ΑΠΘ: Προσέγγιση «πρόσωπο με πρόσωπο πολιτών» στον Λαγκαδά

oasth-leoforeio-lagkadas

Η περιοχή του στη Θεσσαλονίκη είναι μία από τις οκτώ αγροτικές και περιαστικές περιοχές της Ευρώπης όπου στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «SmartMove» του ΑΠΘ, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Ευφυής Ενέργεια για την Ευρώπη», ξεκίνησε η εφαρμογή καινοτόμων λύσεων μάρκετινγκ και κινητικότητας, με στόχο την προώθηση των δημοσίων μεταφορών για τους πολίτες, καθιερώνοντας έναν «διάλογο» με τους υπάρχοντες και δυνητικούς επιβάτες.

Η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς του ΑΠΘ, με επικεφαλής τον Καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής, Αριστοτέλη Νανιόπουλο, είναι εταίρος στο ερευνητικό έργο «SmartMove», στο πλαίσιο μιας σύμπραξης 11 φορέων από 8 χώρες, η οποία αποτελείται από φορείς δημοσίων συγκοινωνιών, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, ερευνητικές ομάδες πανεπιστημίων και εταιρείες συμβούλων, με γενικό συντονιστή το Πανεπιστήμιο BOKU της Βιέννης.

Το «SmartMove» βρίσκεται στην τελική φάση εκπόνησης του. Στους επόμενους μήνες οι εταίροι θα παρακολουθήσουν τα αποτελέσματα των δράσεων που έγιναν, με στόχο την αλλαγή μεταφορικού μέσου, από το Ι.Χ αυτοκίνητο προς τις Δημόσιες Συγκοινωνίες. Στο ίδιο πλαίσιο θα εξετασθούν οι αλλαγές στους αριθμούς των επιβατών και τις μειώσεις των εκπομπών CO2. Τα τελικά αποτελέσματα του έργου αναμένονται στις αρχές του 2016.

Μέσω κατάλληλα προσαρμοσμένων εκστρατειών «Ενεργού Συμβουλευτικής Κινητικότητας», η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς του ΑΠΘ αντιμετωπίζει το πρόβλημα της πτωτικής τάσης της χρήσης δημόσιων μεταφορών και της αύξησης της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου που οφείλονται, μεταξύ άλλων, όπως υποστηρίζει η Ομάδα, στη διάσπαρτη δομή των οικισμών στην περιοχή, όπου η πυκνότητα του δικτύου Δημοσίων Συγκοινωνιών είναι χαμηλή, ενώ η συχνότητα εξυπηρέτησης είναι μικρή, γεγονός που οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο συνεχούς μείωσης του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών.

Η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς ΑΠΘ εφάρμοσε κυρίως την προσέγγιση “πρόσωπο με πρόσωπο”, κατά τη διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού του 2015, σε 570 άτομα. Η μέθοδος αποδείχτηκε πολύ αποτελεσματική, με το ποσοστό των συμμετεχόντων να ξεπερνάει το 85%. Από τα 570 άτομα που προσεγγίστηκαν “πρόσωπο με πρόσωπο”, τα 506 συμμετείχαν στην εκστρατεία, συμπληρώνοντας το αντίστοιχο ερωτηματολόγιο για την καμπάνια κινητικότητας, καθώς και τη φόρμα παραγγελίας, προκειμένου να δηλώσουν τις προτιμήσεις τους ως προς το περιεχόμενο της πληροφόρησης που τους ενδιαφέρει.

Η επιστημονική ομάδα του ΑΠΘ ετοίμασε ενημερωτικό υλικό σχετικά με τις προσφερόμενες υπηρεσίες και τις εναλλακτικές επιλογές μετακίνησης, προσαρμοσμένο στις ατομικές ανάγκες μετακίνησής του κάθε συμμετέχοντα στην έρευνα. Το υλικό αποστάλθηκε ταχυδρομικά σε κάθε έναν ξεχωριστά από τους 506 συμμετέχοντες. Επίσης, κάθε ερωτώμενος επιβραβεύτηκε με ένα συμβολικό ευχαριστήριο δώρο για τη συμμετοχή του.

Στο πλαίσιο της καμπάνιας υλοποιήθηκαν παράλληλες δράσεις ενημέρωσης, για τους κατοίκους και τους εκπροσώπους των τοπικών φορέων, συλλόγων, συνδυασμένες με άλλα τοπικά γεγονότα και εκδηλώσεις (φεστιβάλ, πανηγύρια, ενημερωτικές συναντήσεις κ.α.).

Επιπλέον, στο πλαίσιο του έργου «SmartMove» διοργανώθηκε στις 21/10/2015, στη Θεσσαλονίκη, διεθνές σεμινάριο, με τίτλο: «Βιώσιμη μετακίνηση σε αγροτικές και περιαστικές περιοχές, εφαρμόζοντας την προσέγγιση του ενεργητικού μάρκετινγκ». Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου έγιναν παρουσιάσεις από τον Καθηγητή Α. Νανιόπουλο, καθώς και από εκπροσώπους των εταίρων που συμμετέχουν στο έργο. Επίσης, πραγματοποιήθηκε συζήτηση σε ομάδες (group discussions), δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους τους συμμετέχοντες να τοποθετηθούν και να μοιραστούν τις δικές τους εμπειρίες.