ΑΡΗΣ ΦΩΚΑΣ ΓΙΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΓΕΙΑΣ: «ΣΤΑ ΛΟΓΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ, ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΒΑΘΙΑ ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ»

fokas-nea-foto

Τις  αδυναμίες του Νομοσχεδίου για την πρωτοβάθμια φροντίδα Υγείας ανέδειξε ως ειδικός αγορητής του κόμματος στην Ολομέλεια της Βουλής ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Ένωσης Κεντρώων Άρης Φωκάς.

«Το Νομοσχέδιο που βαφτίστηκε στα λόγια «επαναστατικό» δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, αυτή είναι η γκρίζα πραγματικότητα. Ή αν θέλετε, η ωμή αλήθεια. Στο χαρτί αποτυπώνεται βέβαια ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο, με τη συγκρότηση, μέχρι το τέλος του χρόνου, εκατοντάδων Τοπικών Μονάδων Υγείας ανά την επικράτεια, ώστε να αποσυμφορηθούν Κέντρα Υγείας και νοσοκομεία. Δηλαδή, θέλετε να μας πείσετε κύριοι συνάδελφοι της συγκυβέρνησης, πως στην Ελλάδα, με τους ρυθμούς που όλοι ξέρουμε, θα συγκροτηθούν, θα στελεχωθούν και θα λειτουργούν σε τέσσερις μήνες 230 και πλέον νέες δομές υγείας, που θα καλύπτουν  σε πρώτη φάση το ένα τρίτο του πληθυσμού της χώρας. Εδώ νοσοκομεία δεν έχουμε και εσείς φαντασιώνεστε σύγχρονες νέες δομές υγείας που θα δημιουργηθούν από την αρχή…» τόνισε ο κύριος Φωκάς κάνοντας στη συνέχεια λόγο για επικοινωνιακά παιχνίδια της κυβέρνησης. «Αντιλαμβανόμαστε απόλυτα την ανάγκη του κυρίου Τσίπρα να αλλάξει αφήγημα. Στριμωγμένος από παντού, έχοντας εγκλωβιστεί στις αυταπάτες του, επιχείρησε μια δήθεν στροφή στα προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη, θέλοντας να προβάλει επικοινωνιακά μια άλλη ατζέντα, το καινούργιο που θεωρητικά η κυβέρνηση του παριστάνει ότι πρεσβεύει. Αλλά το αγαθό της υγείας που πονάει και αφορά κάθε Έλληνα, δεν μπορεί να αποτελεί προϊόν μικροπολιτικής και μικροκομματικής αντιπαράθεσης».

Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο κύριος Φωκάς στο ζήτημα της υπολειτουργίας εκατοντάδων Κέντρων Υγείας ανά την Επικράτεια: «ως ανέκδοτο ακούνε οι συμπατριώτες μας τις δεσμεύσεις σας στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 για τη νέα δομή των κέντρων υγείας, στελεχωμένων με γιατρούς είκοσι και πλέον διαφορετικών ειδικοτήτων, με εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, φυσικοθεραπευτές, επισκέπτες υγείας κ.α. Και εν πάση περιπτώσει, γιατί δεν μεριμνήσατε εδώ και δυο χρόνια για την ενίσχυση των παρατημένων κέντρων υγείας, με το ισχύον πλαίσιο; Στα Κουφάλια κάνατε τον κόπο να πάτε; Στο Ζαγκλιβέρι; Στη Μάδυτο; Εκεί να δείτε εγκατάλειψη. Μάλλον δεν σας τα λένε καλά από το γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη… Δεν σας εμπόδιζε κανείς να βελτιώσετε την κατάσταση. Απλά βολευτήκατε με το να αναθεματίζετε τους προηγούμενους…»

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κυρίου Φωκά:

 

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

Πριν τρεις μήνες, παρασυρόμενος από τις γνωστές του ψευδαισθήσεις ο Πρωθυπουργός, επισκεπτόμενος το Κέντρο Υγείας Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε στο Νομοσχέδιο για το οποίο συζητούμε σήμερα, κάνοντας λόγο για μία «επαναστατική» και «εμβληματική» μεταρρύθμιση στο χώρο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Έτσι τουλάχιστον πίστευε… Αντιλαμβανόμαστε απόλυτα την ανάγκη του κυρίου Τσίπρα να αλλάξει αφήγημα. Στριμωγμένος από παντού, έχοντας εγκλωβιστεί στις αυταπάτες του, επιχείρησε μια δήθεν στροφή στα προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη, θέλοντας να προβάλει επικοινωνιακά μια άλλη ατζέντα, το καινούργιο που θεωρητικά η κυβέρνηση του παριστάνει ότι πρεσβεύει.

Αλλά το αγαθό της υγείας που πονάει και αφορά κάθε Έλληνα, δεν μπορεί να αποτελεί προϊόν μικροπολιτικής και μικροκομματικής αντιπαράθεσης. Απαιτεί, αντίθετα, την ευρεία συναίνεση του πολιτικού κόσμου και της ιατρικής κοινότητας, ώστε να γίνουν δομικές, ανατρεπτικές, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Πρέπει επιτέλους να σταματήσουν όλα αυτά τα τρελά και τα παράλογα που ταλανίζουν τις τελευταίες δεκαετίες το χώρο αυτό.

Το χειρότερο είναι, πως, όπως εύστοχα έχει γραφτεί, όλες οι θεσμικές, θετικές μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία πενταετία, κάτω πολλές φορές από την πίεση μνημονιακών υποχρεώσεων, δεν ολοκληρώθηκαν, ούτε αξιοποιήθηκαν κατάλληλα. Επομένως, δεν μπόρεσαν να τελεσφορήσουν προς όφελος της βελτίωσης του Συστήματος και της σταδιακής μετάβασής του στη νέα εποχή. Όπως, άλλωστε, επεσήμανε και ο συνάδελφος, ο κύριος Καϊσάς, στην Επιτροπή, χρειάστηκε να περιμένουμε 40 χρόνια για την καθιέρωση του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, ένα ακόμη σύμπτωμα και αυτό των παθογενειών της νεοελληνικής πραγματικότητας.

Το Νομοσχέδιο που βαφτίστηκε στα λόγια «επαναστατικό» δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, αυτή είναι η γκρίζα πραγματικότητα. Ή αν θέλετε, η ωμή αλήθεια. Στο χαρτί αποτυπώνεται βέβαια ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο, με τη συγκρότηση, μέχρι το τέλος του χρόνου, εκατοντάδων Τοπικών Μονάδων Υγείας ανά την επικράτεια, ώστε να αποσυμφορηθούν Κέντρα Υγείας και νοσοκομεία. Δηλαδή, θέλετε να μας πείσετε κύριοι συνάδελφοι της συγκυβέρνησης, πως στην Ελλάδα, με τους ρυθμούς που όλοι ξέρουμε, θα συγκροτηθούν, θα στελεχωθούν και θα λειτουργούν σε τέσσερις μήνες 230 και πλέον νέες δομές υγείας, που θα καλύπτουν  σε πρώτη φάση το ένα τρίτο του πληθυσμού της χώρας.   Εδώ νοσοκομεία δεν έχουμε και εσείς φαντασιώνεστε σύγχρονες νέες δομές υγείας που θα δημιουργηθούν από την αρχή…

Αλλά η στελέχωση αυτών των μονάδων με το απαραίτητο ιατρικό, νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό απαιτεί προφανέστατα προσλήψεις, ώστε αυτές οι νέες ΤΟΜΥ να μπορέσουν να επιτελέσουν το έργο τους. Διότι, προφανώς δεν μπορείτε να αποσπάσετε γιατρούς από τα διαλυμένα Κέντρα Υγείας ή από τα νοσοκομεία μας που υπολειτουργούν.

Και αφού γίνεται λόγος για τα Κέντρα Υγείας: ως ανέκδοτο ακούνε οι συμπατριώτες μας τις δεσμεύσεις σας στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 για τη νέα δομή των κέντρων υγείας, στελεχωμένων με γιατρούς είκοσι και πλέον διαφορετικών ειδικοτήτων, με εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, φυσικοθεραπευτές, επισκέπτες υγείας κ.α.

 

Και εν πάση περιπτώσει, γιατί δεν μεριμνήσατε εδώ και δυο χρόνια για την ενίσχυση των παρατημένων κέντρων υγείας, με το ισχύον πλαίσιο; Στα Κουφάλια κάνατε τον κόπο να πάτε; Στο Ζαγκλιβέρι; Στη Μάδυτο; Εκεί να δείτε εγκατάλειψη. Μάλλον δεν σας τα λένε καλά από το γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη… Δεν σας εμπόδιζε κανείς να βελτιώσετε την κατάσταση. Απλά βολευτήκατε με το να αναθεματίζετε τους προηγούμενους…

Φοβάμαι, λοιπόν, πως το πρόβλημα σε μια χώρα που σύμφωνα με πρόσφατη συνέντευξη του υπουργού των Οικονομικών, του κυρίου Τσακαλώτου, δεν έχει πλήρη νομοθετική και πολιτική αυτονομία, είναι η οικονομική παράμετρος του νομοσχεδίου. Αναφέρετε ως βασική πηγή χρηματοδότησης το αβέβαιο εν πολλοίς ΕΣΠΑ. Και το χαρακτηρίζω έτσι, διότι ,αν θέλεις να κάνεις μια σοβαρή και αξιόπιστη μεταρρύθμιση στον ευαίσθητο χώρο της υγείας καλείσαι να εξασφαλίσεις πρώτιστα τη μακροπρόθεσμη χρηματοδότησή της. Αλλιώς κινδυνεύεις να μείνεις στο δρόμο από βενζίνη.

Μια δεύτερη, εξίσου σημαντική παράμετρος, είναι το ύψος της αποζημίωσης του προσωπικού που ΘΑ προσληφθεί για τη στελέχωση των νέων δομών, όσο και η αποζημίωση των ιδιωτών γιατρών που θα συνεργαστούν στο νέο αυτό μοντέλο. Και στις δύο περιπτώσεις, η εικόνα είναι πλήρως αποθαρρυντική: αντί να δίνουμε κίνητρα στους νέους επιστήμονες μας να δουλέψουν εδώ, να προσφέρουν στον τόπο μας, τους διώχνουμε στο εξωτερικό, όπου θα βρουν σαφώς πιο αξιοπρεπείς μισθούς.

Και μια παρατήρηση: σταματήστε να είστε όμηροι των ιδεοληψιών σας, ξέρουμε ότι βαθιά μέσα σας είστε κρατιστές. Σταματήστε να αντιμετωπίζετε τους ιδιώτες γιατρούς ως κομπάρσους!

Θα τους χρειαστούμε όλους τους επιστήμονες μας, όπως το παραδέχτηκε και ο εισηγητής του νομοσχεδίου, ο κύριος Παπαδόπουλος, εκεί όπου το δημόσιο σύστημα υγείας δεν μπορεί να οργανώσει επαρκείς, ποιοτικές υπηρεσίες.

Και επειδή εμείς στην Ένωση Κεντρώων δεν κάνουμε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση, οφείλουμε να επισημάνουμε και τα θετικά του Νομοσχεδίου.

Λέμε ΝΑΙ για παράδειγμα στο άρθρο 27 για την ίδρυση γενικού Νοσοκομείου στην Κάρπαθο, όπως και για το άρθρο 28, στην παροχή κινήτρων από τους ΟΤΑ για τη στελέχωση του Νοσοκομείου της Σαντορίνης. Το ίδιο και για το άρθρο 29, όπου επικροτούμε την ανάγκη της καλύτερης δυνατής στελέχωσης των Τμημάτων  Επειγόντων Περιστατικών, με την πρόσληψη 465 γιατρών.

Ακόμη, σωστή είναι η πρόβλεψη του άρθρου 73, η ρύθμιση που αφορά τη διαγραφή οφειλών ανασφάλιστων πολιτών. Είναι μια ρύθμιση προς το συμφέρον της βαριά δοκιμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας.

Όσον αφορά τώρα στην καθιέρωση του θεσμού του οικογενειακού γιατρού με το άρθρο 6: συζήτησα με γιατρούς φίλους μου την πρόβλεψη του νομοσχεδίου για έναν γιατρό ανά 2000 εγγεγραμμένους ενήλικες. Όλοι μου τόνισαν πως το νούμερο αυτό είναι υπερβολικό, ο γιατρός δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στα καθήκοντα του. Επίσης προτρέπουμε την ηγεσία του Υπουργείου να αφήσει τους πολίτες να επιλέξουν ελεύθερα τον οικογενειακό γιατρό της αρεσκείας τους, με δεδομένο πως οι σχέσεις μεταξύ γιατρού και ασθενή έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Ενστάσεις και αμφιβολίες έχουμε για το άρθρο 12. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου έχει θεσμοθετηθεί η απαγόρευση χορήγησης φαρμάκων χωρίς ιατρική συνταγή. Εμείς εδώ, με το νομοσχέδιο αυτό, νομοθετούμε  την άσκηση ιατρικών πράξεων από μη ιατρούς, όπως για παράδειγμα από μαίες… Τιμούμε και αναγνωρίζουμε τη σημαντική προσφορά των μαιών και μαιευτών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, πλην όμως, πρέπει να υπάρχουν σαφείς και διακριτοί ρόλοι.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω τα εξής: τα δείγματα γραφής που έχει δείξει αυτή η κυβέρνηση εδώ και δύο χρόνια εγείρουν σοβαρότατες αμφιβολίες σχετικά με την υλοποίηση, με την εφαρμογή στην πράξη των προβλέψεων του Νομοσχεδίου. Με όρους του παρελθόντος, με ιδεολογικές εμμονές, με σχέδια ουτοπικά, η Ελλάδα δεν μπορεί να πάει μπροστά.

Επιτέλους, καταλάβετε το, δεν είμαστε στη δεκαετία του ΄80, ούτε ο Αλέξης Τσίπρας είναι ο Ανδρέας Παπανδρέου. Και σίγουρα κύριε Υπουργέ, αν και ξέρω ότι εργάζεστε σκληρά, χρειάζεστε ακόμη πάρα πολλή δουλειά για να φτάσετε στο μέγεθος του αείμνηστου Γιώργου Γεννηματά…