«Παιχνίδια» με τις τιμές των υγρών καυσίμων

Γκαζώνει… με την άνοδο του αργού πετρελαίου το εγχώριο κύκλωμα διύλισης και εμπορίας, αφού περνά αμέσως τις αυξήσεις στις αντλίες της βενζίνης, ενώ αντίθετα στην πτώση φρενάρει… καθυστερώντας τις μειώσεις.

 

Αυτό αποκαλύπτει η αντιπαραβολή των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Οικονομίας με εκείνα των διεθνών χρηματιστηρίων του πετρελαίου και της βενζίνης στη Μεσόγειο.

 

Ειδικότερα, από τις 26 Ιανουαρίου μέχρι και σήμερα η μέση τιμή της αμόλυβδης στα πρατήρια της χώρας έχει αυξηθεί κατά 8,7 λεπτά το λίτρο. Για την ακρίβεια ανέβηκε στα 1,457 ευρώ το λίτρο από 1,37 ευρώ που ήταν πριν από περίπου 20 ημέρες. Σε ποσοστό η αύξηση είναι 6,4%.

 

Για την ίδια περίοδο, το αργό πετρέλαιο ανέβηκε στα 60,53 δολάρια το βαρέλι από 48,16 δολάρια που ήταν στις 26 Ιανουαρίου. Πρόκειται για μία αύξηση 12,37 δολαρίων ή 25,7%.

 

Αλλος ένας παράγοντας που επηρεάζει την πορεία του αργού πετρελαίου είναι και η ισοτιμία ευρώ ? δολαρίου. Οταν το ευρώ υποχωρεί, οι τιμές στην εγχώρια και την ευρωπαϊκή αγορά έχουν άλλον έναν πρόσθετο λόγο για αυξήσεις. Στις 26 Ιανουαρίου η ισοτιμία ευρώ ? δολαρίου ήταν 1,12 και σήμερα κινείται κοντά στο 1,13.

 

Για να γίνει σωστά η σύγκριση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου με τη λιανική τιμή της βενζίνης, μετατρέψαμε την τιμή του αργού από δολάριο σε ευρώ και στη συνέχεια τον όγκο του βαρελιού σε ένα λίτρο. Με πιο απλά λόγια το αργό πετρέλαιο σε ευρώ ανά λίτρο είχε στις 26 Ιανουαρίου 0,269 ευρώ ανά λίτρο και σήμερα είναι στα 0,333. Η αύξηση είναι 6 λεπτά ή 24%.

 

Αλλά κι επειδή τα ελληνικά διυλιστήρια λαμβάνουν υπόψη τις τιμές Platts της Μεσογείου για τη διαμόρφωση της τιμής της βενζίνης με τον ίδιο προαναφερόμενο τρόπο έγινε μετατροπή της τιμής από ευρώ ανά μετρικό τόνο σε ευρώ ανά λίτρο. Ετσι η αύξηση κι εδώ είναι 7 λεπτά το λίτρο, δηλαδή από 0,326 ευρώ ανά λίτρο σε 0,391 ευρώ ανά λίτρο.

 

Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των διυλιστηρίων στη χώρα μας αυξήθηκε για το ίδιο χρονικό διάστημα 7 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα από τα 0,345 στα 0,419 ευρώ ανά λίτρο. Κατά 2 λεπτά το λίτρο επίσης ανατιμήθηκαν και οι φόροι με τα τέλη. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι πως η μέση τιμής της αντλίας ακρίβυνε από τις 26 Ιανουαρίου μέχρι σήμερα κατά 9 λεπτά το λίτρο.

 

Ενα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι πως διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και βενζινάδικα με την άνοδο των διεθνών τιμών των καυσίμων σπεύδουν να ανεβάσουν, αυτόματα, και τις τιμές στην Ελλάδα. Οταν, όμως, οι χρηματιστηριακές τιμές των καυσίμων υποχωρούν, οι μειώσεις περνούν με καθυστέρηση, καθώς σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει η αγορά, τα αποθέματα που είχαν αγοράσει δεν εξαντλήθηκαν (είχαν αγοραστεί με υψηλές τιμές) αλλά και άλλον έναν λόγο που προσθέτουν είναι πως το μεγάλο ποσοστό της φορολογίας στα ελληνικά καύσιμα «ροκανίζει» την πτώση. Ο ΕΦΚ, τα τέλη και ο ΦΠΑ επιβαρύνουν κατά 65% την τελική τιμή της βενζίνης. Ο ΕΦΚ παραμένει σταθερός κι έτσι δεν μεταβάλλεται στη μείωση.

 

Πηγή: Έθνος