλά και η Χρυσή Αυγή, όπως καταγράφουν τα στοιχεία των ερευνών κοινής γνώμης.

 

Σύμφωνα με την τελευταία δημοσκόπηση της ALCO, οι αναποφάσιστοι προέρχονται πολιτικά με βάση την ψήφο τους στις εκλογές του 2012 από τη ΝΔ σε ποσοστό 14%, από τον ΣΥΡΙΖΑ σε ποσοστό 17%, από το ΠΑΣΟΚ 10%, από τους ΑΝΕΛ 20%, από τη ΔΗΜΑΡ το 9% του συνόλου, ενώ ένα 4% δήλωσε ότι είχε ψηφίσει Χρυσή Αυγή και ένα 15% δεν είχε καν ψηφίσει στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές.

 

Σημαντικό ρόλο για τον καθορισμό της στρατηγικής που θα ακολουθήσουν τα κόμματα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου διαδραματίζει πέραν της πολιτικής τους καταγωγής και το κοινωνικό προφίλ των αναποφάσιστων. Σύμφωνα με τα ποιοτικά ευρήματα της δημοσκόπησης της GPO, η πλειοψηφία των αναποφάσιστων αποτελείται από γυναίκες (2 στους 3 αναποφάσιστους είναι γυναίκες) και ανήκουν κυρίως στην ηλικιακή κατηγορία 45-60 ετών.

 

Οι αναποφάσιστες γυναίκες είναι κυρίως νοικοκυρές ή άνεργες και είναι ευεπίφορες σε μηνύματα που προκαλούν φόβο αλλά και ελπίδα, καθώς επηρεάζονται σημαντικά από τα πολιτικά μηνύματα των κομμάτων, δεδομένου ότι παρακολουθούν τηλεόραση και ραδιόφωνο τις ώρες που βρίσκονται στο σπίτι.

 

Πολιτικοί αναλυτές σημειώνουν ότι παραδοσιακά η πλειοψηφία των αναποφάσιστων «κλείνει» υπέρ του κόμματος που φαίνεται ότι έχει έναν αέρα νίκης στις εκλογές, όπου στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως καταγράφεται από την παράμετρο της παράστασης νίκης όπου κερδίζει τη ΝΔ (ALCO παράσταση νίκης ΣΥΡΙΖΑ 66%, ΝΔ 14%).

 

Παρ’ όλα αυτά οι στρατηγικές των κομμάτων και η προσέγγιση των αναποφάσιστων θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό το τελικό αποτέλεσμα, αφού ένα ποσοστό που αντιστοιχεί στο 17,5% δεν είναι σίγουρο για την ψήφο του σε αυτήν τη χρονική περίοδο, ενώ το 13,5% θα αποφασίσει την τελευταία εβδομάδα, ακόμα δε και την τελευταία ημέρα των εκλογών, όπως καταγράφεται στα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας της GPO.

Η στρατηγική των κομμάτων για να τους κερδίσουν

 

Η ΝΔ επιλέγει το πρόταγμα της σταθερότητας και τα πολιτικά μηνύματα που εκπέμπει το κυβερνητικό κόμμα επικεντρώνουν σε ένα κλίμα αισιοδοξίας, καθώς προτάσσουν ότι τελειώνει το Μνημόνιο και ότι στο μέλλον θα υπάρξει μόνο ανάπτυξη, όπως αναφέρει ο ίδιος ο Αντώνης Σαμαράς στα τηλεοπτικά σποτ.

 

Επίσης προβάλλονται τα θετικά μέτρα εν όψει του τέλους της περιόδου του Mνημονίου που αφορούν φοροελαφρύνσεις ή τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσω της οικονομικής ανάπτυξης.

 

Η ΝΔ επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στους αναποφάσιστους που προέρχονται από τον χώρο της Κεντροδεξιάς και αισθάνονται ανασφάλεια, η οποία αρχίζει να υπερκαλύπτει την έως τώρα κυριαρχούσα δυσαρέσκεια για την κυβέρνηση Σαμαρά, και αυτοί είναι οι απαισιόδοξοι που φοβούνται μία έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη.

 

Στη Συγγρού θέλουν να σηκώσουν από τον καναπέ τον απογοητευμένο ψηφοφόρο του κόμματος και προσπαθούν να προβάλλουν το μήνυμα ότι μία ενδεχόμενη αποχή μπορεί να οδηγήσει σε αποσταθεροποίηση και σε ανεπιθύμητες πολιτικές εξελίξεις, οι οποίες θα υπονομεύσουν την πορεία ανάκαμψης της χώρας.

 

Στον ΣΥΡΙΖΑ επιχειρούν να προσεγγίσουν τη δεξαμενή των αναποφάσιστων με το πρόταγμα της ανατροπής. Επικεντρώνει στην ελπίδα αλλά και στην πολιτική σταθερότητα, την οποία επικαλείται το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε περίπτωση που κερδίσει τις εκλογές.

 

Στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι κυρίως οι αναποφάσιστοι ψηφοφόροι που αναζητούν μία αλλαγή πορείας στην Ελλάδα, βλέποντας μία οικονομική κατάρρευση έως και μία ανθρωπιστική κρίση στη χώρα.

 

Οι αναφορές στελεχών του κόμματος στην κατάργηση ή την αναθεώρηση του ΕΝΦΙΑ, καθώς και σε θετικά οικονομικά μέτρα για την πλειοψηφία των πολιτών έχουν ως στόχο τη δεξαμενή των αναποφάσιστων που επιθυμούν την ανατροπή των επιλογών του Μνημονίου.

 

Συμπληρωματικά, ο ΣΥΡΙΖΑ θα εξακολουθήσει να παίζει το χαρτί του νέου και άφθαρτου κόμματος, προτάσσοντας το επιχείρημα πως ΝΔ και ΠΑΣΟΚ υιοθέτησαν πολιτικές που εξαθλίωσαν τη χώρα και συνεπώς δεν μπορούν να ομνύουν στην αποκατάσταση των αδικιών που αυτοί προκάλεσαν.

 

Τρίτη εντολή

Το Ποτάμι και το ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να κερδίσουν ψηφοφόρους από τη δεξαμενή των αναποφάσιστων της Κεντροαριστεράς, δηλώνουν ότι διεκδικούν την ψήφο των πολιτών για να κατακτήσουν την τρίτη εντολή και να εγγυηθούν την πολιτική σταθερότητα σε μία ενδεχόμενη κυβέρνηση συνεργασίας.

 

Το Ποτάμι εμφανίζεται ως η τρίτη δύναμη που θα μπορούσε να συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση μία κυβέρνησης με ευρωπαϊκή στρατηγική, δηλώνοντας ότι υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι κυβερνητικός εταίρος και με τη ΝΔ και με τον ΣΥΡΙΖΑ.

 

Αντίστοιχα το ΠΑΣΟΚ προβάλλει την εμπειρία διακυβέρνησης και με το σύνθημα «Σηκώνουμε ψηλά τη σημαία της αλήθειας» επιδιώκει να πείσει τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους ότι μπορεί να εγγυηθεί την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.

 

Τα κόμματα που κινούνται στη ζώνη του 5% και ανήκουν στον χώρο της Κεντροαριστεράς, όπως είναι το Ποτάμι και το ΠΑΣΟΚ, απευθύνονται στους αναποφάσιστους ψηφοφόρους που επιθυμούν να υπάρξουν κυβερνήσεις συνεργασίας προκειμένου να διασφαλιστεί η ευρωπαϊκή πορεία της χώρας και δεν έχουν εμπιστοσύνη στις μονοκομματικές κυβερνήσεις.

 

Τα μικρότερα κόμματα επικεντρώνονται στους αναποφάσιστους ψηφοφόρους, κυρίως στη δεξαμενή όσων είχαν επιλέξει μικρότερα κόμματα και στις τελευταίες ευρωεκλογές. Για παράδειγμα, το ΚΚΕ στοχεύει στους αναποφάσιστους που προέρχονται από τον χώρο της Αριστεράς και έχουν ταχθεί κατά των μνημονιακών πολιτικών.

 

Οι Ανεξάρτητοι Ελληνες επιδιώκουν να συσπειρώσουν κυρίως τους ψηφοφόρους του κόμματος του 2012, παρουσιάζοντας το κόμμα ως αναγκαίο κυβερνητικό εταίρο σε μία κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ.

 

Πηγή: Έθνος