Όχι άλλα τροχαία ατυχήματα έξω από τα Πανεπιστήμια

Δράσεις για να σταματήσουν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα τόσο στην Εγνατία Οδό όσο και στους υπόλοιπους δρόμους του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας αναλαμβάνουν φορείς τόσο εντός των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όσο και εκτός. 

 

Το τμήμα της Εγνατίας Οδού ανάμεσα στο Πα.Μακ. και στη Φοιτητική Λέσχη του Α.Π.Θ. αποτελεί ένα σημείο υψηλής επικινδυνότητας για τους πεζούς (που στην πλειοψηφία τους είναι φοιτητές) λόγω των συνθηκών της κυκλοφορίας και της απουσίας ουσιαστικών μέτρων ασφαλείας.

 

Υπάρχουν περιπτώσεις δηλαδή, όπου ο δύο λωρίδες κυκλοφορίας είναι ασφυκτικά γεμάτες και οδηγοί -κυρίως δίτροχων- οδηγούν ΠΑΝΩ στη διαγράμμιση που διαχωρίζει τις λωρίδες με σκοπό να προσπεράσουν ή να προπορευτούν, αγνοώντας την πιθανή ύπαρξη πεζών που στάθηκαν εκεί επειδή προέκυψε ανάγκη. Σε άλλες περιπτώσεις, όπου στο σημείο δεν υπάρχει συμφόρηση και ο δρόμος είναι άδειος, παρατηρείται πολύ συχνά οχήματα (δίτροχα και τετράτροχα) να αναπτύσσουν ιλιγγιώδεις ταχύτητες -που εννοείται πως απαγορεύονται ρητά από τον Κ.Ο.Κ.- με άμεσο κίνδυνο να παρασύρουν οποιονδήποτε τύχει να βρίσκεται ακόμα και στο πεζοδρόμιου του εν λόγω σημείου, που στην περίπτωση της πλευράς της Λέσχης του Α.Π.Θ. είναι εμφανώς προβληματικά και ακατάλληλο λόγω του μεγέθους και της θέσης του.

 

Πριν από 2 εβδομάδες, την Κυριακή 8 Μαρτίου συνέβη το γνωστό πλέον δυστύχημα στο συγκεκριμένο σημείο και συγκλόνισε όλη την πόλη. Πρέπει όμως να αναφερθεί ότι αυτό το δυστύχημα ήταν το σημαντικότερο, ίσως, αλλά μόνο ένα από τα πολλά που συμβαίνουν κάθε μήνα στο σημείο αυτό. Η πιθανή μη γνωστοποίηση των άλλων ατυχημάτων, που είναι αποτέλεσμα του μικρού τραυματισμού που συνήθως υφίσταται ο παθών, δε σημαίνει ότι μπορούν να αγνοηθούν και να μη συνυπολογιστούν στις ζημιές που προκαλούνται στους πεζούς που διαβαίνουν αυτό το τμήμα της Εγνατίας.

 

Αμέσως μετά το θανατηφόρο ατύχημα της 8ης Μαρτίου φοιτητές του Πα.Μακ. δραστηριοποιήθηκαν με στόχο την συσπείρωση και καταγραφή της δυσφορίας φοιτητών και πολιτών για την κατάσταση που περιγράφτηκε παραπάνω και την αίτηση βελτίωσης της ασφάλειας του συγκεκριμένου σημείου από τις αρμόδιες αρχές. Έτσι, συγκεντρώθηκαν 1.100 υπογραφές φοιτητών και πολιτών για το προαναφερθέν αίτημα. Αρωγός και υποστηρικτής της προσπάθειας αυτής είναι η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών η οποία επί χρόνια μάχεται για τα στοιχειώδη δικαιώματα που πρέπει να κατακτήσουν οι πεζοί στη Θεσσαλονίκη.

 

Φοιτητές του Πα.Μακ., του Α.Π.Θ. και του Α.Τ.Ε.Ι.Θ., Πολίτες της Θεσσαλονίκης και μέλη της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, ζητάνε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το συντομότερο δυνατό -μετά από προφορική χρονική δέσμευση- μέτρα για μεγαλύτερη προστασία και ασφάλεια των πεζών που χρησιμοποιούν το τμήμα της Εγνατίας Οδού ανάμεσα στο Πα.Μακ. και τη Φοιτητική Λέσχη του Α.Π.Θ..

 

Ενδεικτικά μέτρα που μπορούν να ληφθούν είναι:

 

  • δημιουργία υπέργειας διάβασης πεζών που να συνδέει την είσοδο της Λέσχης του Α.Π.Θ. με την είσοδο του Πα.Μακ.
  • δημιουργία υπόγειας διάβασης πεζών που να συνδέει τα δύο προαναφερθέντα σημεία
  • δημιουργία διάβασης πεζών με σηματοδότηση που να συνδέει τα ανωτέρω σημεία
  • χτίσιμο νησίδας πάνω στη διαγράμμιση που διαχωρίζει τις δύο λωρίδες κυκλοφορίας
  • τοποθέτηση οδόσημων με τα ανώτατα όρια ταχύτητας της κυκλοφορίας και την προειδοποίηση για την συχνή διέλευση πεζών
  • τοποθέτηση ειδικών μέτρων για την υποχρεωτική μείωση της ταχύτητας (σαμαράκια)

 

Υπόμνημα Ενωσης Πεζών προς τον Δήμαρχο για τα προβλήματα προσέγγισης των φοιτητών σε ΑΠΘ και ΠΑΜΑΚ

 

Με αφορμή τη φονική παράσυρση φοιτητή από αυτοκίνητο μπροστά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, η οργάνωσή μας ζητά τη διορθωτική παρέμβαση των υπηρεσιών για τα παρακάτω:

 

  • Να τακτοποιηθεί με σήμανση και μικρή διευθέτηση του χώρου η διέλευση πεζών γύρω από την εκκλησία της Αγίας Φωτεινής στην Γ’ Σεπτεμβρίου.
  • Να διαπλατυνθούν το πεζοδρόμια της Κ. Καραμανλή από την πλατεία Συντριβανίου μέχρι τις εισόδους ΠΑΜΑΚ και ΣΣΑΣ, που σήμερα με οφέλιμο πλάτος 60 εκατοστών “εξυπηρετούν” χιλιάδες πεζούς καθημερινά.

 

Να ληφθούν μέτρα για την 100% ασφαλή διάσχιση της λεωφόρου Κ. Καραμανλή από τους πεζούς. Η άμεση κατάργηση της στάσης λεωφορείου μπροστά στην είσοδο ΣΣΑΣ είναι ένα προσωρινό μέτρο που θα μειώσει αμέσως τους αριθμούς ανεξέλεγκτων διασχίσεων της λεωφόρου.

 

Η παρούσα κατάσταση με τρεις λωρίδες μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και ανεξέλεγκτη ταχύτητα αλλά και στάθμευση των αυτοκινήτων, αποτελεί εξευτελιστική αντιμετώπιση για τους ανθρώπους, και και υπακούει στο δόγμα “όλα για το αυτοκίνητο”. Η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών θα επιθυμούσε να δει έργα περιορισμού του πλάτους του οδοστρώματος, μείωσης της ταχύτητας των αυτοκινήτων και δημιουργίας μεγάλων πεζοδρομίων που θα προσκαλούν τον κόσμο να περπατήσει. Η ταπείνωση του μηχανοκίνητου οχήματος και η ανύψωση του ανθρώπου που κινείται με τη μυική του δύναμη αποτελεί πανευρωπαϊκή προτεραιότητα, υποχρέωση (αλλά και δέσμευση) της πολιτείας.

 

Την Δευτέρα 23 Μαρτίου επισκέφθηκαν τον δήμαρχο, αντιπροσωπεία από το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, (Ανδρέας Μούρος, Κωνσταντίνος Χαΐνογλου, Ελένη Γαβριηλάτου) οι Αντώνης Καράγιωργας και Γρηγόρης Μαυράκης από την Ένωση για τα δικαιώματα των πεζών. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο δημοτικός σύμβουλος εντεταλμένος για θέματα κυκλοφορίας Γιώργος Δημαρέλλος.

 

Οι εκπρόσωποι των φοιτητών περιέγραψαν τις δραματικές συνθήκες διέλευσης της Εγνατίας λαιμητόμου, αναφέροντας ότι συμβάντα με μικροτραυματισμούς γίνονται σχεδόν κάθε εβδομάδα, και σοβαροί τραυματισμοί, με χαρακτηριστικό τον βαρύ τραυματισμό φοιτήτριας πριν από δύο χρόνια που την έχει αφήσει σε αναπηρική καρέκλα. Υπέβαλαν υπόμνημα με το οποίο περιγράφουν σκηνές τρόμου που ζούνε καθημερινά πάνω στη διαγραμμισμένη νησίδα της Εγνατίας οδού μπροστά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και κάνουν προτάσεις για την ασφαλέστερη διέλευση της Εγνατίας. Το υπόμνημα έχει υπογραφεί από τον καθόλου ευκαταφρόνητο αριθμό των 1.600 συμφοιτητών τους, καθηγητών, φίλων και συγγενών του παιδιού που σκοτώθηκε.

 

Η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών υπέβαλε επίσης υπόμνημα με το ίδιο αίτημα αλλά και δύο ακόμη, την διευθέτηση της ροής πεζών στην Γ’ Σεπτεμβρίου στο ύψος του ναού Αγίας Φωτεινής και τη διαπλάτυνση του νότιου πεζοδρομίου της Εγνατίας από το Συντριβάνι μέχρι το Παμακ.

 

Για το πρώτο και κυριότερο θέμα, ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Δημαρέλλος πρότεινε ως λύση την επαναρρύθμιση των φαναριών της διασταύρωσης Εγνατίας με Γ’ Σεπτεμβρίου έτσι ώστε να προκύπτει και χρόνος διέλευσης πεζών από την 4η πλευρά της διασταύρωσης που σήμερα δεν είναι δυνατό, και τη δημιουργία έτσι μιας τέταρτης διάβασης στη διασταύρωση, ή και λίγο πιο κοντά στον νοητό διάδρομο που συνδέει την είσοδο του Παμάκ με τη φοιτητική λέσχη. Επίσης συζητήθηκε η δημιουργία μη βατής νησίδας στο μέσο της Εγνατίας από την Γ’ Σεπτεμβρίου μέχρι την Καυταντζόγλου, με πυκνή (και αγκαθωτή, κατά διατύπωση του δημάρχου) φύτευση.

 

Επειδή η υλοποίηση των παραπάνω μέτρων απαιτεί συνεργασία και εγκρίσεις από την Περιφέρεια, και προγραμματισμό που τοποθετεί την υλοποίησή τους σε αρκετούς μήνες από σήμερα, η Ένωση των πεζών πρότεινε δύο μέτρα άμεσης υλοποίησης:

 

  • να τοποθετηθούν άμεσα φορητά στηθαία πάνω στη διαγραμμισμένη νησίδα, που να αποτρέπουν τη διέλευση της Εγνατίας από την Γ’ Σεπτεμβρίου μέχρι την Καυταντζόγλου, και
  • να καταργηθεί προσωρινά η στάση ΟΑΣΘ που είναι μπροστά στη ΣΣΑΣ, στο βόρειο πεζοδρόμιο της Εγνατίας, στάση στην οποία αποβιβάζονται πάρα -μα πάρα- πολλοί φοιτητές του Παμακ που έρχονται από ανατολικά, και ΟΛΟΙ διασχίζουν την Εγνατία εκτός διαβάσεων.

 

Ο δήμαρχος πρότεινε και τη μελλοντική δημιουργία δεύτερης διάβασης στο ύψος της στάσης ΣΣΑΣ, αφού πραγματοποιηθεί η επαναρρύθμιση του κόμβου Γ’ Σεπτεμβρίου.

 

Ο δήμαρχος υποσχέθηκε πολύ σύντομη συνάντηση με τον Περιφερειάρχη για να δρομολογηθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται.

 

Συζητήθηκαν επίσης οι δύο προτάσεις της Ένωσης Πεζών,

 

– για την Αγία Φωτεινή, όπου με ελαφρά διαμόρφωση δαπέδου, ένα φωτιστικό και σήμανση θα οδηγούνται οι πεζοί για διέλευση από το πεζοδρόμιο αντί για το οδόστρωμα όπου περπατούν σήμερα, και

 

– για το μεγάλο θέμα διαπλάτυνσης του νότιου πεζοδρομίου Εγνατίας. Σήμερα για τη διέλευση χιλιάδων πεζών την ημέρα (φοιτητών, πολλές φορές με αποσκευές, όπως και επισκεπτών της έκθεσης) το διαθέσιμο πλάτος είναι 60 εκατοστά. Από την Ένωση πεζών κρίνεται αναγκαία η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου σε βάρος του οδοστρώματος.

 

Η παρούσα κατάσταση με τρεις λωρίδες μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και ανεξέλεγκτη ταχύτητα αλλά και στάθμευση των αυτοκινήτων, αποτελεί εξευτελιστική αντιμετώπιση για τους ανθρώπους, και και υπακούει στο δόγμα “όλα για το αυτοκίνητο”. Η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών θα επιθυμούσε να δει έργα περιορισμού του πλάτους του οδοστρώματος, μείωσης της ταχύτητας των αυτοκινήτων και δημιουργίας μεγάλων πεζοδρομίων που θα προσκαλούν τον κόσμο να περπατήσει. Η ταπείνωση του μηχανοκίνητου οχήματος και η ανύψωση του ανθρώπου που κινείται με τη μυική του δύναμη αποτελεί πανευρωπαϊκή προτεραιότητα, υποχρέωση (αλλά και δέσμευση) της πολιτείας.

 

Τμήμα Ειδήσεων Radio1d.gr