Όλη η αλήθεια για το νέο νόμο Κατσέλη

ΦΩΤΟ: FOSPHOTOS

ΦΩΤΟ: FOSPHOTOS

Ο νέος νόμος Κατσέλη και οι όροι που εμπεριέχει σχετικά με τον τρόπο ρύθμισης των κόκκινων δανείων αποτελεί στην ουσία ένα Νομοθετικό Πραξικόπηματο που επέφερε η πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Και αυτό επειδή ήδη οι τράπεζες ξεκίνησαν να εκτοξεύουν τις πρώτες τους «απειλές» προς τους πανικόβλητους δανειολήπτες.

Για το ζήτημα των κόκκινων δανείων, η ΕΚΤ, με την από 10/04/2015 γνωμοδότησή της, είχε προηγουμένως απορρίψει όλες τις προτάσεις της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ και γνωμοδότησε υπέρ της άμεσης απελευθέρωσης των πλειστηριασμών, της υιοθέτησης του νέου κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών και του συνεργάσιμου δανειολήπτη και υπέρ του περιορισμού της προστασίας της πρώτης κατοικίας μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με το προκλητικό για την κατάσταση την οποία βιώνει σήμερα η χώρα μας σκεπτικό ότι, δήθεν, η ευρεία προστασία της πρώτης κατοικίας και η αναστολή των πλειστηριασμών, έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη νοοτροπία των πληρωμών στην Ελλάδα.

Από το περιεχόμενο της ανωτέρω απόφασης αριθ. 148/10/5.10.2015 της ΕΠΑΘ (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), προκύπτει πέρα πάσης αμφιβολίας ότι, η Τράπεζα της Ελλάδος, υιοθέτησε πλήρως την από 10/04/2015 Γνωμοδότηση της ΕΚΤ ενώ, παράλληλα, αγνόησε εντελώς προκλητικά την Κυβέρνηση και, ειδικότερα, τις προγραμματικές δηλώσεις και τις δεσμεύσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού και τις προτάσεις των συναρμοδίων υπουργών για το φλέγον ζήτημα των κόκκινων δανείων, που αναμένονταν σε κάθε περίπτωση να νομοθετηθούν, το αργότερο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Η Τράπεζα της Ελλάδος και ο διοικητής της, Γιάννης Στουρνάρας, διέπραξαν κυριολεκτικά ένα πρωτοφανές «νομοθετικό πραξικόπημα», αφού εκμεταλλεύθηκαν χωρίς κανέναν δισταγμό, αβίαστα και αβασάνιστα, το νομοθετικό κενό της έλλειψης προστασίας για την πρώτη κατοικία από τους πλειστηριασμούς – που έληξε την 31/12/2014 – και την καθυστέρηση της κυβέρνησης να θεσπίσει το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα κόκκινα δάνεια και, έτσι, η ΕΠΑΘ, με μόνη την απόφαση 148/10/5.10.2015 (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), έσπευσε άρον-άρον να νομοθετήσει από μόνη της σχετικά με το μείζον κοινωνικό ζήτημα των κόκκινων δανείων και την προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς, κινούμενη κυριολεκτικά στο όριο της νομοθετικής ευχέρειας που της παρέχεται δια του άρθρου 55Α του Καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος και της πράξης της Εκτελεστικής της Επιτροπής υπ’ αριθ. 01/20.12.2012, «Ανασύσταση Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων και ανάθεση αρμοδιότητας» (ΦΕΚ Β΄ 3410), όπως ισχύει μετά την τροποποίηση της με την Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής 40/30.5.2014 «Τροποποίηση των Πράξεων Εκτελεστικής Επιτροπής 1/20.12.2012, 4/8.1.2013 και 6/8.1.2013» (ΦΕΚ Β΄ 1567).

Ειδικότερα, μετά και τις δηλώσεις της Προέδρου της Εθνικής Τράπεζας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Λούκας Κατσέλη, με την απόφαση 148/10/5.10.2015 της ΕΠΑΘ (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), άνοιξε κυριολεκτικά ο δρόμος για τους πλειστηριασμούς ακόμη και της πρώτης και μοναδικής κατοικίας χαμηλής αντικειμενικής αξίας, ακόμη και μικρότερης των 100.000 ευρώ, για όλους τους δανειολήπτες που δεν θα λάβουν το νεοεισαχθέν «πιστοποιητικό τραπεζικών φρονημάτων» ως Συνεργάσιμοι Δανειολήπτες και, έτσι, δεν θα μπορέσουν να συμμορφωθούν με τις προειδοποι¬ήσεις και δεν θα σπεύσουν να γίνουν συνεργάσιμοι με τις τράπεζες.

Ο θεσμός του «Συνεργάσιμου Δανειολήπτη», θεσπίστηκε παρά φύση, αυθαίρετα και μονομερώς από την Τράπεζα της Ελλάδος, χωρίς να έχει αντίστοιχα θεσπιστεί ο θεσμός του «Συνεργάσιμου Τραπεζίτη» ενώ, ο «Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών», που θεσπίστηκε επίσης μονομερώς από την ΤτΕ, δεν αντισταθμίστηκε με έναν, έστω και στοιχειώδη, «Κώδικα Αξιοπρέπειας των Δανειοληπτών». Κατά την απόφαση 148/10/5.10.2015 της ΕΠΑΘ (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), η υιοθέτηση του θεσμού του Συνεργάσιμου Δανειολήπτη προσβάλλει την ηθική, την ιστορία και την αξιοπρέπεια της ελληνικής Κυβέρνησης. Επιτρέπει να χαρακτηριστούν δανειολήπτες ως «μη Συνεργάσιμοι», με συνέπεια, κατά το γράμμα της απόφασης 148/10/5.10.2015 της ΕΠΑΘ (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), το εκπλειστηρίασμα της μοναδικής κατοικίας τους με νομικές διαδικασίες fast track, που θα μπορούν να κινήσουν τα χρεοκοπημένα και ενισχυμένα με δημόσιους χρηματοδοτικούς πόρους, ελληνικά τραπεζικά ιδρύματα.

Η απόφαση 148/10/5.10.2015 της ΕΠΑΘ (ΦΕΚ 2219/15.10.2015), θα οδηγήσει, κόντρα σε κάθε προεκλογική δέσμευση, αντίθετα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ σε μαζικούς πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας. Στην Τράπεζα της Ελλάδος έχει εκχωρηθεί το δικαίωμα να νομοθετεί από μόνη της, για όλα τα ζητήματα που άπτονται του σκοπού και του καταστατικού της. Θα υποχρεωθούν όλοι οι φτωχοποιημένοι δανειολήπτες να γίνουν συνεργάσιμοι δηλωσίες, νομιμοποιώντας έτσι στην πράξη εκατοντάδες χιλιάδες παράνομες, ανήθικες, αισχροκερδείς, καταχρηστικές και προδήλως άκυρες πιστωτικές συμβάσεις και αντικαθιστώντας αυτές με τις νέες των προτεινομένων ρυθμίσεων, εξαναγκαζόμενοι υπό τον εφιάλτη των πλειστηριασμών να παραιτηθούν των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους, που δεν μπορούν να ανατραπούν ή να περιοριστούν από κανένα μνημόνιο και, ακόμη, να εξαναγκαστούν εκβιαζόμενοι οι δανειολήπτες να αναγνωρίσουν τα υπόλοιπα των πιστωτικών τους συμβάσεων ως δήθεν βέβαια και εκκαθαρισμένα, ενώ σήμερα αυτά κρίνονται ως ανεκκαθάριστα και ανεπίδεκτα εκτέλεσης, σύμφωνα την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία και τη νομολογία των δικαστηρίων όλης της χώρας. Οι δανειολήπτες θα πρέπει να υποχρεωθούν να γίνουν συνεργάσιμοι, κόντρα στα ατομικά οικονομικά τους συμφέροντα, των οποίων οι τράπεζες έχουν απωλέσει τις πιστωτικές τους συμβάσεις, νομιμοποιώντας έτσι στην πράξη την βαριά αμέλεια των τραπεζών, εκ της οποίας, με δική τους μόνον υπαιτιότητα, απώλεσαν τις πρωτότυπες πιστωτικές συμβάσεις των δανειοληπτών, τις οποίες επιχειρούν τώρα να ανακτήσουν δια της πλαγίας οδού, με τις νέες συμβάσεις των προτεινόμενων, συνεργάσιμων ρυθμίσεων.

Σ.Α / Radio1d.gr