Έξι φορείς για έναν έλεγχο! -Διάτρητο το σύστημα ελέγχου για τα «τρελά φορτηγά»

Αδυναμία συστηματικών ελέγχων που δημιουργούν «τρύπες» στην ασφάλεια των οδικών εμπορευματικών μεταφορών καταδεικνύουν τα πρόσφατα δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται φορτηγά.

 

Οι έλεγχοι από τα μεικτά κλιμάκια των περιφερειών, στα οποία συμμετέχει και η αστυνομία, η τροχαία, οι λιμενικοί και οι τελωνειακοί υπάλληλοι φαίνεται ότι έχουν ατονήσει τον τελευταίο καιρό.

 

Αυτός είναι και ο λόγος που το υπουργείο Υποδομών προχωρεί σε αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια των εμπορευματικών μεταφορών θεσπίζοντας μεταξύ άλλων και την άμεση πληρωμή των προστίμων για τις πολύ επικίνδυνες παραβάσεις των φορτηγών αλλά και την ακινητοποίησή τους σε τέτοιες περιπτώσεις. Οι αλλαγές θα ενσωματωθούν σε πολυνομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τον Νοέμβριο στη Βουλή.

 

Στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι να ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο των ελέγχων στα φορτηγά, καθώς σήμερα στο πεδίο αυτό εμπλέκονται πάνω από έξι διαφορετικοί φορείς! Πολλοί εκ των απασχολουμένων σ’ αυτούς μάλιστα εκτελούν τους ελέγχους ως πάρεργο για διάστημα δύο ωρών μετά το κανονικό ωράριο στις υπηρεσίες τους.

 

46.000 παραβάσεις

 

«Το θέμα των ελέγχων από όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου πρέπει να αποκτήσει έναν χαρακτήρα μονιμότητας και τελικά να περιβληθεί με τον τύπο του νόμου» σημείωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μιλώντας σε εκπαιδευτική διημερίδα για την οδική ασφάλεια, ενώ ανακοίνωσε ότι υφίσταται πρόταση νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα συμπεριλάβει όλες τις ανάγκες σε έναν νόμο.

 

Να σημειωθεί ότι μόνο κατά τη διάρκεια πιλοτικού προγράμματος ελέγχων του υπουργείου, από τον Μάιο έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, βεβαιώθηκαν 46.705 παραβάσεις σε ελληνικά φορτηγά και 14.000 σε αλλοδαπά. Από αυτές, πολύ σοβαρές κρίθηκαν οι 800 σε ελληνικά και οι 350 σε ξένα φορτηγά. Να σημειωθεί, πάντως, ότι στο ελληνικό οδικό δίκτυο κυκλοφορούν πολλαπλάσια ελληνικά φορτηγά από ό,τι ξένα.

 

Η νέα νομοθετική πρόταση του υπουργείου αναμένεται να περιλαμβάνει πέντε βασικές αλλαγές:

 

  • Κωδικοποίηση της πολυνομοθεσίας στο ζήτημα των ελέγχων.

 

  • Δυνατότητα στους παραμεθόριους δήμους όλης της Ελλάδας να συστήσουν τα δικά τους μεικτά κλιμάκια ελέγχων στο πρότυπο αυτών που λειτουργούν οι περιφέρειες.

 

  • Δυνατότητα άμεσης πληρωμής των προστίμων για τις παραβάσεις φορτηγών. Παράλληλα γίνεται προσπάθεια να καταστεί δυνατή και η online πληρωμή των προστίμων αφού στις περιπτώσεις που ακινητοποιούνται φορτηγά τα Σαββατοκύριακα δεν λειτουργεί φορέας που να δέχεται πληρωμές. Η άμεση πληρωμή ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους δήμους κοντά στα σύνορα, οι οποίοι έχουν συσσωρευμένα ανεξόφλητα πρόστιμα κυρίως από παραβάτες οδηγούς αλλοδαπών φορτηγών που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και τα 800.000 ευρώ. Από πολλά ξένα φορτηγά κατά τη διάρκεια των ελέγχων αφαιρούνται οι πινακίδες μέχρι να πληρωθεί το πρόστιμο. Ωστόσο αρκετοί οδηγοί επιστρέφουν στην πατρίδα τους, βγάζουν νέες πινακίδες και ξαναπερνούν τα ελληνικά σύνορα χωρίς να πληρώνουν το πρόστιμο. Παράλληλα συχνά δεν βεβαιώνονται παραβάσεις σε ξένα φορτηγά καθώς οι Ελληνες ελεγκτές αδυνατούν να πιστοποιήσουν την εγκυρότητα των αμετάφραστων ξένων εγγράφων και οι οδηγοί προσποιούνται ότι δεν μιλούν άλλη γλώσσα.

 

  • Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, συσχετισμός τους με τις ποινές και εξορθολογισμός των προστίμων. Τα πρόστιμα αναμένεται να ξεκινούν από 100 ευρώ για τις μικρές παραβάσεις και να φτάνουν τα 5.000 ευρώ και την ακινητοποίηση του οχήματος για τις πολύ επικίνδυνες. Στην κατηγορία των πολύ επικίνδυνων παραβάσεων εντάσσονται οι σοβαρές βλάβες σε μηχανικά μέρη, φρένα, λάστιχα, το υπέρβαρο φορτίο και η μη σωστή ασφάλιση του μεταφερόμενου εμπορεύματος.

 

  • Δημιουργία σε δεύτερο χρόνο ενός ενιαίου φορέα ελέγχων με τη συνεργασία της Αστυνομίας, των Περιφερειών, του ΣΔΟΕ, των φορολογικών αρχών και του Λιμενικού, ο οποίος θα αποτελεί έναν μόνιμο θεσμό. Στόχος είναι οι έλεγχοι να γίνονται συντονισμένα από ελεγκτές αποκλειστικής απασχόλησης ώστε το κρίσιμο αυτό θέμα να μην αποτελεί πάρεργο ορισμένων υπαλλήλων.

 

Παραλίγο νέα τραγωδία με φορτηγό

 

Μνήμες από το πολύνεκρο δυστύχημα της Εγνατίας ξύπνησε η καραμπόλα που σημειώθηκε χθες το πρωί στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, στο ρεύμα καθόδου. Λίγο μετά την έξοδό του από την Αττική Οδό, ο αυτοκινητιστής -που μετέφερε σακιά με αλεύρι- διαπίστωσε ότι τα φρένα του δεν έπιαναν και αποφάσισε να ρίξει το βαρύ όχημά του στα δεξιά του δρόμου.

 

Παρόλο που 15 αυτοκίνητα υπέστησαν ζημιές, μόνο δύο οδηγοί τραυματίστηκαν κι εκείνοι ελαφρά. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Βούλγαρος οδηγός διέθετε ευρωπαϊκό δίπλωμα, του οποίου όμως η ισχύς είχε λήξει στην Ελλάδα.

 

Πηγή: Έθνος