700.000 ευρώ για την μελέτη μιας πλατείας

Βρίσκεται στη “καρδιά” της Θεσσαλονίκης, απέναντι ακριβώς από το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης. Η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου έχει μετατραπεί σε πραγματικό γεφύρι της Άρτας.

 

Μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί 400.000 ευρώ για αρχιτεκτονικές μελέτες ανάπλασής της, αλλά επειδή δεν ήταν αρεστές στη διοίκηση Μπουτάρη, πετάχτηκαν στο καλάθι των αχρήστων. Την Παρασκευή, ο δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε σε συμφωνία με την “Εγνατία Οδός ΑΕ” για να γίνουν νέες μελέτες ανάπλασης της πλατείας ύψους 300.000 ευρώ. Δηλαδή, οι έλληνες πολίτες θα δώσουν συνολικά 700.000 ευρώ για να μελετηθούν οι τρόποι ανάπλασης μίας πλατείας!!! Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να κοστολογήσει τα έργα κατασκευής!

 

Η υπόθεση ξεκινά το 1990 όταν συνεργεία του Δήμου Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν την ανάπλαση στην πλατεία Διοικητηρίου. Η ανακάλυψη αρχαίων σταμάτησε το έργο πριν καν ξεκινήσει. Αρχικά, είχαν δοθεί διαβεβαιώσεις ότι η διακοπή δεν θα κρατούσε πολύ… Τελικά, 2,5 δεκαετίες αργότερα, η πλατεία Διοικητηρίου παραμένει ένας κλειστός περιφραγμένος αρχαιολογικός χώρος και όχι ‘πλατεία’.

 

Από το 1990 έως σήμερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης άλλαξε έξι διοικήσεις και τέσσερις δημάρχους (Ντίνος Κοσμόπουλος, Δημήτρης Δημητριάδης, Βασίλης Παπαγεωργόπουλος και Γιάννης Μπουτάρης). «Μεγάλα» και «ηχηρά» ονόματα της πολιτικής και πρωτοκλασάτοι υπουργοί από τη Θεσσαλονίκη βρέθηκαν όλα αυτά τα χρόνια στην εξουσία. Παρ’ όλα αυτά, κανείς δεν νοιάστηκε για την πλατεία, η οποία παραμένει σε κακό χάλι.

 

Η μελέτη με την οποία το 1990 ξεκίνησαν οι εργασίες προέβλεπε την κατασκευή υπόγειου παρκινγκ χωρητικότητας 150 αυτοκινήτων και την ανάπλαση της πλατείας. Ο χώρος που βρίσκεται η πλατεία είναι με μεγάλη κλίση, με αποτέλεσμα στο επίπεδο της οδού Αγίου Δημητρίου να ήταν η πλατεία και στο επίπεδο της οδού Ολύμπου η είσοδος και η έξοδος του παρκινγκ. Όμως, η ανακάλυψη των αρχαίων τίναξε όλον τον σχεδιασμό στον αέρα. Η πλατεία ξηλώθηκε κι ‘αναδείχθηκαν’ (;) τα αρχαία, τα οποία σύμφωνα με τους ειδικούς δεν ήταν μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας και απλώς έδωσαν περισσότερες πληροφορίες στη μελέτη των 2.300 ετών ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Ο καιρός περνούσε και κανένας αρμόδιος δεν έδειχνε να συγκινείται από την τραγική εικόνα μίας ‘πλατείας’ που ήταν κλειστή για τους κατοίκους αλλά και δεν λειτουργούσε ως αρχαιολογικός χώρος.

 

Το 2004, η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων προχώρησε στη προστασία (περίφραξη) του αρχαιολογικού χώρου και την κατασκευή των πεζοδρομίων για την άνετη και ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στην περιοχή. Ένα χρόνο αργότερα, το υπουργείο Πολιτισμού ενέκρινε, τις προδιαγραφές μελέτης για τη στέγαση των αρχαιοτήτων, την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης και τη διαμόρφωση της πλατείας Διοικητηρίου, μετά από κατά πλειοψηφία σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Υποτίθεται ότι το ΥΠΠΟ θα αναλάμβανε τη χρηματοδότηση τόσο της αρχιτεκτονικής μελέτης, όσο και της κατασκευής του έργου.

 

Καθώς ο χρόνος περνούσε και τίποτα δεν γινόταν, ο Δήμος Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει ο ίδιος την αρχιτεκτονική μελέτη, ξοδεύοντας 400.000 ευρώ. Η παράταξη του Γιάννη Μπουτάρη είχε από τότε εκφράσει τις αντιρρήσεις της. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2007, ολοκληρώθηκε το 2009 και παρουσιάστηκαν οι τρεις επικρατέστερες προτάσεις. Το Α’ βραβείο απέσπασε η δουλειά των «Schema 4 & Γραφείο Μελετών ΟΕ- Βλαχος Ι.- Concept Συμβουλοι Μηχ/κοι ΕΠΕ- Σαρροπουλος Κ.- Αναγνωστοπουλος Στ.- D.K.N.D. Engineers OE».

 

Το 2010 με την εκλογή του Γιάννη Μπουτάρη, οι αρχιτεκτονικές μελέτες μπήκαν στο αρχείο καθώς η διοίκηση έκρινε ότι δεν ήταν καλές και πως θα χειριζόταν από το μηδέν την υπόθεση. Τέσσερα χρόνια αργότερα και αφού έχουν πεταχθεί από το παράθυρο οι 400.000 ευρώ που κόστισαν οι μελέτες του προηγούμενου διαγωνισμού, ο δήμος Θεσσαλονίκης όλο περηφάνια γνωστοποίησε ότι υπέγραψε προγραμματική σύμβαση με την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με θέμα «Μελέτες της νέας κατασκευής της Πλατείας Διοικητηρίου και των προσβάσεων της με πιθανή πρόβλεψη συγκοινωνιακού πολυτροπικού κέντρου». Η χρηματοδότηση της μελέτης του έργου έχει εγγραφεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με δικαιούχο την ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. και  ανέρχεται στο ποσό των 300.000 Ευρώ.