Προ-κόφτη δαπανών αποφάσισε η κυβέρνηση

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS/ΑΡΧΕΙΟΥ

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS/ΑΡΧΕΙΟΥ

Με διαδικασίες «εξπρές» θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή το νομοσχέδιο με τον κατάλογο των τελευταίων προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης. Η κατάθεση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή αναμένεται σήμερα το βράδυ ή το αργότερο αύριο το πρωί.

Η κυβέρνηση θέλει να παρουσιάσει ψηφισμένο κείμενο τη Δευτέρα το πρωί, ημέρα κατά την οποία είναι προγραμματισμένη να πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του Euro Working Group, έτσι ώστε στη συνεδρίαση του Eurogroup την ερχόμενη Τρίτη, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος να εμφανιστεί στους ομολόγους του έχοντας εκπληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης, το ύψος της οποίας αναμένεται να κυμανθεί -σύμφωνα με Ευρωπαίους αξιωματούχους, αλλά και πηγές στην ελληνική κυβέρνηση- γύρω στα 9-11 δισ. ευρώ.

Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι, κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, η ελληνική κυβέρνηση και οι θεσμοί ήρθαν πολύ κοντά σε συμφωνία τόσο για το θέμα του πακέτου των έμμεσων φόρων όσο και για το θέμα του προληπτικού μηχανισμού επιβολής μέτρων σε περίπτωση εμφάνισης δημοσιονομικών αποκλίσεων.

Το πακέτο του 1,8 δισ. ευρώ θα αρχίσει να υλοποιείται από φέτος (από το τελικό κείμενο που θα ψηφιστεί θα φανεί αν θα υπάρξουν μέτρα, όπως η αύξηση του φόρου στα καύσιμα, που θα ισχύσουν από την 1η Ιουνίου ή αν η αρχή θα γίνει από την 1η Ιουλίου με την αύξηση του ΦΠΑ στο 24%) και θα ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2018, με τελευταίο μέτρο την επιβολή του ειδικού τέλους ανά διανυκτέρευση στα ξενοδοχεία όλης της χώρας.

«Ιδιοκτησία»

Η κυβέρνηση κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου θα επιδιώξει να εμφανιστεί ως έχουσα την «ιδιοκτησία» του μηχανισμού αυτόματης δημοσιονομικής διόρθωσης (σ.σ.: ο λεγόμενος «κόφτης»).

Σε πολύωρη σύσκεψη, χθες, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στο Μέγαρο Μαξίμου, οριστικοποιήθηκε -όπως σημείωσαν κυβερνητικοί παράγοντες- η μορφή του μηχανισμού δημοσιονομικής διόρθωσης, η οποία θα προβλέπει και εσωτερική προληπτική διαδικασία περικοπής κονδυλίων, όταν διαπιστώνεται ότι ξεφεύγουν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Επιδιώκοντας να αποφορτίσουν το κλίμα και να αποδραματοποιήσουν την κατάσταση που τείνει να διαμορφωθεί στους κόλπους της Κοιν. Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, οι ίδιοι παράγοντες υποστήριζαν χθες ότι ο μηχανισμός θα ενεργοποιείται μόνο εφόσον δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Στο πλαίσιο αυτό, κατά τους ισχυρισμούς τους, θα προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για τις παρεμβάσεις στους κωδικούς των εσόδων και των δαπανών, «για τους οποίους θα αποφασίζει η ελληνική κυβέρνηση».

Αύριο, αναμένεται ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος να ενημερώσει τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για το περιεχόμενο του πολυνοσχεδίου, στο οποίο περιλαμβάνονται τα υπόλοιπα μέτρα που έχουν συμφωνηθεί με το κουαρτέτο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του προγράμματος. Φαίνεται ότι ένα από τα βασικά επιχειρήματα του κ. Τσακαλώτου θα είναι ότι η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων αποτελεί υποχρέωση που απορρέει από την ίδια τη συμφωνία.

Σύμφωνα με την κυβερνητική αντίληψη, σε περίπτωση που δεν εκδοθεί το Π.Δ., τότε και μόνον τότε θα ενεργοποιείται ο μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης, με δυνατότητα παρέμβασης σε όλους τους κωδικούς, με εξαίρεση όσους αφορούν τους ευαίσθητους τομείς της άμυνας-ασφάλειας και της υγείας.

«Τυχόν ενεργοποίηση του μηχανισμού αφορά μόνο δημοσιονομικούς στόχους που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς, θα βασίζεται αποκλειστικά στα στοιχεία της Eurostat και όχι σε μελλοντικές εκτιμήσεις και θα αφορά επίσης σε συγκεκριμένο ύψος προσαρμογής για συγκεκριμένες αποκλίσεις», σημείωναν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

Κατά τους ίδιους, η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί να παρεμβαίνει εγκαίρως, προκειμένου να μην υπάρχουν αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους και να μη χρειάζεται ενεργοποίηση του μηχανισμού, «αποφασίζοντας έτσι η ίδια για το μίγμα πολιτικής, μέσω του οποίου θα αποτρέπονται και θα προλαμβάνονται αποκλίσεις».

Επιδιώκοντας να αμβλύνουν τις εντυπώσεις, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι υποστήριζαν ότι:

  • Ο αυτόματος μηχανισμός εδράζεται σε ευρωπαϊκές πρακτικές και είναι συμβατός με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
  • Από τον Μάρτιο 2012 το Δημοσιονομικό Σύμφωνο προβλέπει την υποχρέωση των κρατών-μελών να προνοήσουν για τη δημιουργία ενός μηχανισμού αυτόματης δημοσιονομικής προσαρμογής, σε περίπτωση που παρατηρούνται αποκλίσεις από τους μεσοπρόθεσμους στόχους.

Οι ίδιοι εξηγούσαν και τον τρόπο λειτουργίας του μηχανισμού, σημειώνοντας:

  • Τον Απρίλιο κάθε έτους ανακοινώνονται τα στοιχεία της Eurostat για το προηγούμενο έτος.
  • Αν η Ελλάδα βρίσκεται εντός των στόχων της συμφωνίας, κανένα απολύτως μέτρο δεν λαμβάνεται.
  • Αν η Ελλάδα υπολείπεται του στόχου που έχει τεθεί, τότε θα εκδίδεται Π.Δ. με το οποίο θα μειώνονται οι δαπάνες σε συγκεκριμένους κωδικούς. Αλλά, ούτως ή άλλως, κάτι αντίστοιχο θα έπρεπε να συμβεί σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους.
  • Σε περίπτωση εφαρμογής του μηχανισμού, αυτό θα αφορά τους ήδη συμφωνημένους από το καλοκαίρι δημοσιονομικούς στόχους. Άρα δεν πρόκειται για νέο μνημόνιο ή για υπέρβαση των όσων είχαν ψηφιστεί το προηγούμενο καλοκαίρι.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τον μηχανισμό επιβολής «διορθωτικών μέτρων» η κυβέρνηση θα θέλει να αποφύγει, πρώτον, την ενεργοποίησή του σε περίπτωση πολύ μικρών αποκλίσεων (σ.σ.: κάτω του 0,25% του ΑΕΠ), δεύτερον, την επιβολή νέων μέτρων σε περίπτωση που οι αποκλείσεις οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες που δεν μπορεί να ελέγξει το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών (π.χ. προσφυγικό, απότομη άνοδος στις τιμές του πετρελαίου κ.λπ.) και, τρίτον, το να υπάρξει υποχρέωση μείωσης μισθών και συντάξεων ακόμη και για μικρές αποκλίσεις έναντι των στόχων.

Οι ίδιοι παράγοντες υποστήριζαν πως συνιστά «βασική επιτυχία της κυβέρνησης ότι με τον μηχανισμό κερδίζει 3 “καθαρά” χρόνια, για να προσηλωθεί απερίσπαστη στην άσκηση της πολιτικής της», κι εξηγούσαν:

  • Τον Απρίλιο 2017 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα για το 2016, τα οποία πολύ εύκολα θα υπερκαλύψουν τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5%, καθώς έχει πρακτικά «κλειδώσει» από φέτος.
  • Τον Απρίλιο 2018 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα για το 2017, τα οποία με βάση την πρόβλεψη για 2,7% ρυθμό ανάπτυξης θα έχουν καλύψει άνετα τον στόχο του 1,5%.
  • Τον Απρίλιο του 2019 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα για το 2018 με στόχο 3,5%.

Γι’ αυτό το τελευταίο, το Μέγαρο Μαξίμου αναγνωρίζει ότι «τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα, λόγω του υψηλότερου στόχου, αλλά η Ελλάδα αναμένεται έως τότε να έχει βγει στις αγορές και να έχει εξέλθει από το μνημόνιο»…

Στη σύσκεψη, χθες, εξετάστηκε επίσης η στάση της Αθήνας στη συζήτηση για τη ρύθμιση του δημόσιου χρέους και, όπως σημειώθηκε, η κυβέρνηση θα επιδιώξει, στο Eurogroup της 24ης Μαΐου, «ένα σαφές σχέδιο στη βάση της απόφασης της προηγούμενης συνεδρίασης του Eurogroup, το οποίο θα αποκαθιστά τη σταθερότητα στη χώρα και θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον».

Κατά το Μέγαρο Μαξίμου, το κρίσιμο ζήτημα -με βάση και την προηγούμενη ανακοίνωση του Eurogroup- είναι ότι σχεδιάζεται ένας μηχανισμός που δεν θα εξαρτάται από τον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών, αλλά αυτόματα θα διατηρεί τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.

«Τρέχουν» για το Eurogroup

Η κυβέρνηση επισπεύδει την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, καθώς θέλει να παρουσιάσει ψηφισμένο κείμενο τη Δευτέρα το πρωί στην προγραμματισμένη συνεδρίαση του Euro Working Group και την ερχόμενη Τρίτη ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος να εμφανιστεί στους ομολόγους του Eurogroup έχοντας εκπληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης 9-11 δισ. ευρώ.

Κυριακή απόγευμα η ψηφοφορία

Την Κυριακή στις 6:00 το απόγευμα και με επείγουσες διαδικασίες θα τεθεί σε ψηφοφορία στη Βουλή το φορολογικό πολυνομοσχέδιο που αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής σε χθεσινή συνεδρίασή της αποφάσισε να εισαχθεί το νομοσχέδιο στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές μεθαύριο Πέμπτη. Η συζήτηση θα είναι διήμερη και θα περιλαμβάνει και την ακρόαση των αρμόδιων φορέων. Δύο ημέρες θα συζητηθεί το νομοσχέδιο και στην Ολομέλεια της Βουλής και συγκεκριμένα το Σάββατο και την Κυριακή.

Στόχος του Προεδρείου της Βουλής είναι να έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση και η ψηφοφορία το απόγευμα της Κυριακής, προκειμένου να μεταβεί ο πρωθυπουργός στην Κωνσταντινούπολη το ίδιο βράδυ. Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν τον αυτόματο δημοσιονομικό διορθωτή (κόφτης), φορολογικές ρυθμίσεις, το ταμείο αποκρατικοποιήσεων και το συμπληρωματικό πλαίσιο για τα «κόκκινα» και «πράσινα» δάνεια. Επίσης, όπως έγινε γνωστό χθες, στο πολυνομοσχέδιο θα εισαχθούν μεταξύ άλλων και ρυθμίσεις που αφορούν την αλλαγή του τρόπου ελέγχου των δηλώσεων πόθεν έσχες από τη Βουλή. Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ενημέρωσε τα μέλη της Διάσκεψης των Προέδρων της στο σώμα ότι στο πολυνομοσχέδιο θα ενταχθούν ρυθμίσεις που θα τροποποιούν τη δομή της επιτροπής αλλά και τη διαδικασία.

Η επικεφαλής της επιτροπής πόθεν έσχες θα τεθεί εφεξής ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, της οποίας προεδρεύει σήμερα η Τασία Χριστοδουλοπούλου. Ακόμη, αναμένεται να αυξηθούν τα μέλη της επιτροπής πόθεν έσχες με τη συμμετοχή περισσότερων δικαστικών. Παράλληλα, τα πολιτικά πρόσωπα (υπουργοί, βουλευτές, ευρωβουλευτές, διευθυντές κομμάτων και άλλα στελέχη) θα συνεχίσουν να υποβάλλουν δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης στην επιτροπή πόθεν έσχες της Βουλής, αλλά όλοι οι άλλοι υπόχρεοι θα υποβάλλουν εφεξής δηλώσεις στην ανεξάρτητη Επιτροπή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Ανατροπές στα οχήματα

Του Γ. Παλ. 

Ανατροπές στη φορολογία των οχημάτων περιλαμβάνει το «πακέτο» των παρεμβάσεων στην έμμεση φορολογία που θα προβλέπει το νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.

Οι ρυθμίσεις που προωθούνται θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιουνίου και προβλέπουν την κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού ως βάσης για τη φορολόγηση των Ι.Χ. αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων.

Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης κάθε οχήματος θα γίνεται με βάση δύο κριτήρια: α) την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου και β) το ύψος των τιμών των εκπεμπόμενων ρύπων.

Τα νέα τέλη ταξινόμησης θα υπολογίζονται με βάση τους ακόλουθους συντελεστές:

  • 4% επί της λιανικής τιμής εφόσον αυτή δεν υπερβαίνει τις 14.000 ευρώ
  • 8% επί της λιανικής τιμής εφόσον αυτή κυμαίνεται από 14.001 έως και 17.000 ευρώ
  • 16% επί της λιανικής τιμής για Ι.Χ. με τιμή προ φόρων από 17.001 έως και 20.000 ευρώ
  • 24% της λιανικής τιμής για Ι.Χ. με τιμή από 20.001 έως και 25.000 ευρώ
  • 32% για Ι.Χ. με λιανική τιμή από 25.000 ευρώ και πάνω.

Τα τέλη ταξινόμησης που θα προκύπτουν με βάση τους παραπάνω συντελεστές θα προσαυξάνονται ή θα μειώνονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων.

Οι αλλαγές αυτές εκτιμάται ότι θα επιφέρουν μείωση των τελικών τιμών πώλησης στα Ι.Χ. αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, χαμηλής αξίας και πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων και αύξηση τιμών στα πολύ ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού.

Πηγή: Ναυτεμπορική