Έρευνα ΕΒΕΘ: Στο κέντρο της πόλης θέλουν τη ΔΕΘ καταναλωτές και επιχειρήσεις

Ερωτήσεις για θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς, αλλά και επιχειρηματικής επικαιρότητας περιελάμβανε η έρευνα που διεξήχθη κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου από το ΕΒΕΘ, σε συνεργασία με την εταιρία δημοσκοπήσεων Palmos Analysis.

 

Οσον αφορά στους καταναλωτές, τα ερωτήματα αφορούσαν τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων αλλά και την κυριακάτικη λειτουργία της  αγοράς.

 

Ειδικότερα, περίπου 1 στους 2 κατοίκους στο νομό Θεσσαλονίκης θεωρεί τη ΔΕΘ «πολύ» (27%) ή «αρκετά» (23%) σημαντική για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, περίπου 1 στους 4 τη θεωρεί «καθόλου» (14%) ή «Λίγο» σημαντική και το 22% θεωρεί ότι η ΔΕΘ είναι «ούτε πολύ/ ούτε λίγο» σημαντική.

 

Το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι επισκέφθηκε φέτος τη ΔΕΘ. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 235.000 επισκέπτες (ηλικίας 16 – 70 ετών) κατοίκους του νομού Θεσσαλονίκης. Οι μισοί (51%) περίπου, από αυτούς, δηλώνουν ότι επισκέφθηκαν τη ΔΕΘ προκειμένου να επισκεφθούν τα περίπτερα των εκθετών γενικά και το 27% δηλώνουν ότι ο κύριος λόγος επίσκεψης ήταν η επίσκεψη σε περίπτερο συγκεκριμένου εκθέτη. Σημαντικό ποσοστό των επισκεπτών δηλώνουν ότι ο κύριος λόγος επίσκεψης ήταν η παρακολούθηση κάποιας εκδήλωσης ή ομιλίας /παρουσίασης (13%) ή η παρακολούθηση κάποιας συναυλίας (14%).

 

«Όχι» στη μετεγκατάσταση

 

Σε σχέση με τη συζήτηση περί μετεγκατάστασης ή όχι της ΔΕΘ, η πλειοψηφία (55%) των Θεσσαλονικέων προκρίνει την παραμονή της ΔΕΘ στη σημερινή της θέση με παράλληλο εκσυγχρονισμό/ ανάπλαση των εγκαταστάσεών της, ενώ το 30% θεωρεί προτιμότερη την μετεγκατάσταση σε άλλες εγκαταστάσεις, εκτός του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

 

Σε σχέση με το μέλλον της ΔΕΘ, η πλειοψηφία (40%) προκρίνει –ως καλύτερη επιλογή για τη Θεσσαλονίκη– τη διατήρηση της ΔΕΘ ως έχει, το 24% θεωρεί ότι η καλύτερη λύση θα ήταν η μετεξέλιξη της ΔΕΘ σε Φεστιβάλ Πολιτισμού και το 21% τη μετεξέλιξη της ΔΕΘ σε Διεθνές Συνέδριο/ Οικονομικό Forum. Σημειώνεται ότι, μόνο το 2% θεωρεί ότι η καλύτερη λύση για την πόλη της Θεσσαλονίκης θα ήταν η κατάργηση της ΔΕΘ.

 

Οι τιμές

 

Οσον αφορά στις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων μόνο το 16% των καταναλωτών δηλώνει ότι το τελευταίο εξάμηνο μειώθηκαν ανεπαίσθητα (10%) ή αισθητά (6%), καθώς η πλειονότητα (53%) θεωρεί ότι αυξήθηκαν αισθητά (28%) ή ανεπαίσθητα (25%) και περίπου 1 στους 4 (28%) δηλώνει ότι δεν διαπίστωσε καμιά μεταβολή. Παράλληλα, σημαντικές περικοπές στις δαπάνες τους έχουν πραγματοποιήσει οι καταναλωτές λόγω της οικονομικής κρίσης, με το σημαντικότερο πλήγμα να δέχονται οι τομείς της ένδυσης/ υπόδησης, της εστίασης/ ψυχαγωγίας, αλλά και ο τομέας των ειδών διατροφής.

 

Η λειτουργία των καταστημάτων και  τις 52 Κυριακές το χρόνο , υποστηρίζεται από μόνο έναν στους 5 περίπου (19%) καταναλωτές, ενώ η συντριπτική πλειονότητα (72%) αντιτίθεται στο μέτρο αυτό.
 

Ad –hoc ερωτήσεις στις επιχειρήσεις

 

Κοινές ερωτήσεις τέθηκαν στο σύνολο των επιχειρήσεων του δείγματος που αφορούν στη μείωση των εργοδοτικών εισφορών που πρόσφατα υλοποιήθηκε, το παρόν και το μέλλον της ΔΕΘ, τον αριθμό των δόσεων για την τακτοποίηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο, τις προτεραιότητες των διεκδικήσεων του ΕΒΕΘ και τη λειτουργία των καταστημάτων και στις 52 Κυριακές του έτους.

 

Ειδικότερα, όσον αφορά στη ΔΕΘ, το 45% των επιχειρήσεων του νομού Θεσσαλονίκης θεωρεί ότι είναι «πολύ» ή «αρκετά» σημαντική για την πόλη, αλλά ταυτόχρονα περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις θεωρούν ότι η ΔΕΘ είναι «καθόλου» (17%) ή «λίγο» (14%) σημαντική για τη Θεσσαλονίκη. Η εικόνα αυτή είναι, σχεδόν ομοιόμορφη στις επιχειρήσεις του νομού, ανεξάρτητα από τον κλάδο δραστηριότητας. Μοιρασμένες εμφανίζονται οι επιχειρήσεις του νομού Θεσσαλονίκης σχετικά με το θέμα της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ: το 49% τάσσεται υπέρ της παραμονής της ΔΕΘ στη σημερινή θέση με παράλληλο εκσυγχρονισμό/ ανάπλαση των εγκαταστάσεων και το 40% υπέρ μετεγκατάστασης της ΔΕΘ σε νέες εγκαταστάσεις, εκτός του κέντρου της πόλης. Υπέρ της παραμονής στη σημερινή θέση τάσσονται κυρίως οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο (52%) και τις υπηρεσίες (54%). Παράλληλα, το 41% των επιχειρήσεων τάσσεται υπέρ διατήρησης της ΔΕΘ ως έχει (46% στο εμπόριο και 42% στις υπηρεσίες), το 31% προκρίνει τη μετεξέλιξη της ΔΕΘ σε Διεθνές Συνέδριο/ Οικονομικό Forum και το 16% τη μετεξέλιξη της ΔΕΘ σε Φεστιβάλ Πολιτισμού.

 

Περίπου 1 στις 5 επιχειρήσεις του νομού Θεσσαλονίκης (19%) δηλώνει ότι συμμετέχει ή έχει συμμετάσχει σε κάποια από τις κλαδικές εκθέσεις που διοργανώνει κάθε χρόνο η Helexpo /ΔΕΘ. Τα ποσοστά αυτά είναι αντίστοιχα, 12% στον κλάδο του εμπορίου, 7% στις υπηρεσίες, 30% στις κατασκευές και 34% στη βιομηχανία. Παράλληλα, περίπου 1 στις 4 επιχειρήσεις εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή σε κάποια κλαδική έκθεση της Helexpo/ΔΕΘ, στο μέλλον. Τα ποσοστά ανά κλάδο είναι: 21% στις εμπορικές επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες, 29% στις κατασκευές και 32% στη βιομηχανία. 

 

Μείωση εργοδοτικών εισφορών

 

Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι δεν βοήθησε καθόλου τις επιχειρήσεις η πρόσφατη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, όπως εκτιμά το 43% των επιχειρήσεων του νομού Θεσσαλονίκης, ενώ το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι βοηθήθηκαν «πολύ» ή «αρκετά» φτάνει μόλις το 17% (15% στις εμπορικές επιχειρήσεις, 18% στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, 12% στις κατασκευαστικές επιχειρήσεις και 23% στη βιομηχανία).

 

Ληξιπρόθεσμα  και προτάσεις

 

Η συντριπτική πλειονότητα (75%) των επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης τάσσεται υπέρ της σημαντικής αύξησης του αριθμού των δόσεων για την τακτοποίηση των οφειλών προς το Δημόσιο.

 

Την ίδια ώρα, η μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων –μέχρι και το 15%– θεωρείται, με μεγάλη διαφορά, από τις επιχειρήσεις του νομού Θεσσαλονίκης η βασική προτεραιότητα μεταξύ των προτάσεων που έχει διατυπώσει το ΕΒΕΘ για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Σε μεγάλη απόσταση ακολουθεί η πάταξη της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και του παρεμπορίου.

 

Οι Κυριακές

 

Σε πλήρη ταύτιση με τους καταναλωτές, οι επιχειρήσεις τάσσονται στην πλειονότητά τους (69%) κατά της λειτουργίας των καταστημάτων και τις 52 Κυριακές του έτους (και όχι μόνο τις 7 Κυριακές που προβλέπει ο νόμος). Πρέπει να σημειωθεί ότι, το σημαντικότερο ποσοστό των επιχειρήσεων που τάσσονται κατά της λειτουργίας και τις 52 Κυριακές του έτους, εμφανίζεται στις εμπορικές επιχειρήσεις (78%).