Ταξιδιωτική απάτη με πολυτελή σαλέ

Γνωστή παρουσιάστρια έδωσε 450 ευρώ για να εξασφαλίσει τη διαμονή της σε πολυτελές σαλέ της Ελβετίας. Αλλη, επίσης προβεβλημένη, έδωσε 100 ευρώ για σπίτι στον Παρνασσό. Ενα ακόμη τηλεοπτικό πρόσωπο κατέβαλε 200 ευρώ για εκδρομή στο Λονδίνο. Oταν όμως έφτασε στο αεροδρόμιο για να ταξιδέψει, διαπίστωσε ότι ακόμη και οι κάρτες επιβίβασης, που του είχαν σταλεί μέσω μέιλ, ήταν πλαστές!

 

Χειμωνιάτικες νύχτες σε λουξ σαλέ που θα κόστιζαν ακόμη και 1.000 ευρώ την ημέρα, μέσα από τις ψεύτικες αγγελίες μπορεί να διατίθενται ακόμη και 300 ευρώ.
 

Είναι μερικά από τα 50.000 θύματα της απάτης-μαμούθ με δήθεν εορταστικές προσφορές διακοπών που προσφέρουν επιτήδειοι στο διαδίκτυο.

 

Με αγγελίες και αναρτήσεις σε δεκάδες ιστοσελίδες, αλλά και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι απατεώνες πείθουν ανυποψίαστους πελάτες με χαμηλές τιμές και μετά… γίνονται καπνός.

 

Το φαινόμενο καταγράφεται όλον τον χρόνο, αλλά εν όψει Χριστουγέννων, υπολογίζεται ότι οι ψεύτικες ιστοσελίδες με τις υπερπροσφορές ξεπερνούν τις 150! Καθημερινές είναι οι καταγγελίες εξαπατημένων που φτάνουν στα γραφεία της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, αφού οι ιστοσελίδες που διαφημίζουν πάμφθηνες διακοπές τόσο στο εξωτερικό όσο και σε προορισμούς στην Ελλάδα ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Ωστόσο, ελάχιστες είναι οι μηνύσεις που κατατίθενται γιατί τα ποσά είναι σχετικά μικρά -κυμαίνονται συνήθως από 100 μέχρι 500 ευρώ- και αν συνυπολογίσει κανείς και το κόστος της μήνυσης (100 ευρώ), δεν προτιμάται. «Είναι από τη μία η ανωνυμία του Ιντερνετ και από την άλλη η έλλειψη πλαισίου τιμωρίας των επιτηδείων που ευνοεί αυτά τα κρούσματα απάτης», δήλωσε στο «Εθνος της Κυριακής» υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ.

 

Tα κυκλώματα δίνουν «προσφορές» διακοπών σε σαλέ στην Ελβετία ή την Αυστρία με 300 ή 500 ευρώ. Χειμωνιάτικες νύχτες στο Γκντανσκ, που θα κόστιζαν ακόμη και 1.000 ευρώ την ημέρα ή τις δύο μέρες, μέσα από τις απατηλές αγγελίες μπορεί να διατίθενται ακόμη και 300 ευρώ. Επίσης, νοικιάζουν σπίτια στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, ανάλογα με τις… ανάγκες της σεζόν.

 

Κάποια τέλος, «αναλαμβάνουν» και την έκδοση αεροπορικών ή ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, φέρνοντας τα θύματά τους προ τρομακτικής εκπλήξεως, όταν διαπιστώνουν ότι ακόμη και τα εισιτήρια είναι πλαστά.

 

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τα κυκλώματα αναρτούν αγγελίες με απατηλό και παραπλανητικό περιεχόμενο προκειμένου να «ψαρέψουν» τα θύματά τους και να τους αποσπάσουν προκαταβολές αλλά και προσωπικά στοιχεία και οικονομικά δεδομένα.

 

Για να είναι πιο πειστικές οι σελίδες αυτές, αναφέρονται στη μεσολάβηση γνωστών επιχειρηματικών ιστοσελίδων, ενώ περαιτέρω πληροφορίες στα θύματά τους δίνουν μόνο μέσω μέιλ, προφανώς για να μη γίνεται εύκολα ο εντοπισμός τους.

 

Ομορφο «περιτύλιγμα»

«Το γενικό πλαίσιο αφορά ανύπαρκτες “ευκαιρίες” πακέτων διακοπών, που αν τα κοιτάξει κανείς με ψυχραιμία και σύνεση, καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να είναι πραγματικές. Ωστόσο, λίγο η οικονομική κρίση που έχει “περιορίσει” τους Ελληνες που θέλουν να ταξιδέψουν, λίγο η πειθώ των απατεώνων και το όμορφο “περιτύλιγμα” του ψέματός τους, έχουν ως αποτέλεσμα πολλοί πελάτες που έχουν ήδη καταβάλει χρήματα να χάνουν και τα λεφτά, αλλά και τον χρόνο τους!», επισημαίνει ο αξιωματικός.

 

Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί της ΕΛ.ΑΣ, το νομοθετικό πλαίσιο στη χώρα μας επιτρέπει στους επιτηδείους να… κάνουν πάρτι. Το απόρρητο δεν αίρεται, η ανωνυμία καλά κρατεί και το γεγονός ότι η απάτη αφορά μικρά ποσά δίνει τη δυνατότητα στον θύτη να «ξεγλιστράει» εύκολα από τη Δικαιοσύνη.

 

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα απατεώνα στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος επανειλημμένως έχει απασχολήσει την αστυνομία.

 

Περισσότερες από 90 δικογραφίες έχουν σχηματιστεί σε βάρος του τα τελευταία 3,5 χρόνια για εξαπάτηση χρηστών του διαδικτύου μέσω ταξιδιωτικών πακέτων, αλλά εκείνος παραμένει ελεύθερος. Εκτιμάται ότι πάνω από 1.000 άτομα την έχουν… πατήσει από τον συγκεκριμένο, ο οποίος κατ’ επάγγελμα και κατ’ επανάληψη επιδίδεται στην… κοροϊδία των θυμάτων του.

 

«Ολες τις φορές που συνελήφθη πλήρωσε τα ποσά που χρωστούσε σε αυτούς που είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη και το θέμα τελείωσε! Μάλιστα, την τελευταία φορά, μας είπε με θράσος “εσείς αστυνομία τη δουλειά σας, κι εγώ τη δουλειά μου”!», εξήγησε αστυνομικός της συμπρωτεύουσας.

 

Ιστοσελίδες- μαϊμού

Σύσταση στους Ελληνες καταναλωτές να προσέχουν όταν κλείνουν τα «πακέτα» των διακοπών τους απευθύνει ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ (Σύνδεσμος Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Γραφείων), καθώς όπως λέει οι επιτήδειοι που δρουν μέσω του Ιντερνετ με ιστοσελίδες-«μαϊμού» έχουν πληθύνει.

 

«Πολλοί συμπατριώτες μας την έχουν “πατήσει” άσχημα», σημειώνει, «αφού για λόγους οικονομίας επιλέγουν να κάνουν κράτηση σε ξενοδοχεία, μέσα από ιστοσελίδες που δεν είναι πιστοποιημένες και εμπιστεύονται περισσότερο προσφορές που βρίσκουν μέσω του facebook από ένα επώνυμο ταξιδιωτικό γραφείο».

 

Οπως τονίζει ο Λ. Τσιλίδης, υπάρχουν περιπτώσεις που Ελληνες έκλεισαν ταξίδι στο εξωτερικό και όταν πήγαν στο ξενοδοχείο, διαπίστωσαν πως δεν υπήρχε κράτηση στο όνομά τους, ενώ άλλοι πλήρωσαν υπηρεσίες φουλ πακέτου (εισιτήρια, διαμονή, διατροφή) και έλαβαν τις βασικές (εισιτήρια, διαμονή).

 

Επτά συμβουλές για ασφαλείς κρατήσεις μέσω Διαδικτύου

 

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ, αφού οι μέρες των εορτών είναι κατεξοχήν περίοδος δράσης των επιτηδείων.

 

Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα, παρατηρείται έξαρση αποστολής απατηλών μέιλ σε πολλούς χρήστες. Για τον λόγο αυτόν, οι αξιωματικοί της Δίωξης τους συμβουλεύουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Πιο συγκεκριμένα, συνιστάται:

 

1. Οι χρήστες του διαδικτύου να διασταυρώνουν τα στοιχεία κάθε αγγελιοδότη μέσω δεύτερης πηγής ή τηλεφωνικού καταλόγου. Συνήθως οι επιτήδειοι δεν προτιμούν την τηλεφωνική επικοινωνία, αλλά την ανωνυμία του διαδικτύου. Οταν το τηλέφωνο του «καταστήματος» δεν απαντά στις συνεχείς κλήσεις, ο αναγνώστης της αγγελίας θα πρέπει να προβληματιστεί και να επιβεβαιώσει την εγγυρότητα του διαφημιζόμενου.

 

2. Να αξιολογούνται προσεκτικά τα στοιχεία επαφής που δίνονται σε αγγελίες μέσω διαδικτύου και να δίνεται προσοχή όταν δεν αναφέρεται το όνομα της εν λόγω εταιρείας. Οι αξιωματικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος τονίζουν ότι η ανυπαρξία ονοματεπώνυμου είναι ένδειξη για ψεύτικη αγγελία.

 

3. Να πληκτρολογούνται οι διευθύνσεις των ιστοσελίδων στον περιηγητή, αντί να χρησιμοποιούνται υπερσύνδεσμοι (links) όταν ελέγχονται οι πηγές των αγγελιών.

 

4. Καλούνται οι χρήστες που λαμβάνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με δελεαστικές -έως και εξωπραγματικές- προσφορές σε πακέτα διακοπών να μην απαντούν και να μη στέλνουν προσωπικά δεδομένα καθότι δεν είναι αληθινά.

 

5. Θα ήταν χρήσιμο να δημιουργείται εναλλακτική διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκειμένου να μην είναι η ίδια που χρησιμοποιείται για τις προσωπικές επικοινωνίες.

 

6. Να επιβεβαιώνεται η φυσική ύπαρξη των προς ενοικίαση κατοικιών.

 

7. Επισημαίνεται, τέλος, ότι όποιος άγνωστος ή γνωστός φορέας ζητά πληροφορίες, όπως αριθμούς πιστωτικών καρτών, αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών κ.λπ., μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι ύποπτος. Πρόκειται για το λεγόμενο fishing, που αποσκοπεί σε απάτη.

 

Πηγή: Έθνος