“Διαβάζοντας με τη Σίσσυ” Σέρλοκ Χολμς: οι “Σύγχρονοι Ορίζοντες” και ο Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ

γράφει η Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά* |

Η Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά με την Αγνή Παγούνη των εκδόσεων “Σύγχρονοι Ορίζοντες”.

Η 16η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης που έλαβε χώρα 09-12/05/2019 στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης ΔΕΘ-HELEXPO με δυνατούς χορηγούς – υποστηρικτές, πλήθος συμμετοχών και εκατοντάδες επισκέπτες, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία. Εμείς με την εκπομπή “Διαβάζοντας με τη Σίσσυ” και την ομώνυμη στήλη της στο portal www.radio1d.gr κλείσαμε το φετινό μας αφιέρωμα σε τούτη τη γιορτή των βιβλίων και των τεχνών γύρω, επισκεπτόμενοι τον ιδιαίτερα αγαπημένο εκδοτικό οίκο “Σύγχρονοι Ορίζοντες”.

Η Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά με τον εκδότη Δημήτρη Διαμαντή και τη σύζυγό του Αγνή Παγούνη στο σταντ των εκδόσεων “Σύγχρονοι Ορίζοντες”.

Ο εκδοτικός οίκος “Σύγχρονοι Ορίζοντες”, από το 1998 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, εκδίδει, με συνέπεια και συνέχεια, στοχεύοντας στον ώριμο ηλικιακά Αναγνώστη, αλλά και το παιδί και τον έφηβο, λογοτεχνικά έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, μελέτες και δοκίμια, λευκώματα, αρχαίους Έλληνες και Βυζαντινούς συγγραφείς, βιβλία μαγειρικής, βιβλία για τη ζωή, την υγεία και την οικογένεια, το θέατρο και τον κινηματογράφο ή την ιστορία και την πολιτική. Πιστοί στην κλασική ρήση, ότι πολιτισμός σημαίνει κατά πρώτον Λόγο, Γραφή και Ανάγνωση, οι εκδόσεις «Σύγχρονοι Ορίζοντες», θεωρώντας ότι το βιβλίο αποτελεί το κατ’ εξοχήν πολιτισμικό αγαθό και το μονιμότερο μέσο πνευματικής καλλιέργειας, επιδόθηκαν αποδοτικά σ΄αυτό με επιτυχία. Υπηρετώντας τη γνώση και την τέχνη του λόγου, παραμέτρους απαραίτητες για έναν εκδοτικό οργανισμό, οι εκδότες αισιοδοξούν ότι, παρά τη γενικευμένη ευτέλεια της εποχής μας, η ποιότητα στο τέλος θα νικήσει και ο εξανθρωπισμός του ανθρώπου θα συνεχιστεί τόσο με το βιβλίο όσο και με άλλα πρόσφορα μέσα.

Η Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά και η Αγνή Παγούνη των εκδόσεων “Σύγχρονοι Ορίζοντες” με Σέρλοκ Χολμς και Άρθουρ Κόναν Ντόιλ ανά χείρας.

Στο σταντ των εκδόσεων “Σύγχρονοι Ορίζοντες” μας περίμενε μια έκπληξη! Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζονται σε τέσσερις τόμους όλα τα έργα του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, τέσσερα μυθιστορήματα και πενήντα έξι διηγήματα, πολλά από τα οποία παρέμεναν ανέκδοτα για τους Έλληνες αναγνώστες, με ήρωα τον θρυλικό Σέρλοκ Χολμς, τον πιο διάσιμο ντετέκτιβ της παγκόσμιας αστυνομικής λογοτεχνίας. Πρόκειται για μια πολυτελή, εξαιρετικά ποιοτική και προσεγμένη έκδοση από κάθε άποψη. Το δε χαρτί της, εξώφυλλα και έσω φύλλα, θέλεις να το αγγίζεις συνέχεια!

Ο Άρθουρ Κόναν Ντόιλ γεννήθηκε στο Εδιμβούργο το 1859. Σπούδασε ιατρική, την οποία όμως γρήγορα εγκατέλειψε για χάρη της λογοτεχνίας, έχοντας τη φιλοδοξία, αρχικά, να γίνει γνωστός γράφοντας ιστορικά μυθιστορήματα και δοκίμια. Έγραψε διηγήματα και μυθιστορήματα ιστορικά, αστυνομικά, μυστηρίου και αγωνίας, επιστημονικής φαντασίας, ιστορικές μελέτες, καθώς επίσης και ένα δίτομο έργο για τον πνευματισμό. Ήταν όμως ο περίφημος Σέρλοκ Χολμς, που πρωτοεμφανίστηκε στο μυθιστόρημά του “Σπουδή στο κόκκινο”, το 1887, που τον έκανε ευρύτερα γνωστό. Ο Ντόιλ επηρεάστηκε από τον Έντγκαρ Άλαν Πόε και τον Γουίλκι Κόλινς, χρησιμοποίησε όμως επιστημονική μεθοδολογία και τεχνογνωσία για να δημιουργήσει μυθιστορήματα που ικανοποιούν πλήρως τους αναγνώστες, οι οποίοι επιζητούν αληθοφάνεια και δικαίωση του καλού. Το 1902 χρίστηκε ιππότης (λαμβάνοντας τον τίτλο του Σερ). Πέθανε στις 7 Ιουλίου 1930.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο φτωχός Σκωτσέζος γιατρός Arthur Conan Doyle δημιούργησε με την πένα του ένα ντετέκτιβ προικισμένο με εξαιρετική ευφυΐα, ιδιαίτερη παρατηρητικότητα και επαγωγική σκέψη που κατόρθωνε να λύσει ακόμα και τα πιο πολύπλοκα και σκοτεινά μυστήρια. Ο λονδρέζος ντετέκτιβ, με την χαρακτηριστική κάπα, το βρετανικό καπελάκι κυνηγιού και την διάσημη πίπα του, εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1887 στην ιστορία «Σπουδή στο Κόκκινο», όπου γνωρίζεται με τον σύντομα πιστό του βοηθό δρ. Watson· ακολούθησε το «Σημάδι των Τεσσάρων», αλλά ήταν με τη δημοσίευση των σύντομων ιστοριών του ντετέκτιβ στο περιοδικό The Strand, το 1891, που έγινε ευρύτερα γνωστός και ιδιαίτερα δημοφιλής στο αναγνωστικό κοινό της εποχής. Το όνομα του Sherlock Holmes σύντομα έγινε πιο γνωστό και αναγνωρίσιμο από αυτό του δημιουργού του.

Ο κριτικός Φ. P. Κίρτινγκ υποστηρίζει ότι η εμφάνιση του Holmes το 1887 σηματοδοτεί την αρχή της αστυνομικής ιστορίας ως είδος. Η υπερβολική δημοσιότητα που έλκει όμως ο ήρωας, κουράζουν τον δημιουργό του, ο οποίος ήδη τον Νοέμβριο του 1891 αναφέρει σε μια επιστολή προς τη μητέρα του: «Σκέφτομαι να σκοτώσω τον Χολμς και να τον ξεφορτωθώ μια και καλή. Με αποσπά από άλλα πράγματα». Ο συγγραφέας ερεύνησε προσεκτικά τις δυνατότητες και σχεδίασε το θάνατο του πνευματικού του τέκνου, που δημοσιεύτηκε το 1893 πάλι στο περιοδικό The Strand: o Sherlock πέφτει από τον καταρράκτη Reichenbach στην Ελβετία, μαζί με τον αιώνιο εχθρό του, τον σατανικό καθηγητή Moriarty, στην σύντομη ιστορία «To τελικό πρόβλημα». Το κοινό όμως δεν διατίθεται καθόλου να αποδεχθεί αυτή την εξέλιξη και η κατακραυγή αναγκάζει τον A. C. Doyle να επαναφέρει στη ζωή τον ήρωά του με την «Περιπέτεια του Άδειου Σπιτιού» το 1903 για να συνεχίσει την εκπληκτική του πορεία στο χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος.

Ο Sherlock ζούσε σαν μποέμ στην οδό Baker του Λονδίνου, ενώ ο συμπαθής σύντροφός του στη λύση των μυστηρίων Δρ. Watson ήταν αυτός που κατέγραφε τις περιπέτειές τους και όπως μας πληροφορεί, ο Sherlock ενίοτε, ελλείψει κάποιας ενδιαφέρουσας υπόθεσης, κατέφευγε στη χρήση κοκαΐνης και μορφίνης, αμφότερα νόμιμα ναρκωτικά της εποχής εκείνης. Ο ίδιος συστήνεται στο κοινό ως εξής: «Το όνομά μου είναι Σέρλοκ Χολμς. Δουλειά μου, να γνωρίζω όσα οι άλλοι αγνοούν. Σε κάθε περίπτωση, έμαθα να ζω από την εξυπνάδα μου, αν και συχνά κινδύνεψε η ζωή μου (τρεις φορές από άντρες και μία από γυναίκα)» κι συμπληρώνει: «Εδώ που τα λέμε, η κοινωνία είναι τυχερή που δεν έγινα εγκληματίας. Μιλώ έτσι, γιατί διαθέτω σύνθετο μυαλό, όπως οι περισσότεροι εγκληματίες».

Ο Sherlock υπήρξε επίσης ο πρώτος ιδιωτικός ντετέκτιβ που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο, αφού η παρθενική αποτύπωσή του σε φιλμ έγινε το 1903 στο «Sherlock Holmes baffled», όταν η έβδομη τέχνη έκανε μόλις τα πρώτα της βήματα. Η εξαφανισμένη πια πρώτη ταινία με τον δαιμόνιο ντετέκτιβ δεν έχει μείνει στην ιστορία ως περιπέτεια αστυνομικού μυστηρίου αλλά ως αφορμή για ένα φωτογραφικό πείραμα, αφού παραγωγός εταιρεία ήταν η American Mutoscope Company του εφευρέτη Thomas Edison. [Πηγή: https://tvxs.gr }

Είστε λάτρεις των γραμμάτων, των τεχνών, του πολιτισμού και της αισθητικής κουλτούρας; Τότε ελάτε μαζί μας! “Διαβάζοντας με τη Σίσσυ”… μας διαβάζετε καθημερινά εδώ στο portal του Ράδιο Έναντι και μας ακούτε ζωντανά, κάθε Πέμπτη 19:00 – 21:00, διαδικτυακά στο ψηφιακό ραδιόφωνο www.radio1d.gr + Facebook Live + YouTube Channel! Μένουμε συντονισμένοι!

*Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά ΜΑ, ΒΑ, φιλόλογος – συγγραφέας – ραδιοφωνική παραγωγός