ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΦΩΚΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ- ΟΥΤΕ ΛΕΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

fokas-nea-foto

Τον αφανισμό του τουρισμού κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη και την πλήρη αδιαφορία των αρμόδιων Υπουργών Τουρισμού, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καταγγέλλει με ερώτηση του στη Βουλή ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Ένωσης Κεντρώων Αριστείδης Φωκάς.
Συγκεκριμένα ο κ. Φωκάς αναφέρεται στην καθίζηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αναφέροντας πως από τα 34 πλοία που έφτασαν στην πόλη το 2015, για το 2017 αναμένονται μόλις 5.
Σημειώνει ακόμη, πως σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής με θέμα «Δυνατότητες και προοπτικές της κρουαζιέρας» στην Ελλάδα, όχι μόνο δεν ειπώθηκε ούτε λέξη για τη Θεσσαλονίκη, αλλά αντίθετα, ο κύριος Κουρουμπλής διατύπωσε την άποψη πως θα υπάρχει και αναστροφή του γενικότερου αρνητικού κλίματος, που προέβλεπε αρχικά πτώση 40% στην κρουαζιέρα σε πανελλαδικό επίπεδο. Η μεγάλη αυτή πτώση είχε ως άμεση συνέπεια να «παγώσει» το προγραμματισμένο για φέτος «lifting» του επιβατικού σταθμού από την ΟΛΘ ΑΕ, αλλά και το κονδύλιο ύψους 20 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί για τη δημιουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στην προβλήτα 2 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Σε σχετική δήλωση του ο κ. Φωκάς επισημαίνει τα εξής:
«Η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η βόρεια Ελλάδα έχουν αποκλειστεί από την αναπτυξιακή δυναμική της κρουαζιέρας. Το καλοκαίρι του 2017 μπορεί να θεωρείται χαμένο, από τη στιγμή που μόλις 5 πλοία θα δέσουν στο λιμάνι τους επόμενους μήνες, με προφανείς δυσμενείς συνέπειες για την οικονομική ζωή της πόλης. Αντιλαμβάνομαι την πτώση, λόγω των ιδιαίτερων πολιτικών συνθηκών που επηρεάζουν όλη την ανατολική Μεσόγειο, δεν μπορώ να δεχτώ την καθίζηση. Και προπάντων, αδυνατώ να κατανοήσω την αισιοδοξία των αρμόδιων Υπουργών, του κυρίου Κουρουμπλή και της κυρίας Κουντουρά, που προφανέστατα θεωρούν δεδομένη την απουσία της Θεσσαλονίκης από τον τουριστικό χάρτη της κρουαζιέρας! Η στάση τους μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον προκλητική απέναντι στη βόρεια Ελλάδα».

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Προς: 1) Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και 2) Υπουργό Τουρισμού
Θέμα: Η «εξαφάνιση» των κρουαζιερόπλοιων από τη Θεσσαλονίκη ματαιώνει τις επενδύσεις στον ΟΛΘ

Μιλώντας στη συνεδρίαση με θέμα «Δυνατότητες και προοπτικές της κρουαζιέρας» της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωσε ότι, ενώ πριν από τρεις μήνες η εκτίμηση ήταν πως θα έχουμε τουλάχιστον 40% μείωση στην κρουαζιέρα, με τη δουλειά της Υπουργού Τουρισμού, «με το τρέξιμο που έκανε στις διεθνείς συναντήσεις και με τις επαφές που είχε ώστε να περιορίσει τις επιπτώσεις του ότι η κρουαζιέρα δεν είχε πια δυνατότητα να πάει σε λιμάνια της Τουρκίας και της Αιγύπτου», στο τέλος του χρόνου το αποτέλεσμα θα είναι πολύ διαφορετικό από την αρχική εκτίμηση.
Επειδή ακόμα και η επιβεβαίωση της αρχικής εκτίμησης θα φάνταζε… ευλογία για τη Θεσσαλονίκη, όπου ο τουρισμός κρουαζιέρας έχει στην ουσία αφανιστεί (οι συνολικές προγραμματισμένες αφίξεις για φέτος στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας ανέρχονται σε πέντε –εκ των οποίων οι τρεις τον Οκτώβριο– τη στιγμή που το 2015 είχαν καταπλεύσει 34 κρουαζιερόπλοια και το 2016 είχαν αφιχθεί 30.000 επιβάτες).
Επειδή οι αποθαρρυντικές –τουλάχιστον μέχρι το 2019– προοπτικές για την κρουαζιέρα στη Βόρεια Ελλάδα έχουν «παγώσει» το προγραμματισμένο για φέτος «lifting» του επιβατικού σταθμού από την ΟΛΘ ΑΕ, αλλά και το κονδύλιο ύψους 20 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί για τη δημιουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στην προβλήτα 2 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Επειδή η θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στην «καρδιά» του κέντρου της πόλης, ευνοεί την εύκολη και με τα πόδια πρόσβαση στην αγορά, ενώ η συμπρωτεύουσα μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για ημερήσιες εκδρομές σε παγκοσμίου ενδιαφέροντος ιστορικά σημεία (Όλυμπος, Βεργίνα, Πέλλα, Αμφίπολη, Στάγειρα και ‘Αγιον Όρος μεταξύ άλλων).
Επειδή ο τουρισμός κρουαζιέρας μόνο θετικές επιπτώσεις μπορεί να έχει για την τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης και την υγιή και βιώσιμη τουριστική της ανάπτυξη, σε αντίθεση με τις ανησυχίες που υπάρχουν για τις τοπικές νησιωτικές τουριστικές οικονομίες (ιδιαίτερα όσον αφορά τη φέρουσα ικανότητα πολλών μικρού και μεσαίου μεγέθους νησιών).

Ερωτώνται οι συναρμόδιοι υπουργοί:
1. Είχε προβλεφθεί η κατάρρευση του τουρισμού κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη; Η δουλειά που είχε γίνει για τον περιορισμό των επιπτώσεων της τρέχουσας συγκυρίας είχε ως στόχευση και το λιμάνι της συμπρωτεύουσας;
2. Ποια μέτρα προτίθεστε να λάβετε για να σωθεί οτιδήποτε κι αν σώζεται από τη φετινή σαιζόν;
3. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την αξιοποίηση στο μέλλον των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Θεσσαλονίκης στον τουρισμό κρουαζιέρας;