Μέσα σε μια πενταετία έκλεισαν τα μισά περίπτερα στη Θεσσαλονίκη

Με την επιχειρηματικότητα να περνά δύσκολες στιγμές εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ο κλάδος των περιπτεράδων είναι από εκείνους που δεν βλέπουν φως στον ορίζοντα, καθώς η πλειοψηφία τους παλεύει καθημερινά για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους.

Κάθε χρόνο ο αριθμός των περιπτέρων στη Θεσσαλονίκη μειώνεται. Πριν από μια πενταετία ήταν γύρω στα 600, σήμερα έχουν απομείνει σχεδόν τα μισά.

 

«Οι καλές εποχές όπου τα περίπτερα έβγαζαν λεφτά έχουν τελειώσει. Τα έξοδα υπερβαίνουν τα έσοδα. Σήμερα δεν συμφέρει να επιδιώξεις να ανοίξεις ένα περίπτερο. Το κεφάλαιο για να διατηρήσεις ένα περίπτερο που να εξυπηρετεί τις περισσότερες ανάγκες του κόσμου και να έχει πληρότητα στα αγαθά του αγγίζει τις 15.000 ευρώ. Τέτοια ποσά είναι απίθανο να βρεθούν σήμερα» εξηγεί ο Απόστολος Γιαννακόπουλος, ιδιοκτήτης περιπτέρου επί της οδού Βασιλίσσης Όλγας. Σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο, ακόμη και επιχειρήσεις παρόμοιες με τη δική του, η οποία έχει συμπληρώσει 50 χρόνια λειτουργίας, αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες. Σημαντικός παράγοντας προκειμένου να επιβιώσει ένα περίπτερο είναι η κατάλληλη τοποθεσία, το λεγόμενο «πόστο» στη γλώσσα των περιπτεράδων. Παράλληλα είναι αναγκαία και μια δόση τύχης, καθώς οι κλοπές των περιπτέρων αποτελούν ένα σύνηθες φαινόμενο και αιτία προβληματισμού για τους ιδιοκτήτες. «Μόνο το νοίκι μαζί με το ρεύμα και τα υπόλοιπα έξοδα αγγίζουν το ποσό των 2.000 ευρώ. Πώς να τα βγάλουμε πέρα;», τονίζει ο κ. Γιαννακόπουλος. Ακόμη, όπως εξηγεί ο ίδιος, δεν είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες περιπτέρων οι οποίοι προσπάθησαν να επωφεληθούν από τις μεγάλες επιχορηγήσεις επενδύοντας τα χρήματα στα περίπτερά τους, χωρίς όμως να καταφέρουν τελικά να αντεπεξέλθουν, με αποτέλεσμα να μπουν λουκέτα στις επιχειρήσεις τους.

ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δικαίωμα εκμετάλλευσης περιπτέρων μπορεί να παραχωρηθεί με άδεια του αρμόδιου δημάρχου. Το 30% αυτών παραχωρείται σε ΑμεΑ και πολύτεκνους, ενώ το δικαίωμα χρήσης των λοιπών θέσεων παραχωρείται με δημοπρασία, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί δημοπρασιών. Βέβαια υπάρχει και ένα παράθυρο στη νομοθεσία, το οποίο επιτρέπει την επινοικίαση περιπτέρων προς τρίτους, κατόπιν συμφωνίας με τους νόμιμους ιδιοκτήτες. «Πλέον ο δήμος είναι υπεύθυνος για τις άδειες. Τα συμβόλαια που υπογράφονται για ενοικίαση δεν είναι εφ’ όρου ζωής. Με τη λήξη του συμβολαίου ο περιπτεράς μπορεί να αφεθεί στο έλεος του Θεού από τον ιδιοκτήτη. Αυτό αποτελεί μάστιγα για τον κλάδο», επισημαίνει ο Κώστας Δημητριάδης, ιδιοκτήτης περιπτέρου επί της οδού Εγνατίας. Ο ίδιος εξηγεί παράλληλα ότι η υπάρχουσα νομοθεσία δεν προσφέρει μια μόνιμη επαγγελματική στέγη, ενώ θα πρέπει να ανοίξει το επάγγελμα όσον αφορά τη χορήγηση αδειών.

ΞΗΛΩΝΟΝΤΑΙ 100 ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ

Σύμφωνα με στοιχεία του δήμου, 323 περίπτερα λειτουργούν καθημερινά στη Θεσσαλονίκη. «Πριν από μερικά χρόνια υπήρχαν γύρω στα 600 περίπτερα. Στόχος μας είναι η μείωση των περιπτέρων να φτάσει τα 300, έτσι ώστε να μπορέσουμε να βγάλουμε μετά πάλι άδειες σε δημοπρασία. Αυτή τη στιγμή αποξηλώνονται περίπου 100 περίπτερα», δήλωσε η προϊσταμένη του τμήματος Ρύθμισης και Έκδοσης Αδειών του δήμου Θεσσαλονίκης, Ευγενία Κατσούλη. Παράλληλα η κ. Κατσούλη τόνισε ότι έχουν καταργηθεί οι παλαιότεροι περιορισμοί σχετικά με το εμπόρευμα των περιπτέρων, ενώ δεν υπάρχουν πλέον περιορισμοί για την έκτασή τους. Σύμφωνα με την ίδια, ο δήμος πλέον είναι αρμόδιος για τη χορήγηση των αδειών (παλιότερα ήταν η νομαρχία), καθώς και για άλλες ρυθμίσεις, όπως η μετατόπιση των περιπτέρων. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εκδίδεται έπειτα από γνώμη της οικείας δημοτικής ή τοπικής κοινότητας και εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής. Παράλληλα, απαιτείται γνώμη της οικείας αστυνομικής αρχής για την καταλληλότητα του χώρου από πλευράς ασφάλειας της κυκλοφορίας των πεζών και των οχημάτων.

EΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ

«Η άδεια δεν θέτει κανέναν περιορισμό στα προϊόντα. Μπορείς να πουλήσεις ό,τι εμπόρευμα θέλεις εσύ, μέχρι και γαλακτοκομικά προϊόντα. Εδώ στο κέντρο συναντάμε περίπτερα με ηλεκτρονικά τσιγάρα, εκκλησιαστικά είδη, κοσμήματα, μπλουζάκια με στάμπες και χρηστικά αντικείμενα, όπως μπαταρίες, θήκες τηλεφώνων κλπ.», δηλώνει ο Νίκος Κοσίνας, ιδιοκτήτης περιπτέρου επί της οδού Τσιμισκή. Η βιωσιμότητα της επιχείρησης αποτελεί καθημερινό στοίχημα για τον ίδιο, που χαρακτηρίζει ως εναλλακτική λύση τη δημιουργία ενός περιπτέρου με χρηστικά αντικείμενα και είδη δώρων.

 

Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία