Οι έμποροι ρίχνουν τις τιμές για να κρατηθεί ο… πήχης στα 5 δισ.

Ψώνια ύψους άνω των 4 δισ. ευρώ έκοψαν… οι καταναλωτές στις χειμερινές εκπτώσεις της πενταετούς οικονομικής κρίσης, ενώ κοντά στα 270 με 370 εκατ. ευρώ αναμένεται να είναι το ψαλίδι… στη διάρκεια της φετινής σεζόν με πώληση των προϊόντων σε μειωμένες τιμές, που ξεκινά αύριο Δευτέρα 12 του μηνός και τελειώνει στις 28 Φεβρουαρίου.

 

Αυτό προκύπτει από στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που επεξεργάστηκε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).

 

Φέτος, ο τζίρος των καταστημάτων της λιανικής υπολογίζεται στα 5 με 5,1 δισ. ευρώ περίου 43% κάτω απο το υψηλό των 9,24 δισ. ευρώ το 2010.

 

Οι καταστηματάρχες προχωρούν σε πρωτοφανείς μειώσεις τιμών, ιδίως τα τελευταία χρόνια της κρίσης, λόγω της μεγάλης συρρίκνωσης των εισοδημάτων και της έκρηξης της ανεργίας. Ωστόσο, τα νοικοκυριά αδυνατούν να αντεπεξέλθουν.

 

Η τελευταία φορά που η αγορά κινήθηκε ανοδικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, ήταν κατά τις χειμερινές εκπτώσεις του 2010 σε σχέση με το 2009 με μια εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων κατά 6,75%.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, μιλώντας στην «Οικονομία», σημειώνει ότι «η επικρατούσα ατμόσφαιρα πολιτικής αβεβαιότητας επηρεάζει σε μεγάλο ποσοστό την ψυχολογία των καταναλωτών». Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο γενικός διευθυντής του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, Σωτήρης Αντωνίου. Με δηλώσεις του στην «Οικονομία» λέει ότι «οι εκλογές θα επιδράσουν στη διάθεση του κόσμου για ψώνια και μάλιστα θα τον συγκρατήσουν. Ομως», συμπληρώνει, «δεν πρόκειται να δούμε την καταστροφή…».

 

Υψηλόβαθμα στελέχη των μεγάλων αλυσίδων της αγοράς εκτιμούν ότι «οι χειμερινές εκπτώσεις τουλάχιστον κατά την έναρξή τους δεν αναμένεται να κινηθούν πολύ καλά. Οπως και την Κυριακή στις 18 του μηνός που η αγορά θα είναι ανοιχτή. Αν εκλεγεί κυβέρνηση, τότε υπάρχει η προσδοκία από τα μέσα του Φεβρουαρίου και μετά να υπάρχει αύξηση πωλήσεων». Τα ίδια πρόσωπα βάζουν ως στόχο τη διατήρηση των πωλήσεων στα περσινά επίπεδα, ενώ αν υπάρχει εκλογικό αποτέλεσμα που να αποκαθιστά το κλίμα της αβεβαιότητας, τότε αναμένουν αύξηση του τζίρου γύρω στο 2% με 3%.

 

5% με 8% 

Ο κ. Κορκίδης, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς των εμπόρων, κάνει λόγο για «κάμψη του τζίρου 5% με 8% σε σχέση με την περσινή χειμερινή σεζόν».

 

Ο κ. Αντωνίου βάζει κι άλλη μία παράμετρο στη συζήτηση για την πορεία των πωλήσεων: «Με την υπουργική απόφαση του περασμένου Νοεμβρίου, η οποία απελευθέρωσε τις προσφορές χωρίς ουσιαστικά να τις διαφοροποιεί από τις εκπτώσεις μέσα στην περίοδο των γιορτών οι επιχειρήσεις προχώρησαν σε μειώσεις τιμών και αρκετοί καταναλωτές έκαναν τις αγορές τους», αν και σύμφωνα με τον Β. Κορκίδη «οι πωλήσεις ήταν κατώτερες του αναμενόμενου».

 

Οι μεγάλες αλυσίδες, πάντως, όλο το προηγούμενο διάστημα «βομβάρδισαν» τους καταναλωτές με μηνύματα μέσω κινητών τηλεφώνων ή μέσω emails για προ-κρατήσεις σε ρούχα και άλλα αγαθά με μειωμένες τιμές, οι οποίες θα ισχύσουν από αύριο.

Η διαφορά με τις προσφορές…

Μία και μόνο διαφορά έχουν ουσιαστικά οι προσφορές από τις εκπτώσεις, σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης, Γεράσιμου Γιακουμάτου. Οι προσφορές γίνονται για το 50% των ειδών και οι εκπτώσεις τέσσερις φορές τον χρόνο για το σύνολο των εμπορευμάτων ενός καταστήματος.

 

Πιο αναλυτικά «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού (”από … % έως … %”). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό». Σε ό,τι αφορά τις προσφορές: «Οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων».

 

Πηγή: Έθνος