Και στη Θεσσαλονίκη αποτελεί ταμπού για τους μαθητές η καταγγελία σωματικής ή λεκτικής βίας από συμμαθητές

Υπάρχουν φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού στη Θεσσαλονίκη; “Ναι” απαντούν οι εκπαιδευτικοί, μόνο που δύσκολα καταγράφονται, αφού οι μαθητές που δέχονται το λεγόμενο “bulling” από συμμαθητές τους δεν το καταγγέλλουν, φοβούμενοι ότι θα στοχοποιηθούν ως “χαφιέδες”.

 

Αξιόπιστα στοιχεία που να δείχνουν την έκταση του φαινομένου αυτού στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν, κάτι που αποδεικνύει ότι αποτελεί ταμπού για τους μαθητές η καταγγελία σωματικής ή λεκτικής βίας από συμμαθητές τους μέσα στο σχολείο ή και έξω από αυτό.

Για το λεγόμενο “bulling”, που αποτελεί σύγχρονη μάστιγα στα σχολεία όλων των λεγόμενων προηγμένων χωρών, μίλησε στη “Θ” ο διευθυντής του 19ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης (Μαράσλειο) Χαράλαμπος Παμπωτίδης, που έχει πολυετή πείρα στο χώρο της εκπαίδευσης. “Λέω συχνά στα παιδιά τόσο σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις όσο και μέσα στην τάξη ότι δεν πρέπει να σιωπούν. Πρέπει να μιλούν.

Δεν είναι χαφιεδισμός το να καταγγείλεις τη βία που δέχεσαι και μάλιστα αναίτια”, είπε χαρακτηριστικά, ενώ σημείωσε ότι οι μαθητές – θύματα bulling συνήθως αποκαλύπτονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

 

Το προφίλ θυμάτων και θυτών

 

Η ψυχολόγος του “Χαμόγελου του Παιδιού” Ματίνα Γαβριήλογλου σε μια προσπάθειά της να σκιαγραφήσει το προφίλ του παιδιού “θύτη” και του παιδιού “θύματος”, μας παραθέτει τα βασικά τους χαρακτηριστικά.

Μπορούν να αναφερθούν τρία γενικά χαρακτηριστικά που σηματοδοτούν την ταυτότητα του παιδιού -θύματος. “Τα παιδιά που δέχονται σχολικό εκφοβισμό είναι συνήθως άτομα που γενικώς διαφέρουν. Η διαφορετικότητα έχει να κάνει όχι μόνο με εξωτερικά χαρακτηριστικά (χοντρός, κοντός κτλ.) αλλά και σε εσωτερικά (συναισθηματικά κ.ά.). Επίσης εκφοβισμό δέχονται συχνά παιδιά που παρουσιάζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση ή και παιδιά που είναι μοναχικά και όχι τόσο κοινωνικά” υπογραμμίζει η ειδικός.

 

Τα παιδιά – θύτες από την άλλη έχουν τα δικά τους διαφορετικά κοινωνικά χαρακτηριστικά. “Τα παιδιά που προκαλούν τον σχολικό εκφοβισμό είναι πιθανόν να έχουν ζήσει την ενδοοικογενειακή βία, να παρουσιάζουν αδυναμία στην κατανόηση των ορίων και των κανόνων, όπως επίσης να δυσκολεύονται να αντιληφθούν την συναισθηματική κατάσταση των συμμαθητών τους”, εξηγεί η κ. Γαρβιήλογλου.

Διευρυμένο φαινόμενο στην Ελλάδα

 

Την ώρα που στην Ελλάδα τα στοιχεία γιατο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δεν είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικά, οι έρευνες του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατατάσσουν τη χώρα μας στην τέταρτη θέση πανευρωπαϊκά σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.
Οι έρευνες αυτές δείχνουν ότι ένας στους δύο μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται μάρτυρας τέτοιων κρουσμάτων, ενώ ένας στους τρεις έχει πέσει θύμα από συμμαθητές του. Για την καταπολέμηση του φαινομένου, το υπουργείο Παιδείας μέσω της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης όλης της χώρας όρισε παρατηρητήρια βίας.

Πρόκειται για έναν φορέα με αποστολή τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για την καταγραφή, την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Σύμφωνα με τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Καρατάσιο, οι δράσεις του παρατηρητηρίου είναι συγκεκριμένες και αφορούν τη λειτουργία κέντρου καταγραφής περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, την εκπαίδευση διευθυντών σχολικών μονάδων ανά περιφέρεια, δράσεις αγωγής υγείας και δράσεις ευαισθητοποίησης μαθητών, λειτουργία κινητής μονάδας παρέμβασης, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.) και λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης για εκπαιδευτικούς (σε συνεργασία με Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.).

 

Σε ερώτηση για το τι ακριβώς μπορεί να κάνει η διεύθυνση περιφερειακής εκπαίδευσης, σε περίπτωση που εμφανιστούν αυξημένα κρούσματα σχολικής βίας, ο κ. Καρατάσιος τόνισε: “Εχουμε δημιουργήσει μία κατανομή δραστηριοτήτων και παρεμβάσεων και επιτυγχάνουμε με τον τρόπο αυτό άμεση παρέμβαση όταν τα σχολεία δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε περιστατικά βίας που εμφανίζονται. Διαπιστώνουμε ότι όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί αλλά και γονείς ζητούν και βρίσκουν βοήθεια μέσω των δικτύων που έχουμε οργανώσει και έχουμε δομήσει στην Κεντρική Μακεδονία”.
 

 

Πηγή: Εφημερίδα Θεσσαλονίκη